سی.ان.ان: ترامپ هفته قبل 61 دروغ گفت و رکورد شکست

یک رسانه آمریکایی با راه‌اندازی کارزار راستی‌آزمایی اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش داد که او هفته قبل 61 بار ادعاهای نادرست و دروغ به زبان آورده است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، در ادامه ادعاهای نادرست «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا، گروه‌های حقیقت‌یاب گزارش دادند که او طی هفته گذشته بیش از ۶۰ دروغ گفته است.

وبگاه شبکه «سی. ان. ان» بامداد امروز (سه‌شنبه) در گزارشی درباره دروغ‌های هفته گذشته ترامپ از راه‌اندازی کارزاری برای راستی‌آزمایی ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد: «ما همه آنها را می‌شماریم. زیرا تمام آنها مهم هستند. ترامپ سخنرانی‌های عمومی خود را با ادعاهای نادرست آلوده می‌کند، از بزرگنمایی و اغراق تا دروغ‌های بزرگ. از امروز ما تمام آنها را حقیقت‌یابی می‌کنیم».

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه رأی‌دهندگان این کشور باید بدانند رئیس‌جمهورشان چگونه در حال فریب‌دادن آنهاست، اعلام کرد که از این به‌بعد به صورت هفتگی، آماری از ادعاهای نادرست و دروغ‌هایی که ترامپ به‌صورت علنی – چه در سخنرانی‌ها و چه در توئیت‌های خود – بیان می‌کند را به مخاطبان ارائه خواهد کرد.

بر این اساس، ترامپ هفته گذشته ۶۱ بار ادعای نادرست و دروغ گفته است که این رقم از متوسط هفتگی او بیشتر بود. این ادعاهای نادرست علنی به تفکیک 22 بار در سخنرانی انتخاباتی خود در ایالت کارولینای شمالی، 15 بار در جلسه هیأت دولت، شش بار در توئیتر و پنج بار در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شده است.

مهمترین این 61 دروغ ترامپ در هفته گذشته، ‌دو مورد زیر است:

او دو بار «ایهان عمر» نماینده کنگره آمریکا را به حمایت و تشویق تروریست‌های القاعده متهم کرد، ادعایی که سی.ان.ان آن را «فاحش‌ترین» دروغ او در تمام دوره ریاست‌جمهوری وی توصیف کرد.

ترامپ همچنین ادعا کرد زمانی که هواداران او در حال شعار دادن علیه ایلهان عمر بودند (آنها می‌گفتند "او را به کشورش برگردانید") به‌سرعت حرف‌هایش را ادامه داده تا حاضران به شعارهایشان ادامه ندهند. اما فیلم‌های موجود از سخنرانی وی نشان می‌دهد که 13 ثانیه سکوت کرده تا این شعار ادامه پیدا کند. سی.ان.ان این ادعای ترامپ را «بی‌معنی‌ترین» دروغ وی توصیف کرد.

سی.ان.ان همچنین با اشاره به گزارشی که پیشتر جمع‌آوری کرده بود، نوشت که ترامپ از زمان روی کار آمدن در کاخ سفید در ژانویه 2017، حدودا روزی 6 دروغ به زبان آورده است. (تا می 2019)

این شبکه آمریکایی تاکید کرد که ترامپ هر روز که می‌گذرد، بیش از پیش غیرقابل اعتماد می‌شود، به‌گونه‌ای که او در سال 2017 حدودا 2.9 ادعای نادرست داشته که از سال 2018 تا می 2019، به 8.3 دروغ افزایش یافته است.

روزنامه «واشنگتن‌پُست» نیز بعد از آغاز ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در واکنش به ادعاهای نادرست و دروغ‌گویی‌های مکرر او در مسائل داخلی و خارجی یک صفحه ویژه با عنوان «ارزیابی‌کننده حقیقت» (Fact Checker) به شفاف‌سازی درباره این ادعاها و دروغ‌ها پرداخته و بر اساس یک گزارشی که ارائه کرده ترامپ هر ۲۴ ساعت ۸ دروغ می‌گوید.

کد خبر: 1022289

وب گردی

وب گردی