مطالبه‌گری دانشجویان، ابزار مهم مبارزه با فساد/ تشکل‌های دانشجویی بهترین نیرو برای مسئولان در راه مبارزه با رانت هستند

جنبش دانشجویی که آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی را شعار و هدف اصلی خود قرار داده، مکلف است در شرایط فعلی به دنبال مطالبه از مسئولان منطقه‌ای و کشوری برای رفع فساد باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فساد اقتصادی در ایران ریشه‌ای دیرین دارد و نمی‌توان از فردی به عنوان نخستین مفسد اقتصادی نام برد. تخلفات مالی در گذشته نام‌هایی چون رشوه و پول‌شویی داشت؛ اما با گذشت زمان اسامی مدرن‌تری مانند لابی و رانت پیدا کرد. شاید شهریورماه سال 90 را بتوان نقطه‌عطفی در نظام اقتصادی ایران قلمداد کرد؛ رسانه‌ها از بزرگ‌ترین تخلف مالی تاریخ کشور خبر دادند و عبارت «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» را به جزئی از حافظه تاریخی مردم تبدیل کردند. اخلال در نظام اقتصادی و ضربات سنگین مفسدان به شبکه پولی، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های اقتصادی را منفعل و سوءاستفاده دیگر افراد منفعت‌طلب نیز روند احیای اقتصاد را با کُندی بسیار مواجه کرد. از سوی دیگر ادامه روند کنونی، اقتصاد را با چالش‌های جدی روبرو خواهد کرد؛ چرا که در شرایط فعلی تشدید تحریم‌ها توسط دولت آمریکا باعث شده گرانی و تورم، رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کند.

مطالبه‌گری، ابزار مهم مبارزه با فساد

جنبش دانشجویی که آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی را شعار و هدف اصلی خود قرار داده، مکلف است در شرایط فعلی به دنبال مطالبه از مسئولان منطقه‌ای و کشوری برای رفع فساد باشد و هر کجا بوی استفاده از رانت به مشامش خورد، مطالبه‌گری کرده و خواستار شفافیت باشد. ایسکانیوز در پرونده «مطالبه شفافیت، توسعه عدالت» در نظر دارد عملکرد تشکل‌های دانشجویی سطح کشور در مورد مطالباتی که تاکنون داشته‌اند، چالش‌های موجود بر سر راه مطالبه‌گری از مسئولان و راهکارها را بررسی کند.

مطالبه‌گری از جمله ابزارهای مهم مبارزه با فساد است که جزو وظایف و کارکرهای تشکل‌های دانشجویی محسوب می‌شود و پرورش روحیه مطالبه‌گری در دانشجویان می‌تواند به مسئولان درستکار برای پیشرفت امور و ریشه‌کن کردن فساد کمک کند. یکی از نقدهایی که به نظام اقتصادی ایران وارد می‌شود، وجود حفره‌های سیستماتیک در شبکه بانکی کشور است که به سودجویان اجازه می‌دهد به راحتی کلاهبرداری‌های نجومی انجام دهند و چرخه اقتصاد را با موانع عظیم روبرو کنند. از طرفی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مخصوصاً در آمریکا و اسرائیل بنا بر اعلام دستگاه‌های اطلاعاتی کشور مدام در حال نفوذ به بدنه دولت هستند و حتی بین مسئولان عالیرتبه هم رخنه کرده‌اند.

محسن حقی مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اعتقاد دارد فساد در تمامی زمینه‌ها به سلاح دست دشمنان انقلاب بدل شده و حتی برخی از مسئولان، عامل نفوذی دشمنان هستند که با ایجاد رانت‌ و ویژه‌خواری برای کشور مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

تأکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با فساد

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با فساد و پیگیری دستگاه قضا برای برخورد با مقسدان اقتصادی، جامعه دانشجویی بیش از پیش برای پیگیری مطالبات در این حوزه مصمم است. رهبر معظم انقلاب، مبارزه با فساد را یک جهاد همه‌جانبه دانستند و از عنوان «جهاد عظیم» برای توصیف اهمیت موضوع بهره بردند. از طرفی ایشان فرمانی 8 ماده‌ای را در اردیبهشت‌ماه سال 80 خطاب به سران سه قوه صادر کردند که آیت‌الله سید ابراهیم رئیس قوه قضاییه بعد از 18 سال این پیام را زنده دانست و تأکید کرد باید نصب‌العین مسئولان قوا قرار گیرد.

حقی هم به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدارهای چند سال اخیر دانشجویان اشاره و خاطرنشان کرد: «مقام معظم رهبری مرتباً بر مطالبه خواسته‌های جامعه از مسئولان توسط جریان دانشجویی تأکید کرده‌اند. دانشجویان در سال‌های اخیر ورود مطالبه‌گرایانه بسیار خوبی به مسائل داشته‌اند که پیگیری مشکلات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، نمونه بارز آن است. البته مطالبه‌گری دانشجویان از مسئولان باید هوشیارانه باشد و جوانان انقلابی وارد میدان مطالبه دائم و هوشیارانه برای تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی شوند. تشکل‌های دانشجویی باید روحیه مبارزه‌طلبی با فساد و ابرپدیده رانت‌خواری را در بین دانشجویان پرورش دهند و تقویت کنند.»

بین جریان دانشجویی نیز عوامل نفوذی پیدا می‌شود

حقی البته جریان دانشجویی را مبری از نفوذ فساد ندانست و به همین دلیل بر لزوم خودسازی جوانان انقلابی تأکید کرد: «گاهی بین جریان دانشجویی نیز عوامل نفوذی پیدا می‌شود که پایبند به قوانین و آرمان‌های انقلاب نیستند. این اتفاق حاصل بی‌توجهی به بحث خودسازی است. جوانان انقلابی باید به مقوله خودسازی نگاه ویژه داشته باشند؛ چون با روحیه و اراده قوی می‌توان ابعاد گسترده فساد را خشکاند. مسئولان باید به دانشجویان انقلابی میدان عمل دهند تا آنها در میدان مبارزه با فساد، حماسه‌ای نظیر حماسه دفاع مقدس خلق و با مفسدان که عامل نفوذی دشمنان در کشور هستند، مبارزه کرده و با معرفی آنها به مردم، ریشه امراض اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نابود کنند.»

مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، مبارزه با مفسدان اقتصادی را همانند جهاد در راه خدا توصیف کرد و در پایان گفت: «مبارزه با فساد را از خود دانشگاه و بدنه تشکل دانشجویی آغاز و فهرست تمامی هزینه‌کرد‌های امور فرهنگی، آموزشی، اجرایی و غیره را منتشر کرده‌اند. دانشگاه حیاط‌خلوت هیچ جریان سیاسی نیست. برخی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه که در حال حاضر بازنشسته شده‌اند، در مقاطع حساس سیاسی از انجمن‌های علمی به عنوان تریبون استفاده کردند که با پیگیری دانشجویان از مسئولان دانشگاه، این قانون‌شکنی برطرف شد.»

تشکل‌های دانشجویی به واسطه دارا بودن ظرفیت جوانی، هوش و پتانسیل انقلابی در راه مبارزه با رانت می‌توانند بهترین نیرو برای مسئولان باشند. یکی از اتفاقات خوبی که اخیراً رخ داده، تشکیل مجمع مشورتی جوانان با مسئولان در هر استان با همت استانداری‌هاست. البته این مجمع زمانی گام اصلی برای ورود جوانان به میدان محسوب می‌شود که مسئولان به صورت عملی و نه شعاری از مشورت جوانان و دانشجویان استفاده کنند و مجامع مشورتی آنها صرفاً یک کار تشریفاتی نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022301

وب گردی

وب گردی