شورای حکام فردا روند انتخاب جانشین آمانو را کلید می‌زند

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است فردا (پنجشنبه) در وین نشست برگزار کند تا روند رایزنی‌ها درباره انتخاب جانشین «یوکیا آمانو» رسما آغاز شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای خبر داد که فردا پنجشنبه نشست شورای حکام در مقر این سازمان در وین برگزار می‌شود و انتخاب مدیرکل و سرپرست آژانس جزو دستورکار این نشست خواهد بود.

دو روز بعد از رسانه‌ای شدن خبر درگذشت «یوکیا آمانو»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) از برگزاری نشست شورای حکام در تاریخ ۲۵ جولای (سوم مرداد) خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «انتظار می‌رود که دستور کار نشست شورای حکام شامل ادای احترام به یوکیا آمانو مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتخاب مدیرکل و تعیین یک سرپرست باشد».

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشست شورای حکام پشت درهای بسته و به دور از حضور رسانه‌ها برگزار خواهد شد.

دوشنبه ۳۱ تیرماه بود که رسانه‌ها در خبری فوری گزارش دادند یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت. ساعتی بعد از انتشار این خبر، آژانس این خبر را تایید کرد

بعد از درگذشت آمانو، رسانه‌های غربی در گزارش‌هایی درباره جانشین او در منصب مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند، رقابت اصلی برای جانشینی آمانو بین «کرنل فروتا» هماهنگ‌کننده ارشد سیاستگذاری آژانس (اهل رومانی) و «رافائل گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بعد از رسانه‌ای شدن خبر درگذشت آمانو، برخی منابع خبری گزارش دادند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۵ روز پیش فوت کرده اما این خبر روز دوشنبه رسانه‌ای شد. این منابع به شبکه «بلومبرگ» گفتند اعلام خبر فوت آمانو بعد از اتمام مراسم تدفین او صورت گرفته است

خبرگزاری فرانسه در گزارش امروز چهارشنبه خود درباره نشست فردای شورای حکام بر اهمیت انتخاب جانشین آمانو با توجه به وضعیت شکننده توافق هسته‌ای برجام به دنبال خروج آمریکا از این توافق تاکید کرده است.

در این گزارش آمده است: « آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اطمینان یافتن از پایبندی این کشور به مفاد توافق (برجام) را برعهده دارد».

در بخش دیگری از این گزارش، از احتمال طولانی شدن روند انتخاب جانشین آمانو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده شده است.

«یک منبع نزدیک» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری فرانسه گفت، فرایند انتخاب مدیرکل جدید آژانس چندین مرحله دارد و این روند به طور معمول، یک سال طول می‌کشد.

کد خبر: 1022353

وب گردی

وب گردی