پاریس: در زمینه ائتلاف دریایی باید با آمریکا هماهنگ باشیم

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با نگران کننده خواندن وضعیت خلیج فارس مدعی شد که تشکیل ائتلاف دریایی، برای کاستن از تنش‌های موجود است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، سخنگو و مدیر بخش اروپایی وزارت خارجه فرانسه چهارشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی در زمینه آخرین تحولات خلیج فارس و مواضع این کشور در این زمینه واکنش نشان داد.

به نوشته «وبگاه وزارت خارجه فرانسه» «آنگس واندرمول» سخنگو و مدیر بخش اروپای وزارت خارجه فرانسه در زمینه درخواست روز دوشنبه لندن برای توسعه ماموریت حفاظت دریایی در خلیج فارس همراه با دیگر کشورهای اروپایی اظهار داشت: «وضعیت در خلیج فارس بسیار نگران کننده است. آزادی کشتیرانی در آنجا به چالش کشیده شده و این خطر نه تنها مانع از تجارت در آن منطقه که برای اقتصاد جهانی مهم است می‌شود، بلکه باعث تشدید تنش می‌شود. این مسئولیت متوجه مقامات ایرانی است که با آزادی کشتی "استنا امپرو" و ​​خدمه آن گامی رو به جلو بردارند. وقت آن رسیده تا در پی راه حل‌های قوی جهت تنش زدایی بود.»

این دیپلمات فرانسوی در خاتمه افزود: «ما در حال بحث در مورد یک ابتکار اروپایی با شرکای انگلیسی و آلمانی و همچنین چند شریک دیگر برای افزایش اطلاعات خود در مورد وضعیت دریانوردی از طریق روش‌های نظارتی مناسب هستیم. هدف تسهیل عبور امن کشتی‌ها در منطقه است. این مرحله باید با هماهنگی با کشورهای اروپایی باشد. از منظر دیپلماتیک، ما همچنان خواهان ایجاد شرایطی برای گفت‌وگوی جامع منطقه‌ای در مورد امنیت دریایی هستیم. این طرح ابتکاری برای ما به منظور کاستن و رفع تنش است و با رویکرد آمریکایی فشار حداکثری متفاوت است. البته طرح ابتکاری ما باید به طور طبیعی با ایالات متحده در سطح عملیاتی هماهنگ شود.»

بر اساس این گزارش، یک رسانه انگلیسی سه شنبه شب به وقت تهران مدعی شد که چند کشور اروپایی از طرح انگلیس برای تشکیل یک ناوگان تحت رهبری اروپا در خلیج فارس حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از سه دیپلمات ارشد اروپایی مدعی شد پس از طرح ایده انگلیس در زمینه تشکیل ائتلاف دریایی با مشارکت کشورهای اروپا، اینک فرانسه، ایتالیا و دانمارک از این طرح حمایت کرده‌اند.

کد خبر: 1022356

وب گردی

وب گردی