عدم توازن بازار کار و تربیت نیرو عامل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

مدیر کل دفتر مؤسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در ایران دانشگاه‌ها اقدام به تربیت نیروی مازاد بر نیاز صنعت و بازار می‌کنند که به بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان منتهی می‌شود.

امیرسعید مصباح در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه گاهی به اشتباه سیستم آموزش عالی کشور مورد نقد قرار می‌گیرد، گفت: نظام آموزش عالی کشور برای آموزش به افراد طراحی شده و دانش محور است و الزاماً نباید فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کار یدی و مهارتی را به درستی انجام دهند.

وی پرورش نیروی مهارتی در دانشگاه‌ها را یک تفکر اشتباه دانست و گفت: انتظار جامعه از دانشگاه و سیستم آموزش عالی برای تربیت نیروی کار مهارتی برای ورود به بازار کار کاملاً غلط و غیرمنطقی است چرا که کارکرد اصلی دانشگاه‌ها آموزش و دانش محور و نه مهارت محور است.

مدیر کل دفتر مؤسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور اضافه کرد: در دنیا افرادی که به دنبال کسب مهارت هستند در دوره‌های آموزشی - مهارتی صنعت شرکت می‌کنند و بعد از اتمام دوره نیز استخدام همان شرکت یا کارخانه می‌شوند اما متأسفانه این ظرفیت و امکان در کشور ما موجود نیست.

وی به بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران اشاره کرد و گفت: سیستم‌ آموزش عالی در جهان نیروی مهارتی و دانشی را مطابق با نیاز بازار کار تربیت می‌کنند؛ اما در ایران این نیاز‌سنجی توسط بخش صنعت و دانشگاه صورت نمی‌گیرد. در نتیجه گاهی با مازاد نیروی فارغ‌التحصیل دانشگاهی در یک بخش از بازار یا صنعت مواجه می‌شویم که نهایتاً به معضل بیکاری در جامعه منتهی می‌شود.

مصباح ادامه داد: دانش‌آموختگان در ایران به اشتباه مورد اتهام بی‌مهارتی در رشته تحصیلی خود قرار می‌گیرند در حالی که وظیفه اصلی دانشجویان آموختن الگوی مهارتی است.

مدیرکل دفتر مؤسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه مدرک دانشگاهی ارزش اجتماعی برای افراد به همراه ندارد، گفت: نظام اجتماعی ایران مدرک پرور است و در شکل‌گیری این نظام اشتباه تمامی افراد و خانواده‌ها شریک هستند. مدرک دانشگاهی برای افراد ارزش آفرینی اجتماعی نمی‌کند و باید با این باور عمومی اشتباه مبارزه شود.

وی عنوان کرد: هفته گذشته هیاتی از سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور آلمان به ایران سفر کردند و رئیس این سازمان در جلسات مختلف، افتخار خود را داشتن مدرک مهارتی معادل دکتری قنادی و نانوایی بیان می‌کرد که حاکی از میزان اهمیت مهارت و نه دانش صرف در دنیا دارد.

مصباح خاطرنشان کرد: درسال‌های گذشته باور جامعه این بود که دانش‌آموزان ضعیف که شانسی در رشته‌های ریاضی و تجربی نداشتند به اجبار وارد رشته‌های فنی می‌شدند اما این نگاه و تفکر با گذشت زمان و کمک رسانه‌ها در حال تغییر و بهبود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022383

وب گردی

وب گردی