سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران

مسابقه‌ آهنگسازی موسیقی الکتروآکوستیک «جایزه‌ رضا کروریان» در بزرگداشت این آهنگساز نوگرای ایرانی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مسابقه‌ آهنگسازی موسیقی الکتروآکوستیک «جایزه‌ رضا کروریان» در بزرگداشت آهنگساز نوگرای ایرانی رضا کروریان (۱۳۹۳-۱۳۵۰) در سال ۱۳۹۴ توسط گروه موسیقی یارآوا و نشر موسیقی معاصر و با حمایت مالی خانواده‌ کروریان شکل گرفت.

این مسابقه به صورت ملی برای آهنگسازان ایرانی یا آهنگسازانی که در ایران زندگی می‌کنند برگزار می‌شود. اما با توجه ویژه‌ای که کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی به این مسابقه داشتند، از سال دوم مسابقه، هم‌زمان با مراسم مرتبط با آن، فستیوالی تحت عنوان «فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران» نیز توسط گروه یارآوا برگزار می‌شود که در آن آثار هنرمندان کشورهای مختلف نیز در کنار آهنگسازان ایرانی به اجرا در می‌آیند.

بر اساس توافقی که مبنی بر تعامل و تبادل فرهنگی‌ مابین گروه موسیقی یارآوا با مراکز فرهنگی و به ویژه دانشگاه‌های موسیقی در اقصی‌ نقاط جهان شکل گرفته، همه ساله آثار آهنگسازان هنرمندان ایرانی که در بخش رقابتی جایزه‌ رضا کروریان و یا در فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران حضور دارند، در کشورهای دیگر نیز روی صحنه می‌روند.

از آن میان می‌توان به دانشگاه موسیقی، تئاتر و رسانه‌ هانوفر آلمان، لابراتوار موسیقی معاصر و دپارتمان مطالعات موسیقی در دانشگاه ارسطو تسالونیکی یونان، مرکز رسانه‌های دیجیتال و لابراتوار تولید چند رسانه‌ای کنسرواتوار لوئیجی کروبینی فلورانس ایتالیا، دانشگاه نیویورک آمریکا، دانشگاه مونته‌ویدئو اروگوئه اشاره کرد.

فستیوالِ هشت روزه‌ موسیقی الکترونیک تهران، همه ساله آثاری در زمینه‌ موسیقی الکترونیک، الکتروآکوستیک، لایو الکترونیک، پرفورمنس، اینستالیشن و ویدیوآرت را به اجرا گذاشته و همچنین با سمینارها، کارگاه‌های موسیقی الکترونیک معاصر، نشست‌های تخصصی و مسترکلاس‌های آهنگسازی و نوازندگی سعی در توازنی میان بخش اجرایی و علمی این نوع از موسیقی دارد. در این فستیوال تا به امروز هنرمندان و آثاری از ایران، آلمان، ایتالیا، اوروگوئه، ژاپن، استونی، روسیه، فیلیپین، کره‌ جنوبی، آمریکا، یونان، آرژانتین، سوئیس و ... حضور داشته‌اند.

لازم به ذکر است که بر اساس تعامل فرهنگی میان یارآوا و مراکز و مؤسسات فرهنگی دیگر، تا به امروز که چهارمین دوره‌ مسابقه و سومین دوره از فستیوال برگزار می‌شود، بالغ بر صد اثر از ۶۰ هنرمند ایرانی در فستیوال‌هایی مانند فستیوال «دستگاه» هانوفر آلمان، فستیوال «آف بوردِرز» تسالونیکی یونان، فستیوال «بدن، نور، صدا» فلورانس ایتالیا، فستیوال «دیفرازیون» فلورانس ایتالیا، فستیوال «ترایکت» هانوفر آلمان و در نیویورک با همکاری آنسامبلِ الکتروآکوستیکِ بروکلین به اجرا درآمده است.

سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران از 29 تیرماه آغاز شده و 5 مردادماه به کار خود پایان می‌دهد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1022413

وب گردی

وب گردی