5 خطری که سلامت مردم را تهدید می کنند کدامند؟

یک فوق متخصص ریه گفت: دخانیات، الکل، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیکی و آلودگی هوا پنج خطر پیش روی سلامت مردم هستند و به‌جز آلودگی هوا کنترل سایر موارد در دست خود ماست و می‌توانیم با خودمراقبتی اثرات آن را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دکتر محمدرضا مسجدی در هفتمین سمپوزیوم وچهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیار، گفت: خودمراقبتی بحثی فردی است و اگر هر کدام از ما نسبت به مسائل بهداشتی و موارد پیشگیری آگاهی داشته باشیم، می‌توانیم به کاهش بیماری‌ها و کاهش بار مالی خود و نهادهای بهداشتی کمک کنیم.

وی افزود: بسیاری از ما تنها شعار می‌دهیم و اگر به پای حرف زدن باشد از بهداشت و رعایت آن می‌توانیم ساعت‌ها صحبت کنیم اما وقتی پای عملکرد ما می‌رسد می‌بینم در نقاط مختلف ضعف داریم.

عضو انجمن بین‌المللی ضد دخانیات تصریح کرد: بررسی‌ها در کشور ما نشان می‌دهد که اولین عامل مرگ و میر در کشور بیماری‌های غیر واگیردار است و پس از آن بیماری‌های قلب و عروق قرار دارد و تصادفات و مشکلات تنفسی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

مسجدی گفت: این در حالی است که می‌توان با خودمراقبتی این آمار را به‌شدت کاهش داد کاری که در کشورهای پیشرفته دنیا رخ‌داده و سبب شده است که آمار مرگ‌ومیرهای بیماری‌های غیر واگیر کاهش چشمگیری داشته باشد.



وی از پنج عامل خطر برای سلامتی انسان‌ها یادکرد و اضافه کرد: دخانیات، الکل، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیکی و آلودگی هوا این پنج خطر هستند و به‌جز آلودگی هوا کنترل سایر موارد در دست خود ماست و می‌توانیم با خودمراقبتی اثرات آن را کاهش دهیم.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: مطالعه‌ای بر روی دانش آموزان ورودی دانشکده‌های پزشکی صورت گرفت که نشان داد در سال اول ورود این دانشجویان ۲,۵ درصد دختران و ۴ تا ۶ درصد دانشجویان پسر دخانیات مصرف می‌کنند اما نکته تأسف‌انگیز این است که پس از ۷ سال و درحالی‌که همه این دانشجویان در دروس خود با مضرات و ضررهای دخانیات آشنا می‌شوند این آمار افزایش‌یافته است بر اساس آن بیش از ۲۲ درصد دانشجویان پسر سال آخر و ۱۷ درصد دانشجویان دختر دخانیات و قلیان مصرف می‌کنند.



مسجدی اشاره کرد:‌ تنها سواد سلامت داشتن در بحث خودمراقبتی کافی نیست و اگر این اطلاعات را اجرایی کردیم آن‌وقت می‌توان گفت که در خودمراقبتی درست عمل کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: همه می‌دانیم که مصرف شکر برای سلامتی ما مضر است اما متأسفانه مصرف بالای شیرینی‌ها و شکلات‌ها سلامتی همه ما را تهدید می‌کند و هیچ تلاشی برای عدم استفاده از آن انجام نمی‌دهیم.



این فوق تخصص ریه به بحثی که امروزه در مجلس مطرح است اشاره‌کرده و افزود: این موضوع جای تأسف دارد که قهوه‌خانه‌ها از مکان‌های خصوصی به اماکن عمومی تبدیل شوند زیرا با این موضوع سلامت همه مردم را تهدید می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022434

وب گردی

وب گردی