فیروزفر: گلخانه تولید صیفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جات در واحد ابهر تاسیس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: طرح بزرگ گلخانه‌‌‌‌‌ای در قالب تولید میوه و سبزیجات به روش هیدروپونیک در واحد ابهر داریم که به زودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان زنجان در حوزه کشاورزی را، اینجا می‌‌‌خوانیم.

علیرضا فیروزفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در گسترش این صنعت گفت: کشاورزی در هر کشوری نقشی مهم و بنیادی در توسعه، پیشرفت و تامین نیازهای اولیه مردم هر سرزمین دارد. اگر ایران بخواهد به خودکفایی برسد باید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و در جهت رونق تولید داخلی گام بردارد. تلاش در تحقق این امر مهم‌‌‌‌‌‌ترین مرحله رسیدن به استقلال و عدم نیاز به بیگانگان است.

وی درباره نقش دانشگاه آزاد در توسعه کشاورزی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد از زمان دکتر طهرانچی توجه ویژه‌‌‌‌‌‌ای به توسعه امور دانش‌‌‌‌بنیان و بحث کشاورزی داشته است. در حقیقت این دانشگاه به دنبال ایجاد تحول در روش‌‌‌‌های سنتی کشاورزی و فراهم کردن جذابیت لازم برای جذب دانشجوی بیشتر به این رشته است، تا با تربیت افراد متخصص و استفاده از روش‌‌‌‌‌های نوین علمی و عملی در جهت توسعه این امر بکوشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان درباره فعالیت کشاورزی در واحدهای دانشگاهی این استان تاکید کرد: در حال حاضر، مزرعه فعال در دانشگاه آزاد استان زنجان متعلق به واحد ابهر است که محصولاتی در قالب صیفی‌‌‌‌‌‌‌جات در این مزرعه به کشت و برداشت رسیده است. یک طرح بزرگ گلخانه‌‌‌‌‌ای هم در قالب تولید میوه و سبزیجات به روش هیدروپونیک در واحد ابهر داریم که به زودی اجرایی خواهد شد.

فیروزفر در ادامه یادآور شد: در جهت توسعه دام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پروری هم در واحد ابهر در نظر داریم تا نژاد گوسفند افشاری را تکثیر و پرورش دهیم که هدف از این امر، اصلاح نژادی و توسعه امور دامی در این منطقه است.

وی تصریح کرد: در دیگر واحدهای دانشگاهی استان زنجان هم برنامه‌‌‌‌‌‌های مختلفی در جهت توسعه کشاورزی داریم. یکی از طرح‌‌های مورد نظر ما در توسعه کشاورزی، مربوط به کشت گل محمدی و تهیه اسانس در واحد هیدج بوده که در دست بررسی و اقدام است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان متذکر شد: در واحد خدابنده طرح پرورش قارچ خوراکی و در مرکز ماه‌‌‌‌‌‌‌نشان که قطب آبزی‌‌‌‌‌‌‌‌پروری در استان زنجان است طرح پرورش آبزیان را خواهیم داشت.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، اول خردادماه ۱۳۶۴ تأسیس و فعالیت آموزشی خود را با چهار رشته و ۱۷۵ دانشجو در یک ساختمان استیجاری کوچک واقع در میدان انقلاب اسلامی شهر زنجان آغاز کرد.

این دانشگاه، یکی از ۱۶ واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی ایران است. وجود واحد زنجان به همراه دانشگاه آزاد جامع ابهر منجر به تبدیل این استان به یکی از مراکز اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در ایران شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022445

وب گردی

وب گردی