ایجاد توهم در خواب موش‌ها با استفاده از لیزر

توهم در خواب مورد بسیار نادری است. اکنون دانشمندان به دنبال این سوال هستند که چرا برخی افراد در خواب دچار توهم می شوند؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، توهم و هذیان احساس بسیار عجیب و غریب و نادری است. اگر اسکیزوفرنی یا اختلال عصبی ندارید یا برخی داروهای روانگردان مصرف نکرده‌اید، بعید است که شما توهم داشته باشید. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا برخی اوقات دچار توهم یا کابوس در خواب می‌شویم.

محققان دانشگاه استنفورد راهی پیدا کرده‌اند که بدون استفاده از LSD یا قارچ موش‌ها در خواب دچار توهم شوند. اِل‌اِس‌دی (LSD) با نام شیمیایی لایزرژیک اسید دی اتیل آمید (به انگلیسی: Lysergic acid diethylamide) که در فرهنگ عامه با نام اسید نیز شناخته می‌شود، معروف‌ترین سایکواکتیو در دسته روان‌گردان‌ها است.

واژه LSD نخستین بار از کلمه آلمانی Lysergsäure diethylamid برگرفته شده است. در این مطالعه که در مجله Science منتشر شده، دانشمندان روی کورتکس بینایی تمرکز کردند. هم در موش هم در انسان، در این بخش از مغز، اطلاعات دریافتی از شبکیه، پردازش می‌شود.

نخست، آنها دو ژن را به نورون‌های کورتکس بینایی موش اضافه کردند. یکی از این ژن‌ها برای فعال کردن نورون با کمک یک لیزر مادون قرمز استفاده می‌شود. ژن دیگر دوباره پروتئین‌ها را رمزگذاری می‌کند و باعث می‌شود نورون‌های فعال به رنگ سبز بدرخشند.

پس از آن، دانشمندان با برداشتن قسمتی از جمجمه هر موش که بالای کورتکس بینایی قرار دارد یک پنجره برای دیدن مغز حیوان باز کردند.

پس از این مرحله، دانشمندان با استفاده از نشانگرهایی که علائم خاصی را به رنگ سیاه بر روی یک صفحه سفید را به صورت عمودی و افقی رسم می کرد توانستند تصاویری از مغز موش‌ها را ببینند. به این ترتیب مشخص شد که کدام یک از نورون‌های مغز به نوار افقی و کدامیک از نورون‌ها به نوار عمودی واکنش نشان می‌دهند.

نمودار عمودی هنگام نوشیدن آب رسم می‌شود

مشخص شد هنگامی که موش از لوله آب می‌نوشد نمودار عمودی رسم می‌شود و نمودار افقی ترسیم نمی‌شود. بخش هیجان انگیز این تحقیق اکنون شروع شده بود. دانشمندان کنتراست بین میله‌های سیاه و پس زمینه سفید را کاهش دادند، و موش برای پیش‌بینی زمان نوشیدن آب به مشکل برخورد.

در این هنگام، تیم یک هولوگرام را بر روی پنجره‌ای که در مغز موش باز کرده بودند، جاسازی کرد. برای انجام این کار، آنها از یک دستگاه استفاده می‌کنند تا دقیقا مشخص کنند که کدامیک از نورون‌ها حساس به نور هستند. پس از آن با استفاده از کنتراست نور توانستند مشخص کنند که موش به کدامیک از نمودارهای عمودی یا افقی نگاه می‌کند. همزمان دانشمندان با نشان دادن نمودارها نورونها را تحت تاثیر قرار دادند.

در انتها دانشمندان نمودارها را حذف کردند و مشاهده کردند با تحریک نورون‌هایی که به میله‌های عمودی حساس هستند موش آب می‌نوشد و با تحریک نورون‌هایی که به میله‌های افقی حساس هستند موش آب نمی‌نوشد.

به عبارت دیگر با نشان دادن چوب جادویی به موش‌ها آنها را دچار توهم می‌کنند. یکی از عجیب‌ترین بخش‌های مطالعه این بود که برای دچار توهم شدن موش، فقط 20 نورون کافی بود. کارل دایسروت، پژوهشگر دانشگاه استنفورد گفت: «مغز موش‌ها شامل میلیون‌ها نورون می‌شود در حالیکه مغز انسان میلیاردها نورون دارد. اگر فقط 20 نورون قادر به ایجاد ادراک باشند، چرا با وجود فعالیت مداوم ذهنی دچار توهم در خواب نمی شویم؟ مطالعه ما نشان می‌دهد که کورتکس پستانداران به تحریکات بی مورد پاسخ نمی‌دهند و بدین ترتیب اکثر ما در خواب دچار توهمات بی‌مورد نمی‌شویم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1022473

وب گردی

وب گردی