کاهش تعهدات برجام خواست مردم است/ انگلیس در ایران به ذلت افتاد

خطیب نماز جمعه تهران گفت: برخورد ما با بدعهدی ها اقدامی است که تاکنون مسئولان انجام داده‌اند و تعهدات ایران را در برجام کاهش داده اند؛ خواست مردم این است که این راه با قدرت ادامه یابد.

آیت الله سیداحمد خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اهمیت نماز جمعه گفت: نماز جمعه به ایمان گره خورده است، ذکر خداست پس ذکر خدا را باید زنده نگهداریم.

وی افزود: به نماز جمعه و خطبه های آن بها دهیم و بدانید که نماز جمعه از اهمیت و جایگاه بالایی در اسلام برخوردار است.

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به خطیبان نماز جمعه سراسر کشور، اظهار داشت: خطیبان نماز جممه وظیفه دارند دلهای مومنان را متوجه خدا کنند. همه ما باید توجه داشته باشیم و بر اساس قرآن از خود مراقبت کنیم که اولاد و مسائل دیگر، ما را از ذکر خدا باز ندارند که نماز جمعه یکی از مصادیق آن است. نماز جمعه را فدای اولاد و غیراولاد نکنیم.

آیت الله خاتمی، نماز جمعه را فرا فراجناحی و فراحزبی دانست و گفت: نماز جمعه فراجناحی و فراحزبی است ولی تریبون ولایت و بیان خواسته های ایشان است.

وی تاکید کرد: من به خودم و ائمه جماعات دیگر توصیه می کنم که خود را مدیون مردم بدانند و وقت گرانبهایی که آنها در اختیار ما قرار می دهند را به خوبی قدر بدانیم و مطالب مفیدی برای آنها بیان کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه ستاد نماز جمعه نیز باید تلاش کند تا فضای مناسب و شرایط خوبی را برای نمازگزاران فراهم کنند، اظهار داشت: مردم و جوانان نیز باید اهمیت بیشتری برای نماز جمعه قائل باشند.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود به وظایف رسانه ها در قبال پرداختن به نماز جمعه اشاره کرد و تصریح کرد: رسانه های شنیداری، دیداری، مکتوب و فضای مجازی باید به نماز جمعه بپردازند. از خلوتی نماز جمعه خوشحال نباشید. تخریب نماز جمعه فرصت سوزی است. از رسانه ها انتظار می رود تلاش بیشتری برای تشویق مردم برای حضور در نماز جمعه انجام دهند.

وی افزود: مسئولان نیز در قبال نماز جمعه وظیفه دارند حضور مسئولان بخصوص در تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر به نفع خود آنهاست. حضور در نماز جمعه یکی از جلوه های مردمی بودن مسئولان است و شاید با این حضور گرهی از مشکلات مردم گشود شود.

به گزارش مهر، خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به خطبه ۸۸ امام علی(ع) در نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در خطبه ۸۸ نهج البلاغه فرمودند آگاه باشید که همه از صراط عبور می کنید. گذرگاهی که عبور از آن بسیار خطرناک است. صراط از مو باریکتر و از شمشیر بران تر است. معبری که قدم ها در آن می لرزد و انسانها مکرر می لرزند و فرمودند خود را برای چنین روزی آماده کنیم و حریم نگه داریم.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سالروز عملیات مرصاد، گفت: ۵ مرداد یادآور سی و یکمین سالگرد عملیات غرورآفرین مرصاد است. عملیاتی که در آن منافقین با همکاری صدام به غرب کشور حمله کردند و می خواستند به ایران آسیب برسانند. بازیگر اصلی این تجاوز، آمریکا و بازیگران صحنه نیز صدام و منافقین بودند اما رزمندگان اسلام به آنها حمله بردند و کمر شکستند و در این عملیات ۸۰ درصد منافقین به کلی از بین رفتند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: عملیات مرصاد یکی از بزرگترین شکست ها برای آمریکا، رژیم صهیونیستی، صدام و منافقین بود.

وی به جنایات منافقین در ۴۰ سال گذشته پرداخت و یادآور شد: منافقین همان داعشی های اویل انقلاب هستند. هر چه از داعش می دانید و شنیده اید منافقین همانها را به فجیع ترین شکل انجام دادند.

خطیب نماز جمعه با بیان اینکه آنها ۱۷ هزار نفر را با ترور به شهادت رساندند، می گوید: ترورهایی بسیار وحشیانه که در آن افراد بی گناه به راحتی کشته می شدند. آنها امروز نیز نوکر محض آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند اما به فضل الهی ذلیل شده اند و امروز نیز هر چه می گذرد بیشتر ذلیل می شوند.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی اشاره کرد و گفت: ۸ مرداد سالگرد آیت الله مشکینی است. او فردی مجاهد و عالمی انقلابی بود که ۵۰ جلد کتاب از ایشان به جا مانده و عمرش را با ولایت سپری کرد. استاد اخلاق و بسیار تاثیرگذار بود.

وی با اشاره به اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق تصریح کرد: دزدی انگلیس یادآور انبوه جنایت های این روباه پیر است. انگلیس یک روباه استعمارگر است که جنایات بسیاری علیه ملت ایران انجام داده و موجبات نفرت همه ملت ایران از آنها شده است.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه انگلیسی ها در تکه پاره کردن ایران و تجزیه کشور ما در خط مقدم بوده است، خاطرنشان کرد: آنها در سال ۱۸۷۲ میلادی ۱۹۰۱ میلادی، ۱۸۵۷ میلادی، ۱۸۸۷ میلادی و ۱۹۷۱ تلاش های فراوانی برای تجزیه ایران کردند.

آیت الله خاتمی گفت: آنها همچنین برای غارت کشور نیز قرارداد رویترز در سال ۱۸۷۲، ۱۹۰۱ و ۱۸۹۰ برای ایران تحمیل کردند و از این طریق به غارت کشور ما پرداختند؛ آنها در قحطی های بزرگ پس از جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم که ۴۰ درصد مردم ایران از گرسنگی جانشان را از دست دادند و ۸ تا ۱۰ میلیون از مردم ایران کشته شدند نقش داشتند و انگلیس خط مقدم این جنایت و قحطی بود.

وی افزود:انگلیسی ها دخالت های وحشیانه ای علیه ملت ایران داشتند و تلاش کردند انقلاب مشروطه را به انحراف بکشانند و موجب اعدام مجتهد بزرگ شیخ فضل الله نوری شدند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه انگلیس با روی کار آوردن رضاخان قلدر و پسر خبیثش جنایت بزرگی را مرتکب شدند، یادآورشد: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آموزش نیروهای ساواک و پشتیبانی از انها که منجر به شهادت تعداد زیادی از مبارزان شد و همچنین ایجاد و حمایت فرقه ضاله بابیت و بهائیت از دیگر جنایات انگلستان است.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: آنها همچنین مواد مخدر را به ایران آورده و آن را گسترش دادند و همچنین پس از انقلاب، توطئه های مداومی را علیه انقلاب مردم ایران انجام دادند. آنها در طول ۸ سال جنگ تحمیلی کمک های فراوانی را به رژیم صدام کردند و در تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران با او همراهی کردند.

وی با بیان اینکه انگلیس در سال‌های گذشته تلاش فروانی را برای همراه کردن سایر کشورهای جهان در سیاست های ضد ایرانی آمریکا انجام داده است، گفت: آنها حمایت ویژه ای را از افراد و گروه های برانداز جمهوری اسلامی انجام دادند و از فتنه های سال ۱۳۷۸و ۱۳۸۸ حمایت کردند. اینها رمز تنفر ملت ایران از روباه مکار دولت انگلیس است.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به حوادث چند روزاخیر افزود: در این چند روز ما شاهد ۷ اقدام انقلابی بودیم. من وظیفه خود می دانم این اظهارات و اقداماتی انقلابی را تشویق و بیان کنم تا همگان بدانند که ما قدردانی این اقدامات انقلابی هستیم.

آیت الله خاتمی گفت: هیچگاه شیرینی برخورد مقام معظم رهبری و تحقیر ترامپ و دولت آمریکا در دیدار نخست وزیر ژاپن از کام ما نرفته و نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: بحمدالله در یکی دو هفته گذشته پیام های عزت و ذلت ناپذیری از ایران مخابره شد. این پیام که ما حاضر نیستیم زیر بار زور برویم و در برابر قلدری تسلیم نمی شویم.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما پای میز مذاکره و یا میز تسلیم و این شرایط هیچگاه نمی نشینیم، گفت: اینها پیام انقلاب اسلامی است. این پیام جنس دیگر پیام «هیهات من الذله» است.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام نیروی پدافند هوافضای سپاه در انهدام پهباد آمریکایی اشاره کرد و گفت: انهدام پهباد جاسوسی آمریکا نماد اقتدارنیروهای مسلح و جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز نیز اظهار داشت: توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز که متخلف بود و قوانین دریایی را زیر پا گذاشته بود و اقدام سپاه در توقیف آن که قدرتمندانه صورت گرفت بسیار اهمیت دارد. این در حالی است که روزی و روزگاری این روباه مکار در ایران دولت عوض می کرد و یا دولت سر کار می آورد اما امروز به فضل خدا به ذلت این چنینی افتاده است.

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به دستگاه دیپلماسی کشور، گفت: عزیزان دیپلمات ما حواسشان به گروه‌ها و کشورهایی که می خواهند میانجیگری کنند باشد. باید با موضع عزتمندانه و شجاعانه پیش بروند.

آیت الله خاتمی با اشاره به اقدام وزارت اطلاعات در شناسایی ودستگیری ۱۷ جاسوس سازمان سیا در کشورمان اظهار داشت: اقدام وزارت اطلاعات در دستگیری ۱۷ جاسوس آمریکایی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) یک اقدام انقلابی بود. آفرین بر این سربازان گمنام که به موقع اقدام و اعلام کردند و این جاسوس ها را در اختیار دستگا قضا گذاشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران از اقدامات ستودنی است. آمریکا و اروپایی ها ۱۱ پیمانشان را زیر پا گذاشته بودند و با کمال وقاحت می گویند شما در قبال این بدعهدی ها واکنش نداشته باشید. چرا باید واکنش نداشته باشیم. عقل و قرآن به ما می گوید با این بدعهدی ها برخورد داشته باشیم. برخورد ما با این بدعهدی ها اقدامی است که تاکنون مسئولان انجام داده اند و تعهدات ایران را در برجام کاهش داده اند؛ خواست مردم این است که این راه را با قدرت ادامه دهند.

آیت الله خاتمی اقدام نیروی انتظامی در برخورد با بی حجابی را یکی دیگر از نمونه های اقدامات انقلابی در روزهای اخیر عنوان کرد و گفت: بی حجابی در نظام جمهوری اسلامی جرم مشهود است و وظیفه نیروی انتظامی این است که در برابر جرم مشهود بایستد.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی و اجتماعی باید با هم صورت بگیرد، اظهار داشت: من تقاضا می کنم که کسانی که به وظایف خود عمل نمی کنند لااقل به این عزیزانی که دارند وظایف خود را انجام می دهند خسته نباشید بگویند و با اظهارات نسنجیده، قانون شکنان را جری نکنند.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید براینکه دین دل متدینین از بدحجابی ها، شل حجابی و بی حجابی های گسترده خون است، تاکید کرد: این متدینین هستند که نظام و انقلاب را پاسداری کرده و می کنند. سخن از تقابل نیست.

آیت الله خاتمی گفت:برخی می گویند اینها را در تقابل نیاندازید. خیر اینگونه نیست سخن از امنیت جامعه است؛ امنیت اخلاقی و روانی جامعه در سایه رعایت حجاب است.

وی با اشاره به سفر هیئت عالیرتبه از فلسطین به کشورمان و دیدار با مقام معظم رهبری، تاکید کرد: صهیونیست ها بدنبال دو چیز هستند. یکی اینکه مسئله فلسطین از یادها برود و دیگر آنکه مسئله فلسطین، مسئله ای عربی بماند. امام راحل با اعلام روز قدس هر دو این توطئه ها را خنثی کرد و مقام معظم رهبری نیز همینطور. ایشان در این دیدار فرمودند جمهوری اسلامی در قضیه فلسطین کاملا جدی است و با هیچ کشوری در دنیا رودربایستی ندارد.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: ایران اسلامی و همه آزادیخواهان جهان معامله قرن را خیانت می دانند و در برابر آن ایستاده و مقاومت می کنند.

آیت الله خاتمی با اشاره به احکام مقام معظم رهبری برای ریاست کمیته امداد و بنیاد مستضعفان، گفت: یک نکته در هر دو وجود داشت و هر دو این احکام بر این نکته تاکید داشت که به فکر تهی دستان باشید و تهی دستان نیز آن افرادی نیستند که گدا هستند. تهی دستان افرادی هستند که نمی تونند زندگی شان را به راحتی اداره کنند. در این احکام بر توانمندسازی تهی دستان تاکید شده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در کشور نیجریه رخ داده است، گفت: خبرگزاری ها اعلام کردند که عالم بزرگ شیخ زکزاکی رهبر مسلمانان نیجریه با وضعیت جسمانی بسیار وخیمی روبرو است. او زندانی ارتش نیجریه است و فرزندانش را به شهادت رساندند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما به دولت نیجریه می گوییم این بلایی که بر سر شیخ زکزاکی می آیند به واسطه خواست عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است، افزود: با طناب پوسیده آنها چاه نروید که شما هم به قعر چاه خواهید رفت.

وی گفت: نکته دیگر اینکه حال که ایران آغوش باز کرده و پذیرای شیخ زکزاکی برای درمان او است به این ندا لبیک بگویند. بدانید که اگر هر بلایی سر این رهبر مجاهد مسلمانان نیجریه بیاید شما دولت نیجریه در خط مقدم جنایت هستید.

کد خبر: 1022490

وب گردی

وب گردی