خیابان ویلا منطقه مسکونی است و با باغ سپهسالارفرق دارد/طرح گذر صنایع دستی  متوقف شد

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یک طرفه کردن خیابان استاد نجات الهی (ویلا) به دلیل اجرای طرح «گذر صنایع دستی» با اعتراض برخی از فروشگاه‌داران و کسبه این خیابان لغو شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، خیابان ویلا که گفته می‌شود بیش از ۵۰ فروشگاه صنایع‌دستی در آن فعالیت دارد همواره یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است؛ از این رو شهرداری، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان میراث فرهنگی در مذاکراتی، با تبدیل این خیابان به گذر صنایع دستی موافقت کردند و ذیل آن، انجام اقدامات متفاوتی برنامه‌ریزی شد.

موضوع سنگفرش خیابان مطرح و قرار شد خانه‌های متعلق به دوره پهلوی اول و دوم در این خیابان نیز تملک و در اختیار سرمایه‌گذاران و هنرمندان صنایع دستی گذاشته شود. گفته‌اند قرار است پیاده روهای این خیابان عریض و کارگاه های تولید یا نمایشگاه صنایع دستی نیز در این خیابان فعال شوند تا شهروندان بتوانند از نزدیک در جریان تولید این صنایع قرار گیرند.

خرداد امسال گذر صنایع دستی تهران با حضور مسئولان میراث فرهنگی و مدیریت شهری پایتخت رونمایی و تابلویی با این عنوان در این خیابان نصب شد.

خیابان ویلا از سمت جنوب از خیابان انقلاب اسلامی شروع می‌شود و از خیابان کریم‌خان بین میدان‌های ولیعصر(عج) و هفت‌تیر عبور می‌کند.

«پویا محمودیان» افزود: خیابان استاد نجات الهی (ویلا) به نام گذر صنایع دستی نامگذاری شد تا شاید در مرکز توجه همگان در پایتخت قرار گیرد و بتواند به عنوان یک خیابان هنری برای جذب هنرمندان، فعالان و گردشگران خارجی و داخلی در پایتخت و خیابان قابلیت دار حوزه صنایع دستی، در مرکز توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استقبال از گذر صنایع دستی بسیار زیاد بود، گفت: پس از برگزاری مراسم ۲۰ خرداد و نامگذاری گذر صنایع دستی بر خیابان استاد نجات الهی، بازخوردهای مثبت بسیاری دریافت کردیم.

دغدغه‌های کسبه صنایع‌دستی

محمودیان افزود: یکی از دغدغه های کسبه این است که اگر خیابان یک‌طرفه و یا سنگ‌فرش شود، پارکینگ ماشین ها کجا باید باشد و یا اینکه در صورت نبود پارکینگ، مشتریان کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در نهایت رضایت فروشگاه داران و کسبه که جزء سرمایه اجتماعی این خیابان هستند برای ما بسیار مهم است اما مطمئن هستیم پس از تشکیل جلسات با مدل همکاری و مشارکتی، اتفاقات خوبی در خیابان ویلا به عنوان گذرصنایع دستی خواهد افتاد.

معاون صنایع دستی ادامه داد: در جلسه ای که هفته گذشته در شورای شهر با حضور نمایندگان معاونت صنایع دستی برگزار شد، به این مسئله به طور کامل پرداخته شد که کسبه خیابان ویلا از این موضوع نگران هستند زیرا دقیقا در جریان جزییات طرح نیستند.

محمودیان اضافه کرد: نماینده معاونت صنایع دستی جلسه هفته گذشته درخواست کرد که جلسه ای با فروشگاه داران خیابان ویلا، شهرداری منطقه ۶ و مشاور طرح ترافیک منطقه ۶ تشکیل شود و تمامی جزئیات فنی - اجرایی طرح با شفافیت برای کسبه و فروشگاه داران صنایع دستی توضیح داده شود تا در جریان کامل زحماتی که کشیده می شود، قرار گیرند.

به گفته وی، پیشنهاد معاونت صنایع دستی این بود که جلسه هر چه سریع‌تر برگزار شود تا نظرات کسبه و فروشگاه داران خیابان استاد نجات الهی دریافت شود.

وی توضیح داد: قرار شد در راستای طرحی که شهرداری منطقه ۶ و مشاوران این منطقه دارند خیابان یکطرفه شود زیرا شهرداری تصمیم داشت پیاده روهای خیابان ویلا را عریض کند، ابتدا خیابان یکطرفه شود تا بتوان ترافیک را کنترل کرد، پس از آن پیاده روها عریض شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: طرح گذر صنایع دستی بخش های مختلفی دارد که شورای شهر تهران متولی مشخص این حوزه به شمار می رود زیرا تمامی تصمیم‌ها و سیاستگذاری ها توسط شورای شهر در حوزه شهری انجام می شود.

محمودیان تصریح کرد: هدف طرح گذر صنایع دستی برجسته کردن نقش خیابان ویلا به عنوان خیابان قابلیت‌دار برای ایجاد یک محیط هنری در فضای شهری است تا حال و هوای تهران را به رنگ هنری درآوریم.

وی تاکید کرد: ما تلاش داریم اینگونه گذرگاه ها، محله ها و مناطق را به صنایع دستی اختصاصی دهیم.

تلاش برای جلب رضایت عوامل دخیل در طرح گذر صنایع ذستی

معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه هدف این طرح جذب جوانان، هنرمندان و مردم است، گفت: مطمئنم با پاسخ به سوالات کسبه و فروشگاه داران صنایع دستی خیابان ویلا و تشریح تمامی جزئیات می توان کاری کرد که یک منطقه و خیابان هنری در راستای رونق صنایع دستی و هنر ایرانی شکل بگیرد.

وی در عین حال اضافه کرد که این اقدام نیازمند گفت و گوهای بیشتر و فرهنگ سازی است. همه ما، معاونت صنایع دستی، شهرداری منطقه ۶ و اعضای شورای شهر و خود کسبه خیابان ویلا به عنوان متولیان اصلی وظایفی داریم که باید انجام دهیم.

محمودیان ادامه داد: فروشگاه داران یکسری مطالباتی نیز داشتند که آن را انعکاس دادیم، یکی از آن موارد این بود که شب‌ها نور این خیابان بیشتر و سیستم امنیتی بهتری برقرار شود.

وی با بیان اینکه گذر صنایع دستی را طرحی مناسب توصیف کرد و یادآور شد: در بسیاری از کشورها مناطقی مختص به هنر آن کشورها وجود دارد، اما ظرفیت و توانایی ایران بسیار بیشتر از سایر کشورها در زمینه صنایع دستی است که قابل قیاس نیست.

محمودیان گفت: می توانیم از ظرفیت صنایع دستی کشور در فضای شهری، اشتغال و اقتصاد صنایع دستی و تشویق و دلگرمی جوانان هنرمند بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه شهردار منطقه ۶ زحمات بسیاری در این رابطه کشیده است، گفت: قدردان صبر و حوصله فروشگاه داران بوده و مطمئنم می توانیم هرچه زودتر به یک الگوی مشارکتی برسیم که نتایج آن به زودی قابل مشاهده باشد.

محمودیان ادامه داد: اجرایی شدن هر طرحی در ابتدا با چالش و مشکلات روبرو می شود که اراده، صبر وحوصله تمامی عوامل آن طرح را می طلبد و انگیزه اصلی ما ارتقای صنایع دستی به ویژه در سال حمایت از کالای ایرانی است چرا که صنایع دستی، ایرانی ترین کالا است.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: سعی بر این است که طرح گذر صنایع دستی به درستی با رضایت همگی عوامل دخیل در این طرح انجام شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر باید به جمع بندی برسد و تمامی تصمیم گیری ها در رابطه با اجرای این طرح در شورا مصوب و سپس اجرا می شود،گفت: شورا معتقد است گذر صنایع دستی طرح خوبی است اما باید سعی بر اجرا با یک استاندارد مناسب باشد.

اینجا منطقه مسکونی است و با باغ سپهسالار متفاوت است

اما «علی نجاریان» مسئول یکی از فروشگاه های صنایع دستی خیابان استاد نجات الهی گفت: می خواستند خیابان را سنگ‌فرش کنند تا خودرو تردد نکند، اما این خیابان منطقه مسکونی است و ساکنان برای رفتن به منزل خود با مشقت بسیاری مواجه می شوند.

وی افزود: به همین دلیل ساکنان این خیابان از یکطرفه شدن خیابان ناراضی بودند، چون تردد آنها را دشوار کرده بود.

مسئول یکی از فروشگاه های صنایع دستی با بیان اینکه خیابان ویلا دو سه روز یکطرفه شد، گفت: این خیابان اکنون دیگر یکطرفه نیست، البته کسی به یکطرفه شدن خیابان توجه نمی کرد زیرا شرایط دشواری بوجود آمده بود، حتی پلیس موانعی را برای تردد یکطرفه گذاشت، اما باز مردم از کوچه پس کوچه رد می شدند زیرا منزلشان در یکی از کوچه های این خیابان بود که نمی توانستند برای رسیدن به منزل مسیر زیادی را دور بزنند.

وی توضیح داد: در این خیابان شیرینی فروشی معروفی است که مشتری های بسیاری از نقاط مختلف تهران دارد و در طول روز، چندین بار وسایل و مواد مورد نیاز به این شیرینی فروشی آورده می شود که کار او و مردمی که برای خرید شیرینی به آنجا مراجعه می کردند، نیز در دو سه روز یکطرفه شدن خیابان مختل شده بود.

نجاریان گفت:‌ اینجا مشابه خیابان باغ سپهسالار یا خیابان سی تیر نیست تفاوت اینجا با آن خیابان ها مسکونی بودن آن است.

وی توضیح داد: اهالی خیابان ویلا به همراه کسبه با امضای نامه ای اعتراض خود را به مسئولان مربوطه منعکس کردند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1022501

وب گردی

وب گردی