تحریم دولت نمی‌تواند رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی را محدود کند

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بی‌تردید تحریم دولتی علیه دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌تواند رشد و پیشرفت روزافزون این دانشگاه را در عرصه‌های مختلف و در سطوح ملی و بین‌المللی محدود کند.

بابک نگاهداری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در بند (ح) تبصره (9) قانون بودجه سال 98 اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی بوده و با پشتوانه مذهبی و علمی، چشم‌اندازی جهانی برای خود ترسیم کرده است. امروز دانشگاه آزاد اسلامی نماد خودباوری تلقی می‌شود و نقش مهمی در حوزه علم و دانش کشور ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی سومین دانشگاه بزرگ جهان از نظر تعداد دانشجوست، 5میلیون فارغ‌التحصیل در دوره‌های مختلف، 10 میلیون متر مربع فضای آموزشی مسقف و 70 هزار عضو هیئت علمی و مدرس تمام‌وقت و نیمه‌وقت دارد و به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، صرفه‌جویی ارزی بسیاری برای کشور داشته است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در کنار تحریم خارجی به‌ویژه در حوزه دانش و تکنولوژی، در حوزه داخلی هم مورد تحریم دولتی واقع شده است. دانشگاه آزاد اسلامی در بندهای (ز) و (ح) تبصره (9) قانون بودجه سال 98 کل کشور و آیین‌نامه اجرایی بند مذکور نادیده گرفته شده است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: بند (ح) تبصره (۹) به نام دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دستاوردهای موفق انقلاب اسلامی اشاره‌ای نکرده است. دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 70 هزار هیئت علمی، 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه، 387 ژورنال علمی، 139 مرکز تحقیقاتی، 12 پژوهشکده، 135 مرکز رشد و پارک علم و فناوری و هزار و 135 شرکت مستقر در مراکز رشد از ظرفیت بسیار بالایی برای پاسخگویی به نیازهای علمی کشور در شرایط تحریم برخوردار است.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق قوانین و مقررات، وظایف و تکالیفی در حمایت از دانشگاه آزاد اسلامی دارد؛ چرا که این دانشگاه را ملزم به رعایت همه مصوبات و رویکردهای خود می‌داند. از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بخش مهمی از چالش‌های کشور را در قالب پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی و در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سیاست‌های کلان علم و فناوری مرتفع کند.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: مطمئناً تحریم دولتی علیه دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌تواند رشد و پیشرفت روزافزون این دانشگاه را در عرصه‌های مختلف و در سطوح ملی و بین‌المللی محدود کند. دانشگاه آزاد اسلامی با وجود تحریم دولتی، برنامه‌های بلندمدت علمی خود را تحت عنوان نظام موضوعات علمی «طرح پایش» برای شناسایی و حل مشکلات واقعی کشور در همه حوزه‌ها ادامه می‌دهد تا تمام پایان‌نامه‌های دانشجویان بر حل مسائل کشور متمرکز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022580

وب گردی

وب گردی