امارات از یمن خارج می‌شود چون چیزی به‌ دست نیاورده

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در آمریکا ناکامی در شکست نظامی انصارالله یمن را علت اصلی خروج امارات عربی متحده از بخش‌هایی از این کشور خواند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، به دنبال افزایش اختلاف در ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن و تشدید تنشها در خلیج فارس، خبرگزاری رویترز گزارش داد که امارات حضور نظامی خود در یمن را کاهش داده است.

بر اساس اعلام این منابع، ابوظبی ترجیح می‌دهد با تشدید تنش میان آمریکا و ایران در حوزه خلیج فارس نیروها و تجهیزات نظامی آن در دسترسش باشند. یک منبع گفت: امارات برخی گروه‌های نظامی خود را از بندر عدن و ساحل غربی یمن خارج کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در خصوص خبر حاکی از آغاز کاهش حضور نظامی امارات در یمن به نقل از یک منبع آگاه از نقش بزرگ حاکم دبی در تصمیم ابوظبی خبر داد.

این منبع خبر داده است، محمد بن راشد آل مکتوم در نشستی با محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی و نایب فرمانده کل قوای مسلح امارات عربی تاکید کرد، اگر حوثی‌ها مراکز حیاتی در دبی را در پاسخ به مشارکت امارات در جنگ هدف بگیرند، دبی آماده پرداخت بهای سنگین آن نیست. به گفته این منبع، آل مکتوم همچنین تاکید کرده است که ادامه سیاست کنونی امارات در قبال یمن وحدت و یکپارچگی امارات را در معرض خطر قرار می‌دهد.

از سویی دیگر محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز حملات ارتش یمن به فرودگاههای عربستان سعودی را یکی از دلایل خروج نیروهای اماراتی از یمن دانسته است.

«پاول پیلار»، تحلیل‌گر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این‌باره می‌گوید: امارات متوجه شد که مداخله نظامی در یمن هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و پس از این همه سال جنگ هم، هیچ نشانه‌ای از شکست انصارالله در یمن به چشم نمی‌خورد.

پاول پیلار هم‌اکنون به عنوان استاد مدعو در رشته مطالعات امنیت در دانشگاه جرج تاون آمریکا مشغول به فعالیت است. پیلار عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا نیز بوده است. گفتگوی خبرگزاری فارس با وی را با هم می‌خوانیم.

چرا امارات از یمن خارج شد؟ آیا خروج از یمن به معنای شکست امارات در این جنگ است؟

خیلی ساده است، در واقع امارات متوجه شد که مداخله نظامی در یمن هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت. هیچ نشانه‌ای از شکست نظامی حوثی‌ها در یمن به چشم نمی‌خورد. هزینه جنگ در یمن در حال افزایش بود و نتیجه‌ای که درخور این هزینه باشد به دست نیامد. ابوظبی همچنین متوجه شد که جنگ تحت رهبر سعودی‌ها در یمن در حال قرار گرفتن تحت انتقادات فزاینده در آمریکاست.

از سوی دیگر از آن جا که ایران به‌عنوان حامی حوثی‌ها فاکتور دیگری در جنگ محسوب می‌شود، اقدام امارات احتمالا نشانه قضاوتی بر این مبناست که افزایش تنش با ایران به نفع هیچ‌کس نیست.

عربستان و امارات در یمن دارای اختلافاتی بودند. مهمترین اختلافات این دو کشور در صحنه جنگ یمن چه مسائلی بود؟

اختلافاتی میان دو کشور در هدایت جنگ [علیه یمن] و همچنین بر سر نحوه ارتباط با گروه‌های داخلی یمن وجود داشت. عربستان بیشتر عملیات هوایی را در یمن دنبال می‌کرد در حالی که نیروهای اماراتی بیشتر جنگ را در میدان زمینی به پیش می‌بردند.

امارات همچنین بیشتر با عناصر و قبایل جدایی طلب جنوب یمن در ارتباط بود و بیش از عربستان با گروه‌های تجزیه طلب در ارتباط بود.

اما احتمالا مهم‌ترین اختلاف این است که جنگ با «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی و بعنوان پروژه شخصی وی شناخته می‌شود و هرگز با رهبران امارات شناخته نشده است.

آیا خروج امارات از جنگ یمن به معنای بی توجهی ابوظبی به ریاض قلمداد می‌شود؟

همچنان ائتلافی میان امارات و عربستان سعودی وجود خواهد داشت. محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان رابطه نزدیکی با محمدبن زاید، ولی‌عهد ابوظبی دارد. پیش‌بینی می‌شود که اختلافاتی سیاسی بین دو طرف وجود داشته باشد از جمله در خصوص نحوه تعامل با ایران. عربستان سعودی در ضدیت با ایران تندروتر از امارات خواهد بود.

چرا عربستان با وجود فرسایشی و طولانی شدن جنگ در یمن، از این جنگ خارج نمی‌شود؟

وضعیت عربستان و امارات در جنگ علیه یمن متفاوت است و از آن جا که این جنگ با نام محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان گره خورده، محمد بن سلمان نمی‌تواند مانند امارات به آسانی و بدون هزینه اعتباری از یمن خارج شود. او به هر حال بیشتر از گذشته به‌دنبال راه‌حلی مبتنی بر مذاکره خواهد بود که به عربستان سعودی اجازه خروج دهد.

فارس

کد خبر: 1022601

وب گردی

وب گردی