نگرانی لاوروف از استقرار تسلیحات آمریکا در فضا

وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از استقرار تسلیحات آمریکا در فضا تأکید کرد که این اقدام واشنگتن به رقابت تسلیحاتی منتهی می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که اجرای طرح‌های آمریکا برای استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در فضا به مرحله دیگری از رقابت تسلیحاتی منجر می‌شود.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی در جلسه شورای وزرای خارجه کشورهای «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) ضمن ابراز نگرانی از این طرح آمریکا گفت: «ما از طرح‌های آمریکا برای استقرار تسلیحات در فضا که از قبل اجرایی شده است، نگرانیم. این امر به مرحله کیفی دیگری از رقابت تسلیحاتی منجر می‌شود».

این مقام روس ادامه داد:‌ «همانطور که می‌دانید، روسیه و چین، پیش‌نویس طرح جلوگیری از استقرار تسلیحات در فضا را در کنفرانس خلع سلاح در ژنو ارائه دادند. ما قدردان حمایت کشورهای بریکس از ارائه قطعنامه‌های سالانه در خصوص این موضوع مهم در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل هستیم».

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که امنیت بین‌المللی به طور ویژه‌ای با افزایش بودجه‌های نظامی چندین کشور و از بین رفتن معماری ثبات راهبردی مورد تهدید قرار گرفته است.

لاوروف توضیح داد: «نمونه‌های نگران‌کننده، (شامل) تلاش‌های آمریکا برای نقض پیمان دفاع موشکی و استارت جدید (پیمان کاهش تسلیحات راهبردی) می شود. بلاتکلیفی‌هایی همچنین در خصوص پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) وجود دارد. ما خواستار تمدید آن شدیم اما هنوز پاسخی از سوی واشنگتن دریافت نکردیم».

اواسط خردادماه، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید سیستم‌های دفاعی روسیه برای دفاع از این کشور کفایت می‌کنند و مسکو اجباری به تمدید معاهده استارت ندارد.

استارت، معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای بین روسیه و آمریکاست که در سال 2009 منقضی و در سال 2010 در پراگ تمدید شد.

کد خبر: 1022605

وب گردی

وب گردی