دیابتی ها چه بخورند چه نخورند؟/رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

دیابت در دسته‌بندی بیماری‌های متابولیک قرار می‌گیرد و باعث می‌شود قند خون فرد بالاتر از سطح طبیعی قرار بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر به دیابت مبتلا هستید، رژیم غذایی و فعالیت بدنی دو رکن اصلی زندگی شما خواهد بود. پیروی از یک برنامه غذایی مناسب به شما کمک خواهد کرد تا میزان قند خون بدن خود را همیشه در حالت طبیعی حفظ کنید.

اما چه چیزی بخورید؟ چه مقدار بخورید؟ و چه زمان بخورید؟ تمام این سوالات برای یک فرد مبتلا به دیابت مطرح می‌شود و نیاز به پاسخ دارد.

غذای مناسب برای دیابتی ها


ممکن است نگران این باشید که ابتلا به دیابت شما را از خوردن غذاهای لذت بخش محروم کند. اما اینطور نیست، شما هنوز می‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید، اما ممکن است نیاز باشد که در مقادیر و دفعات کمتری سمت چنین خوراکی‌هایی بروید.

۴ گروه غذایی اصلی که می‌تواند در سبد غذایی شما باشد شامل:


• سبزیجات بدون نشاسته مثل کلم، هویج، گوجه، بروکلی و سبزیجات دارای نشاسته مثل سیب‌زمینی، ذرت و نخود سبز
• میوه‌ها شامل پرتقال، موز، سیب و انگور در سبد غذایی شما برای رساندن کربوهیدرات سالم به سلول‌ها مورد نیاز هستند.
• پروتئین شامل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و خشکبار
• لبنیات بدون چربی یا کم چرب

در صورت ابتلا به دیابت چه غذاهایی منع مصرف دارد؟


• غذاهای سرخ شده و سایر غذاهایی که چربی اشباع و ترانس دارند.
• غذاهای پر نمک، شیرینی‌جات مثل شکر، بستنی، آب‌نبات
• نوشیدنی‌هایی با شکر زیاد مثل شربت و نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا
نوشیدنی‎های الکلی نیز در افراد مبتلا به دیابت منع مصرف دارد، زیرا الکل باعث افت قند خون می‌شود.

روش بشقاب دیابتی چیست؟


یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد و مفید برای توزیع کافی و صحیح کربوهیدارت و سایر مواد مغذی برای افراد مبتلا به دیابت، استفاده از روش بشقاب دیابتی است. در این روش در وعده‌های غذایی بشقاب غذاخوری خود را به سه بخش مانند شکل زیر تقسیم کنید.

بخش بزرگتر را به سبزیجات بدون نشاسته مثل هویج، گوجه، اسفناج، کلم، بادمجان یا بروکلی اختصاص دهید. یکی از بخش‌های کوچکتر را به غذاهای حاوی نشاسته مثل ذرت، برنج، ماکارونی، نخود و بخش کوچکتر دیگر را به غذاهای حاوی پروتئین مثل تخم‌مرغ، گوشت قرمز، ماهی و مرغ اختصاص دهید.


اهمیت فعالیت بدنی و ورزش برای کنترل دیابت


فعالیت بدنی یکی از بخش‌های مهم برای کنترل میزان قند خون شما خواهد بود. علاوه بر این میتواند فشارخون را کاهش داده و جریان خون را درون رگ‌ها بهبود بخشد.

قبل، حین و بعد از فعالیت بدنی، آب بنوشید تا میزان آب بدن شما در حالت طبیعی باشد. ورزش و فعالیت بدنی میتواند قند خون شما را کاهش دهد بنابراین از ورزش‌های سنگین و استقامتی که باعث افت شدید قند خون می‌شوند اجتناب کنید و میزان قند خون خود را حتما قبل و پس از ورزش کنترل کنید.


افراد مبتلا به دیابت معمولا مشکلاتی در پاهای خود دارند. دلیل این موضوع جریان خون ضعیف و تخریب اعصاب حسی در پا است. حتما از کفش‌های مناسب و راحت مخصوص ورزش و فعالیت بدنی استفاده کنید.

فرارو

انتهای پیام/

کد خبر: 1022617

وب گردی

وب گردی