تامین مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت ­های دانش ­بنیان تا پایان سال جاری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تامین مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان توسط این صندوق و با همکاری شبکه بانکی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی وحدت در آیین انعقاد تفاهم ­نامه حمایت از شرکت­ های دانش ­بنیان و آغاز به کار دفتر حمایت از نوآوری بانک صادرات در صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه شرکت­ های دانش بنیان در کشور جوان هستند، اظهار کرد: طی ۶ سال اخیر که شروع فرآیند اکوسیستم نوآوری و فناوری بود، حدود چهار هزار و ۵۰۰ شرکت دانش ­بنیان در کشور فعال شده است.

وی افزود: ماهیت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین مالی اکوسیستم نوآوری و فناوری است، چرا که ممکن بود نظام تامین مالی حاکم بر کشور، به دلیل عدم آمادگی، نتواند با شرکت­ های فناور تعامل داشته باشد و تامین مالی شرکت­های دانش ­بنیان و استارت­ آپ­ ها را به خوبی انجام دهد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: با توجه به حساسیت رئیس جمهوری در حوزه دانش ­بنیان، این صندوق به منظور حمایت مالی از شرکت­ های دانش ­بنیان تاسیس شد، بنابراین صندوق سعی دارد تا در بخش­های مختلف شرکت­ ها را تامین مالی کند؛ از بحث تضامین گرفته تا نمونه ­سازی و کمک ­های بلاعوض توانمندسازی و… است.

وحدت با اشاره به رویکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در بحث تامین مالی شرکت‌های بزرگ دانش بنیان گفت: یک نگاه صندوق این است که شرکت­ هایی که از یک حدی بزرگ­تر شده و اقتصاد بزرگ­تری دارند را با نظام مالی کشور آشنا کند، چرا که این شرکت‌ها باید بتوانند با نظام مالی و بانکی کشور تعامل داشته باشند، لذا خود شرکت­ ها باید با بانک­ ها همکاری کنند و تامین سرمایه پروژه­ هایی که از یک حدی بزرگ­تر هستند از طریق نظام تامین مالی انجام شود. از طرف دیگر معتقدیم که در خود نظام بانکی، تعامل با پروژه ­های بزرگ نیز جذابیت دارد و این تعاملات برای بانک­ها ایجاد انگیزه می­ کند.

وی با توجه به پیشرفت اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور طی سال‌های اخیر، عنوان کرد: در بسیاری از حوزه ­ها تا ۱۰ سال پیش هیچ اثری از فناوری وجود نداشت، اما خوشبختانه امروز وضعیت متفاوت شده است و تمام این موارد فرصت­های اقتصادی خوبی را فراهم کرده است تا بانک­ ها بتوانند با شرکت‌های فناور تعامل بیشتری برقرار کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به عملکرد خوب بانک صادرات در حوزه کارآفرینی گفت: بسیاری از کارآفرینان شروع کار خود را با بانک صادرات می­ دانند که این امر نشان می­دهد این بانک در بسیاری از زمینه ­ها پیشرو بوده است، لذا امیدوارم در این حوزه نیز تعاملات و همکاری­ ها با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وحدت خاطرنشان کرد: هدف صندوق نوآوری و شکوفایی برای سال جاری این بود که شرکت­ ها را با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه، تامین مالی کند، اما در حال حاضر پیش ­بینی می­شود که زودتر از موعد به این رقم برسیم، این در حالی است که هیات عامل سوم، در سال اول فعالیت خود به­ سر می­ برد.

وی با اعلام این خبر که صندوق نوآوری و شکوفایی تا پایان سال جاری، به میزان دو هزار میلیارد تومان شرکت‌های دانش ­بنیان را تامین مالی خواهد کرد، گفت: در این راستا یکی از مواردی که روی آن حساب کرده ­ایم، بانک صادرات است. از همین­رو تا پایان نیمه اول سال جاری، اطلاعاتی از جایگاه شرکت­ های دانش بنیان و فعالیت­ هایشان را برای رئیس جمهوری ارسال خواهیم کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به بررسی عملکرد بانک‌ها در تامین مالی شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در این صندوق، از مدیرعامل بانک صادرات خواست دفتر نوآوری این بانک که در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر است را از حالت کلاسیک آن که دارای شعبه و باجه است خارج کرده و با اختیاراتی که به این دفتر اعطا می‌شود، فعال‌تر عمل کند.

وحدت ادامه داد: دفتر نوآوری بانک صادرات باید با شعب دیگر بانک و شرکت­ هایی که در استان­ های دیگر مستقر هستند تعامل برقرار کرده و کار آنها را تسهیل کند. به نوعی این دفتر پل ارتباطی میان شعب شهرستان­ ها و شرکت­ های دانش ­بنیان مستقر در شهرستان­ ها خواهد بود.

وی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای اثربخشی دفتر نوآوری بانک صادرات در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، افزود: این دفتر می­تواند با اثربخشی بهتر، عملکرد بانک را در این حوزه شفاف­ تر و مشخص ­تر کند تا برای شرکت­ های دانش ­بنیان دلگرمی باشد. امیدوارم بتوانیم بانک صادرات را به­ عنوان بانک اول پشتیبان شرکت­ های دانش ­بنیان در کشور معرفی کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1022629

وب گردی

وب گردی