چرا وزیر جوان نتوانست بنزین دریافت کند؟

در حالی روزهای تابستان را پشت سر می‌گذاریم که یکی از وظایف شرکت ملی پخش تامین سوخت مورد نیاز مسافرانی است که با وسیله نقلیه شخصی سفر می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اخیرا وزیر ارتباطات تصویری از خود در فضای مجازی منتشر کرده است که با یک دبه در یکی از جاده های اطراف تهران به دنبال بنزین برای خودروی در راه مانده خود می گردد.

در سالهای گذشته شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در طول سال نگاه ویژه ای به ایام تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستانی داشته است به طوریکه در این دو ایام با به کار گیری جایگاه های عرضه سوخت سیار و تامین بنزین مورد نیاز مسافران سعی کرده است تا کمترین مشکلی در این باره گریبان گیر مسافرانی شود که با وسیله نقلیه شخصی اقدام به مسافرت می کنند.

اگرچه در ایام نوروز این شرکت با راه اندازی طرحی ویژه به جایگاه های سراسر کشور بازرس می فرستد تا مشکلی وجود نداشته باشد اما ظاهرا این موضوع در سفرهای تابستانی امسال چندان جدی گرفته نشده است.

فارغ از این موضوع از اواخر سال 95 وزارت نفت تصمیم به اجرای طرح ساماندهی جایگاه های عرضه سوخت گرفت تا از این طریق بتواند عرضه سوخت مستمر را در کنار بهبود خدمات رسانی به مسافران انجام دهد و مشکلاتی که در این خصوص از گذشته وجود داشت برطرف کند. این طرح به عنوان برندینگ جایگاه‌های سوخت مطرح شد اما به دلیل مشکلات بنیادینی که در طراحی این طرح وجود داشت عملا با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد و این طرح در همان ابتدای اجرا متوقف شد.

کارشناسان معتقد بودند توزیع سوخت بر اساس برند همواره طرحی از بالا به پایین است به گونه‌ای که شرکت‌های تولیدکننده فراورده‌های نفتی اقدام به توزیع فرآورده تولیدی با برند خود می‌کنند و این امر هم در اقتصاد این شرکت‌ها معنی‌دار است و هم دریافت‌کننده سوخت را از خدمات و سوختی که دریافت می‌کند مطمئن می‌سازد.

در همین خصوص جلیل سالاری کارشناس انرژی به خبرنگار فارس گفت: اجرای طرح برندینگ با مخالفت جدی نمایندگان مجلس در صحن علنی مواجه شد هر چند که اصل این طرح نیز به دلیل اینکه طرح برندینگ به تولیدکنندگان بنزین اختصاص پیدا نمی کرد زیر سوال بود.

وی گفت: در طرح برندینگ قرار بود واسطه هایی کار عرضه بنزین را در جایگاه ها انجام دهند که عملا تولید کننده نبودند و بنزین را از انبارهای نفت تحویل می گرفتند و در جایگاه ها عرضه می کردند و در این میان فقط یک هزینه اضافی برای دولت ایجاد می‌کردند.

سالاری ادامه داد: مقرر بود در این طرح این شرکت ها، تامین سوخت جایگاه ها را انجام دهند اما به دلیل آنکه کار کارشناسی دقیقی در آن وجود نداشت و عملا هزینه اضافی برای دولت داشت این طرح با شکست رو به رو شد.

وی گفت: در جایگاه های شرکتی نیز مسئولیت عرضه بنزین بر عهده دولت است و عملا اگر بنزینی در یک جایگاه وجود ندارد دولت باید پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار فارس قبل از آغاز به کار دولت یازدهم طرح خصوصی سازی جایگاه های شرکتی در دستور کار قرار داشت و این طرح توانسته بود تاحدودی شرایط خدمت رسانی به متقاضیان سوخت را بهبود بخشد و از سوی دیگر امکانات و تسهیلاتی نیز در اختیار احداث کنندگان جایگاه های عرضه بنزین قرار داده می‌شد که نمونه این جایگاه‌ها را می توان در اتوبان تهران و قم و یا اتوبان تهران به قزوین مشاهده کرد.

اما با آغاز به کار دولت جدید عملا واگذاری جایگاه های شرکتی به بخش خصوصی متوقف شد و بدون کار کارشناسی کافی طرح برندینگ مطرح شد که البته این طرح نیز با مخالفت نمایندگان مجلس از دستور کار خارج شد. از این رو به نظر می رسد مسئولیت تامین سوخت در جایگاه‌ها مانند گذشته برعهده بخش دولتی و شرکت ملی پخش است و اگر کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد عملا این شرکت باید پاسخگو باشد.

به خصوص اینکه در این ایام شاهد افزایش سفرهای تابستانی هستیم و این مسئله موجب می شود تا تقاضا برای مصرف بنزین نیز افزایش یابد و شرکت ملی پخش همانند ایام نوروز باید طرح ویژه ای برای خدمت رسانی به مسافران در ایام تابستان نیز داشته باشد تا در تمام جایگاه های سطح کشور بنزین در دسترس مسافران تابستانی قرار داشته باشد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1022635

وب گردی

وب گردی