معلوم نیست چه کسانی از یارانه‌های پنهان برخوردار می‌شوند

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه هیچ ارزیابی از اینکه یارانه‌های پنهان به چه کسانی پرداخت می‌شود وجود ندارد، گفت: به نظر می‌رسد اقشار بیشتر برخوردار از این یارانه‌ها بیشتر منتفع می‌شوند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حل مشکلات معیشتی مردم گفت: یکی از مسائلی که در بهبود اوضاع معشیتی مردم مطرح بوده و هست موضوع یارانه‌های پنهانی است که در کشور وجود دارد و معلوم هم نیست که این یارانه‌های پنهان به چه افرادی پرداخت می‌شود.

وی افزود: به نظر من اینگونه می‌آید که افرادی که در کشور برخوردارتر هستند از یارانه‌های پنهان بیشتر بهره‌مند می‌شوند تا افرادی که جزء دهک‌های پنجم به پایین هستند و یکی از بحث‌هایی که هم دولت و هم مجلس باید به صورت خیلی قوی به آن ورود پیدا کنند ساماندهی یارانه‌های پنهان است.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: الان ما هیچ ارزیابی از نحوه پرداخت یارانه‌های پنهان و اینکه این یارانه به دست چه کسانی می‌رسد نداریم و نمی‌دانیم که این هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان کجاست و از آ‌نجایی که این موضوع ساماندهی نشده و نه دولت و نه مجلس ارزیابی خاصی از این موضوع ندارند باید این ساماندهی درخصوص یارانه‌های پنهان انجام شود.

نعمتی خاطرنشان کرد: به نظر من پرداخت نقدی یارانه هم خود تبدیل به یک معضل خواهد شد. به نظر من اگر مثل همه جای دنیا اگر قرار است کمکی به مردم شود این کمک در قالب حمایت‌های اجتماعی محقق شود و افرادی که یارانه به آنها تعلق می‌گیرد خدمات اجتماعی را به صورت ارزانتر دریافت کنند و به صورت کارت بانک این یارانه‌ها برای خدماتی مانند درمان، سوخت و ... هزینه شود و پول نقد بین مردم توزیع نشود تا از این طریق هم نقدینگی در کشور جمع هم خدماتی به مردم ارائه شود.

وی افزود: رونق تولید و ایجاد اشتغال در شرایط فعلی به شرایط اوضاع اقتصادی کشور کمک قابل توجهی می‌کند اما متاسفانه بعضی از دوستان ما در دولت گوش شنوایی ندارند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: ما باید به سمت صنایع معدنی در کشور حرکت کنیم معدن این پتانسیل‌،‌ ظرفیت و توانمندی بسیار بالا را دارد که بتواند جایگزین نفت شود. این موضوع کمک زیادی می‌تواند به شرایط فعلی کشور داشته باشد.

نعمتی خاطرنشان کرد: دولت با عنوان حقوق مالکانه دست روی همه معادن گذاشته و اجازه نمی‌دهد که از ظرفیت این معادن استفاده شود زمانی حقوق مالکانه ما برقرار می‌شود که ما بتوانیم از تولیداتی که داریم و درآمدهایی که بدست می‌آید مالیات اخذ کنیم و اینگونه صحیح نیست که دولت معدن را در مشت خود نگه دارد و اجازه ندهد متخصصین از ظرفیت‌های این معادن استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت معادن هم می‌تواند به اشتغال در کشور کمک کند هم افزایش درآمد در کشور را به دنبال دارد و هم می‌تواند موضوعات مالیاتی کشور را سامان دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: موضوع دیگری که در بحث معیشت مردم در کشور تاثیر گذارد موضوع خصوصی‌سازی است و دولت باید خصوصی‌سازی را به معنای واقعی انجام دهد نه اینکه به ا سم خصوصی‌سازی خصولتی سازی را در کشور شاهد باشیم.

نعمتی خاطرنشان کرد: در بحث واگذاری‌های شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی باید اهلیت افراد در همان ابتدا مشخص شود نه اینکه واگذاری انجام شود و بعد بگویند فرد مورد نظر اهلیت نداشته است.

عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: موضوع دیگری که وجود دارد این است که ما در بازار سرمایه بهای لازم را به مردم نداده‌ایم و اگر امروز هم رونقی در بازار سرمایه وجود دارد رونق از جانب خصولتی‌ها است و تنها تعداد اندکی از مردم در بازار سرمایه حضور دارند.

کد خبر: 1022642

وب گردی

وب گردی