یافته‌های جدید محققان در مورد اعداد فشارخون

دانشمندان طی تحقیقات روی افراد مختلف نشان دادند که هردو رقم فشار خون در بیماری‌های قلبی مهم و تأثیرگذار هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با توجه به تحقیقات جدید، هر دو رقم فشار خون (بالا و پایین) منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

دانشمندان بیش از 36 میلیون نسخه فشار خون را از 1.3 میلیون نفر جمع آوری کردند که نتایج یافته‌های قبلی را به چالش کشید و حاکی از اهمیت هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک بود.

درست خواندن فشار خون برای تحلیل و نظارت بر آن حیاتی است. دانشمندان فشار خون را با استفاده از دو اندازه‌گیری فشار خون سیستولیک و دیاستولیک ثبت کردند. درک این دو عدد کلید کنترل فشار خون است.

سیستولیک، فشار خون در زمان پمپاژ خون است در حالی که دیاستولیک فشار را در بین ضربه‌‌ها و استراحت قلب نشان می‌دهد.

«Alexander C. Flint» یکی از محققان این آزمایش اظهار کرد که تحقیقات قبلی جهت پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بر فشار سیستولیک متمرکز شده است و حتی بعضی از کارشناسان عدد فشار خون دیاستولیک را نادیده می‌گیرند.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد با اینکه فشار سیستولیک اثر بیشتری بر این بیماری‌ها دارد، اما هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک می‌توانند نشان دهنده خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی باشند.

محققان به مدت هشت سال اثرات فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را بر بیماری‌هایی چون «انفارکتوس قلب و سکته مغزی » مورد بررسی قرار داده و دریافتند که هر دو مولفه مستقل از حمله قلبی و سکته مغزی هستند.

محققان توصیه می‌کنند که افراد بیشتر مراقب خطر ابتلا به فشار خون بالا باشند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که هر دو فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بر روی آستانه پایین 130/80 میلی متر جیوه تأثیر می‌گذارد.

انجمن قلب آمریکا (AHA) اعلام کرد که فشار خون 120/80 میلیمتر جیوه (mmHg) طبیعی است. فردی که دائما اندازه‌های فشار خون او از 130/80 بیشتر باشد دارای فشار خون بالا است.

فشار خون (Blood pressure) به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهه رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است.

فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب، بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کم‌تر می‌شود.

فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022653

وب گردی

وب گردی