افشای رابطه خوب بن سلمان و روحانی سلفی در آستانه اعدام

فرزند «سلمان العوده» روحانی سلفی سعودی که در آستانه اعدام قرار دارد، گفت که روزگاری «محمد بن سلمان» تلاش داشت خود را هوادار پدرش نشان دهد و از او بهره سیاسی ببرد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، از میان تمامی روحانیون سعودی سلفی که در سال‌های گذشته در عربستان به زندان افتاده‌اند کمتر موردی همچون «سلمان العوده» در رأس توجه رسانه‌ها قرار گفته و جنجال‌برانگیز شده است.

قرار است فردا (یکشنبه) یکی دیگر از جلسات محاکمه او در سایه نگرانی‌ها از احتمال اعدام وی برگزار شود. دادستانی سعودی پیش از این خواستار اعدام او شده است.

در این میان وبسایت شبکه سی ان ان عربی، در گزارشی نوشته است که «محمد بن سلمان» که تمامی دستگیری‌ها و سرکوب‌های سال‌های اخیر به سیاست‌های وی مربوط می‌شود روزگاری خود از هواداران «سلمان العوده» بود یا حداقل تلاش می‌رکد خود را در جبهه او نشان دهد، چرا که العوده، طرفدار زیادی داشت و فقط در توییتر، سیزده میلیون دنبال‌کننده داشت.

در این گزارش آمده است که «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۲ یعنی پنج سال پیش از آن‌که به ولی‌عهدی سعودی برسد و زمانی که پدرش هنوز حاکم منطقه ریاض بود، سه مرتبه به دیدار «سلمان العوده» رفته است.

«عبدالله العوده» فرزند ارشد «سلمان العوده» و پژوهشگر دانشگاه «جرج تاون» در آمریکا به سی ان ان گفت که در آن زمان کاملا مشخص بود که محمد بن سلمان آرزوهای بزرگی در سر دارد اما از آن‌جایی که مقام سیاسی قابل ذکری نداشت، جدی گرفته نشد.

به گفته‌ی وی، بن سلمان در ظاهر در آن دیدارها خود را حامی افکار «سلمان العوده» نشان می‌داد و تلاش داشت خود را همفکر او جلوه دهد. افکاری که به دنبال تغییر در جامعه عربستان بود و از سال ۱۹۹۹ به منظور ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی و مبارزه با فساد منتشر شد.

فرزند سلمان العوده همچنین گفت که «محمد بن سلمان» تلاش داشت با استفاده از محبوبیت العوده، برای خود کسب وجهه کند و از سلمان العوده نیز خواسته بود تا از او در میان پیروانش تعریف و تمجید کند، بنابراین او به دنبال اصلاحات یا تغییر نبود بلکه در فکر آمال و آرزوهای خود بود.

با تمامی این تفاسیر پس از ولی‌عهد شدن بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ موج جدیدی از بازداشت‌ها آغاز شد .سلمان العوده نیز در سپتامبر همان سال یعنی سه ماه پس از ولی‌عهدی بن سلمان دستگیر و روانه زندان شد. او متهم به عضویت در گروه اخوان‌المسلمین (به عنوان یک گروه ترورستی از نظر دولت سعودی) و مخالفت با محاصره قطر است.

«عبدالله العوده» معتقد است که حاکمان سعودی می‌خواهند به غرب بگویند که آن‌ها تنها طرفی هستند که حق سخن گفتن از اسلام را دارند و از این رو اخیرا کنفرانسی تحت عنوان «اسلام میانه‌رو» برگزار کرده‌اند. به گفته وی دلیل اعدام پدرش این است که در برابر پذیرش خواسته‌های ولی‌عهد سعودی مقاومت می‌کند.

سی ان ان در پایان گزارش خود نوشت که «سلمان العوده» با دست و پای بسته در زندان انفرادی به سر می‌برد. او شش ماه پس از بازداشتش در فوریه ۲۰۱۸ هنگامی که برای اولین بار خانواده‌اش به دیدار او رفته بودند به آن‌ها گفته بود که مأموران زندان رفتار خشونت‌آمیزی با او دارند و برخی روزها خواب و خوراک را از وی دریغ می‌کنند.

حساب توئیتری «معتقلی الرأی» نیز که به مسائل بازداشت شدگان حقوق بشری در عربستان می‌پردازد ماه گذشته در خبری از شکنجه شدید «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری» در زندان خبر داد.

کد خبر: 1022656

وب گردی

وب گردی