وجود ۹۰ هزار «نابینا» در ایران/۸۰ درصد «اختلالات بینایی» قابل پیشگیری است

رئیس بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به وجود ۹۰ هزار نابینا در کشور، گفت: ۸۰ درصد اختلالات منجر به نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عباس عظیمی، رئیس بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران در آستانه برگزاری این کنگره گفت: خوب دیدن و درک درست در دنیای پیرامون ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به همین منظور سازمان بهداشت جهانی امسال را سال مراقبت‌های چشمی معرفی کرده و از همین رو، برای ما بسیار مهم است که بتوانیم از چشمان خود و دیگران محافظت کنیم.

وی به آمار نابینایان در جهان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۷۵ تعداد کل نابینایان سراسر دنیا ۲۸ میلیون و تعداد کم بینایان ۸۰ میلیون نفر بوده که در طول ۴۴ سال گذشته تعداد نابینایان به ۷۶ میلیون و تعداد کم بینایان به ۱۸۰ میلیون رسیده است.

در سال ۱۹۷۵ تعداد کل نابینایان سراسر دنیا ۲۸ میلیون و تعداد کم بینایان ۸۰ میلیون نفر بوده که در طول ۴۴ سال گذشته تعداد نابینایان به ۷۶ میلیون و تعداد کم بینایان به ۱۸۰ میلیون رسیده است

این استاد دانشگاه علوم پزشکی به دلایل علمی پیرامون علت نابینایی اشاره کرد و افزود: ۴۷ درصد آب مروارید، ۱۲ درصد آب سیاه، ۵ درصد بیماری‌های چشمی در رابطه با دیابت، ۱۸ درصد عیوب انکساری اصلاح نشده، ۵ درصد کدورت‌های قرنیه و ۱۳ درصد سایر مسائل ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی اطلاق می‌شود.

عظیمی با اشاره به اینکه جمعیت نابینایان در ایران حدود ۹۰ هزار نفر و کم بینایان دو برابر آن است، افزود: اگرچه جمعیت نابینایان در ۲۲ کشور شرق مدیترانه ۴ میلیون نابینا و ۱۲ میلیون کم بینا گزارش شده است، اما متاسفانه آمار ایران نسبت به سایر کشورها تقریباً بالا و زیاد است.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که در چند استان انجام دادیم اختلالات بینایی در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است که این آمار ۳۷.۷ درصد است که از این مقدار ۵.۷ درصد به د لیل آب سیاه، ۵ درصد کدورت‌های قرنیه‌ای و ۳۲ درصد نیز ناشی از ابتلا به آب مروارید است.

رئیس بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد اختلالات منجر به نابینایی و کم بینایی قابل پیشگیری است، افزود: ما می‌توانیم با رعایت مسائل بهداشتی و با کمک‌ها ی مسئولان وزارت بهداشت، از بروز این اختلالات پیشگیری کنیم.

با بررسی‌هایی که در چند استان انجام دادیم اختلالات بینایی در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است که این آمار ۳۷.۷ درصد است که از این مقدار ۵.۷ درصد به دلیل آب سیاه، ۵ درصد کدورت‌های قرنیه‌ای و ۳۲ درصد نیز ناشی از ابتلا به آب مروارید است

عظیمی به اهمیت مقوله پیشگیری اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان داده است که این نابینایی‌ها و کم بینایی‌ها پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و انسانی عمیقی دارد؛ به حدی که هزینه‌های بسیار سرسام آوری را به جوامع مختلف و خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

وی گفت: هزینه‌های بهره وری از دست رفته و هزینه‌هایی که صرف توان‌بخشی و آموزش و پرورش نابینایان و کم بینایان می‌شود، بار اقتصادی و هزینه‌های بسیار سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند؛ لذا بر متولیان امر بهداشت و سلامت جامعه واجب است که مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های لازم در امر پیشگیری از بروز اختلالات بینایی را اطلاع رسانی کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی با عنوان این مطلب که در دنیا هر یک دقیقه یک کودک نابینا می‌شود، گفت: اگر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم می‌توان از بروز این اختلالات در بینایی کودکان پیشگیری کرد.

عظیمی ادامه داد: آنچه مسلم است پیشگیری و اطلاع رسانی از مهم ترین مسائلی است که وزارت بهداشت باید انجام دهد.

وی به وظایف اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان در زمینه سلامت بینایی مردم اشاره کرد و افزود: در مورد مسائل چشم و بینایی هم چشم پزشکان و هم اپتومتریست‌ها که کار مراقبت‌های چشمی را انجام می‌دهند می‌توانند به وزارت بهداشت کمک کنند.

بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران از ۲۳ تا ۲۵ مرداد ۹۸ در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022706

وب گردی

وب گردی