زنده‌گیری کم نظیر یک قلاده پلنگ در خراسان رضوی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از پایان موفقیت آمیز عملیات بیهوشی و زنده‌گیری یک قلاده پلنگ در خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: درپی حملات متعدد یک قلاده پلنگ به سگ‌های گله‌دامداران در روستای ارباب در کلاته چنار واقع درحاشیه پارک ملی تندوره، بلافاصله تیم درمانی و نجات برای زنده گیری این پلنگ به منطقه اعزام شدند.

وی ضمن اشاره به اینکه پروژه بیهوشی به کمک بلو پایپ و زنده‌گیری این پلنگ نر 5 ساله که اقدامی بی‌نظیر در سطح کشور است با موفقیت انجام شد ادامه داد: خوشبختانه این سومین پلنگی است که ظرف یک سال گذشته از سوی تیم درمانی نجات حیات وحش استان وارد فرایند درمانی می شود.

همتی ادامه داد: آثار زخم روی بدن این پلنگ و خصوصا عفونت‌های ناشی از محل فرورفتگی دندان نیش بر قسمت‌هایی از بدن این حیوان گواه بر نزاع و درگیری با گراز بود و به نظر می‌رسد پس از مصدومیت ناشی از این نزاع‌، پلنگ توان لازم را برای شکار در زیستگاه اصلی نداشته است و به ناچار به روستای حاشیه منطقه پناه آورده است.

این مقام مسؤول با ابراز خرسندی از اینکه روستائیان و بومیان منطقه که دراثر حمله پلنگ دچار خسارت‌هایی شده بودند از آسیب رساندن به این گونه ارزشمند خود‌داری و مراتب را به حفاظت محیط زیست استان اطلاع داده‌اند، گفت: این برخورد از سوی اهالی این روستای مرزی گواه بر اثر بخشی دوره‌های آموزشی زیست محیطی جوامع محلی بوده است که اهمیت تنوع زیستی و خصوصا گونه پرچم پلنگ را طی دوره‌های متمادی یاد آور شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022710

وب گردی

وب گردی