علم، فلسفه و عقل باید تابع دین باشند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: علم، فلسفه و عقل باید تابع دین باشد در غیر این صورت مشکلاتی را بوجود می آورد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، نشست تخصصی تعامل علوم اسلامی و علوم انسانی با حضور آیت اله دکتر احمد بهشتی استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سالن اجتماعات سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
آیت اله احمد بهشتی، در این نشست با تعریف علم و تقسیم بندی آن اظهار داشت: علم به نظری و عملی تقسیم می شود و از منظر دیگر علم حضوری یا حصولی است.
وی با بیان اینکه شهود باطنی، خودنگری و خودبینی یک علم است که هر چه انسان نفس خود را تهذیب کند دایره علم حضوری و شهودی توسعه می یابد افزود: انبیاء و ائمه معصومین از این علم استفاده می کردند و افراد دیگری نیز به این درجه علم نائل آمده اند.
رئیس کرسی علوم عقلی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از طب اسلامی که امروز در دنیا رایج است، اظهارداشت: علم باید با ایمان همراه باشد ولی طب امروز نفس و تهذیب آن را کنار گذاشته و فقط به جسم می پردازد.
آیت الله احمد بهشتی، با تاکید بر اینکه طبی که اسلام قبول دارد تنها به بدن توجه ندارد، بیان کرد: نفس مدبر بدن است و تلاش می کند اگر خللی در بدن پیدا شود خودش او را تعمیر و درست کند.
عضو خبرگان رهبری افزود: بدن امورات خود را با تدبیرنفس، دعا، صدقه و در نهایت با دارو و دوا بر طرف می کند.
آیت اله احمد بهشتی گفت: متاسفانه اکنون طب حیوانی در دنیا رایج است که می خواهند مثل موش آزمایشگاهی روی انسان پیاده کنند.
وی از علم اقتصاد، روانشناسی و جامعه شناسی امروز انتقاد کرد و گفت: قواعد اولیه این علوم درست بوده اما در مراحل بعد علم، که مدبر بودن نفس است را کنار گذاشته و به آن بی توجه است بنابراین این علوم اسلامی نیست.
وی افزود: علم، فلسفه و عقل باید تابع دین باشد در غیر این صورت مشکلاتی را بوجود می آورد.
وی در پایان به سئوالات مطرح شده از سوی اساتید در این زمینه پاسخ گفت.
به

کد خبر: 1022711

وب گردی

وب گردی