حذف واحدهای عملی به هنرهای اسلامی آسیب می زند/ استادان متخصص جذب دانشگاه استاد فرشچیان می شوند

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان گفت: حذف واحدهای عملی می تواند ضرر زیادی به هنر‌های اسلامی بزند که باید تعادل بین نظر وعمل را در نظام آموزش عالی هنر رعایت کنیم.

بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره احیای نظام استاد-شاگردی گفت: براساس ماموریتی که دانشگاه فرشچیان دارد احیا و ترویج هنرهای سنتی ایرانی به این دانشگاه سپرده شده است. بخشی از فعالیت‌ها برای انجام این ماموریت در مورد خود نظام آموزشی و شیوه نظام استاد-شاگردی است که با استادان گفت و گو کنیم تا تجربیات گذشته را شناسایی و معرفی کنند.

وی افزود: برگزاری هم اندیشی ها در حوزه هنرهای سنتی باعث می شود استادان با گردهمایی، بحث و گفت و گو نظرات مختلفی را عنوان کنند و در میان همین صحبت ها همان را به سمت احیای نظام استاد-شاکردی پیدا خواهیم کرد.

نامور مطلق تصریح کرد: به نظرم باید با وضعیتی یکسان رو به جلو حرکت کینم؛ یعنی برای احیای نظام استاد-شاگردی هم تجربه و هم نظریات را در دستور کار قرار دهیم. باید از تمام تجربیات در داخل و خارج کشور در گذشته و زمان حال به جمع بندی برسیم تا مدل مناسب در شرایط فعلی را از آموزش عالی هنرهای سنتی به‌دست آوریم.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان با اشاره به حذف واحد های عملی در برخی از رشته های هنر و نارضایتی استادان اظهار کرد: بعضی از رشته‌ها جنبه نظری دارند که انتقادی از حذف دروس عملی این رشته ها نداریم؛ اما بعضی از رشته ها که در حوزه هنر هستند باید خلق اثر کنند و برای رسیدن به این هدف باید فعالیت عملی صورت گیرد. برخی از واحد های عملی به دلایل مختلف از جمله نداشتن امکانات کارگاهی کم شدند و این موضوع می تواند ضرر زیادی به هنرهای اسلامی بزند که باید تعادل بین نظر وعمل را در نظام آموزش عالی هنر رعایت کنیم.

وی عنوان کرد: در این مدت مشغول بودیم شرایط را برای جذب استادان خوب و پذیرش دانشجویان شروع کنیم. برای تحقق هدفمان کار دشواری در پیش داریم؛ چرا که قصد داریم رشته هایی را بیاوریم که در دانشگاه آزاد اسلامی نبوده و هم از استادانی استفاده کنیم که وزارت علوم تا حدودی با آنها همراه نیست چون مدرک دانشگاهی ندارند و با تخصص بالایی که دارند می توانند به هنرآموزان آموزش دهند.

نامور مطلق تاکید کرد: کلاس‌های تابستانه و کارگاه‌هایی در حال برگزاری است و در تلاش هستیم تا از مهرماه سال جاری دانشجویان را در دانشگاه استاد فرشچیان پذیرش کنیم.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان در پایان گفت: زمینی که قرار بود دانشگاه آزاد اسلامی در اختیارمان قرار دهد آماده شده است و دکتر طهرانچی برای خلق آثار دانشگاه فرشچیان در زمین دانشگاه آزاد اسلامی واقع در خیابان انقلاب اسلامی موافقت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022749

وب گردی

وب گردی