کیفیت مطلوب مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد با حضور استادان مطرح/ عدالت در پذیرش دانشجو با فراهم کردن شرایط یکسان برای داوطلبان

حضور استادان شناخته شده در مصاحبه دکتری امسال دانشگاه آزاد، نشان‌‌‌دهنده سطح کیفی یکسان در برگزاری این آزمون میان این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌‌‌‌‌های بزرگ کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی با گستردگی که در سراسر کشور دارد و ارائه رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در مقاطع گوناگون تحصیلی، نقش تعیین‌‌‌کننده‌‌‌‌ای در توسعه سطح تحصیلات عالی در ایران داشته است.

در سال‌‌‌های نه چندان دور، هر کسی، موفق به کسب مدرک دکتری نمی‌‌‌‌شد، امروز این دانشگاه به عنوان بازوی پرتوان آموزش‌‌عالی در تمام رشته‌‌‌‌ها، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری داشته و یکی از وجوه مشترک و حائز اهمیت در مصاحبه‌‌‌‌ دکتری دانشگاه آزاد، حضور استادان به‌‌‌‌‌نام دانشگاه‌‌‌های دولتی بوده است که نشان‌‌‌دهنده سطح کیفی بالا و یکسان این دانشگاه در برگزاری مصاحبه دکتری با دیگر مراکز آموزش‌‌عالی شناخته شده کشور است تا صرفا افراد با سواد، بتوانند تا بالاترین مقاطع آموزش‌‌‌‌‌‌‌عالی پیش روند.

امسال برخلاف سال‌‌‌‌‌‌های گذشته، مکان برگزاری مصاحبه دکتری کلیه واحدهای دانشگاه آزاد به صورت متمرکز در واحد علوم و تحقیقات برگزار شده است. هدف مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری آزمون جامع دکتری به صورت متمرکز در این واحد دانشگاهی، عدالت‌‌محوری در روند برگزاری و انتخاب دانشجویان براساس توانایی‌های آنهاست.

در حین انجام مصاحبه، 4 نفر استاد از دانشجویان مصاحبه می‌کنند. هفته سوم مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مربوط به رشته‌های گروه مدیریت، فنی و مهندسی و علوم‌‌‌‌پایه است و نکته جالب توجه در برگزاری هفته آخر مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، حضور سالمندان از پدربزرگ‌‌‌ها گرفته تا امیر بازنشسته ارتش بود که درس خواندن و کسب تحصیلات عالی را بزرگ‌ترین انگیزه برای ادامه زندگی می‌‌‌‌‌‌دانستند.

بخش دیگری از شرکت‌‌‌‌‌‌‌کنندگان، مادرانی بودند که همراه فرزند خردسال خود در این مصاحبه شرکت کردند و داوطلبانی که همراهی پدر و مادر خود را داشتند و از شهرهای مختلف کشور برای حضور در مصاحبه دکتری در واحد علوم وتحقیقات جمع شده بودند. برای بررسی روند کیفی مصاحبه در این گروه‌‌‌‌‌‌‌ها، به سراغ داوطلبان دعوت شده به مصاحبه رفتیم که مشروح گفت‌و‌گو در زیر آمده است.

تمرکزگرایی منجر به صرفه‌‌‌جویی در وقت و هزینه شده است/ مادربودن مانع ادامه تحصیل نیست

زینب کلیجی فوق‌‌لیسانس مدیریت آموزشی از واحد ساری از جمله داوطلبانی بود که همراه با فرزند خردسال خود در این مصاحبه شرکت کرده و فرزندپروری را عاملی برای تمرکز بیشتر در ادامه تحصیل می‌‌‌‌داند.

وی معتقد است، تمرکزگرایی در برگزاری مصاحبه امسال، منجر به ایجاد انسجام و عدالت آموزشی شده است و همه دانشجویان در شرایط یکسان و در یک فضای مشخص مصاحبه می‌‌‌شوند.

مائده هاشمی فوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیسانس فلسفه واحد علوم و تحقیقات هم از دیگر مادران شرکت‌کننده در مصاحبه دکتری بود که علی‌‌‌رغم وجود فرزند خردسال در این مصاحبه شرکت کرده و داشتن فرزند را منجر به ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه تحصیل و ساختن آینده بهتر می‌‌‌‌داند.

به گفته وی، تمرکز‌گرایی در برگزاری مصاحبه دکتری، منجر به صرفه‌‌‌‌‌‌‌جویی در وقت و هزینه برای داوطلبان شده است که به جای پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌های متعدد برای شرکت در مصاحبه دکتری و حضور در استان‌‌‌‌های مختلف می‌‌‌توانند با حضور در واحد علوم‌‌‌و‌‌‌تحقیقات و پرداخت یک هزینه مشخص در این مصاحبه شرکت کنند.

سید حسین جاودانی فوق‌‌‌‌لیسانس تاریخ دانشگاه تهران هم تمرکزگرایی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را از مزایای برگزاری مصاحبه این دوره می‌‌‌‌داند که دانشجویان با قومیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف و از نقاط گوناگون کشور در یک فضای مشخص جمع شدند و همین تعداد انبوه داوطلب به نوعی منجر به ایجاد رقابت و انگیزه و بیشتر خواهد شد.

ایجاد عدالت آموزشی با اختصاص نمره مساوی به مصاحبه و آزمون در مقطع دکتری دانشگاه آزاد

محسن غفاری فوق‌‌‌لیسانس علوم تربیتی واحد اراک از سالمندان ورزشکار و عضو سابق تیم ملی دو و میدانی ایران، از پدربزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حاضر در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد با وجود 70 سال سن، کسب تحصیلات عالی را از بزرگترین انگیزه‌‌‌‌‌‌های خود برای ادامه زندگی می‌‌‌‌داند.

وی معتقد است، اختصاص نمره مساوی به مصاحبه و آزمون در مقطع دکتری دانشگاه آزاد، منجر به ایجاد عدالت آموزشی شده و شانس بیشتری را جهت قبولی در این آزمون برای داوطلبان فراهم کرده است، به این ترتیب، اگر داوطلبی نتواند همه توان علمی خود را در آزمون دکتری پیاده کند با آمادگی مناسب در مصاحبه می‌‌تواند با کسب نمره 50 در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذیرش شود.

فریبا محبی فوق‌‌لیسانس مدیریت منابع انسانی واحد اردبیل نیز اختصاص نمره 50 به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را فرصتی مناسب برای داوطلبانی می‌‌‌‌داند که شاید در آزمون کتبی دکتری نتوانستند نتیجه توانمندی علمی و پژوهشی خود را آن‌‌‌‌‌‌‌‌طور که باید کسب کنند.

وی معتقد است، در حقیقت مصاحبه دکتری این شرایط را فراهم کرده تا داوطلبانی که دارای توانمندی‌‌‌‌‌های فراتر از تست‌‌‌‌‌زنی هستند در این بخش بتوانند با بهره‌‌‌مندی از دیگر توانایی‌‌‌های خود همچون تسلط به زبان انگلیسی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و احاطه بر موضوع پایان‌‌‌نامه، با کسب حداکثر نمره موفق به کسب نمره قبولی در این مقطع شوند.

حمایت دانشگاه آزاد از دانشجویان در توسعه امور پژوهشی/ رضایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندی دانشجویان ژنتیک از امکانات آزمایشگاهی

حسین مرعشی‌‌پور فوق‌لیسانس رشته مدیریت دولتی واحد اهواز، حضور دانشجویان و فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد در مسابقات بین‌‌‌المللی چون رباتیک و دیگر فعالیت‌‌‌‌‌های علمی و آزمایشگاهی را نشان از حمایت این دانشگاه از نخبگان و امور پژوهشی می‌‌‌داند که منجر به مطرح شدن دانشگاه آزاد در عرصه‌‌های بین‌‌المللی شده است.

نیلوفر سلیمیان فوق‌‌‌‌لیسانس ژنتیک مولکولی واحد شهرکرد حمایت‌‌های دانشگاه آزاد از پژوهشگران را پلی برای پیشرفت پژوهش در کشور می‌داند.

به گفته وی، برای انجام امورتحقیقاتی مختلف در علم ژنتیک با حمایت واحد دانشگاهی خود از کلیه امکانات آزمایشگاهی موجود و استادان مشاور استفاده کرده و در سایه همین حمایت‌ها توانسته یک مقاله معتبر علمی و پژوهشی در سطح بین‌المللی به ثبت برساند.

نسترن شهبازی فوق‌‌لیسانس ژنتیک مولکولی تهران پزشکی هم امکانات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در جهت انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی را مناسب دانسته و معتقد است، با وجود شرایط لازم و پشتیبانی استادان در رشته‌‌‌ای مثل ژنتیک مولکولی بسیاری از دانشجویان، حضور چشمگیری در توسعه امور پژوهشی در این رشته داشتند.

امیر سرتیپ ابراهیم علی‌‌‌بخشی بازنشسته نیروی زمینی ارتش و فوق لیسانس مدیریت دفاعی با 72 سال سن که بعد از 22 سال دوباره تصمیم به ادامه تحصیل گرفته، معتقد است، دانشگاه آزاد یک مجموعه اثرگذار آموزشی در کشور محسوب می‌‌شود که با گستردگی در سراسر نقاط ایران، منجر به ایجاد عدالت آموزشی شده و در زمینه حمایت از پژوهشگران نقشی غیرقابل انکار داشته است.

حضور استادان مطرح در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، شروعی برای توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت

محسن شیری فوق‌‌‌‌‌‌لیسانس آموزش و بهسازی منابع انسانی واحد نکا که از کارمندان شرکت نفت و از داوطلبان رشته مدیریت دولتی است سطح کیفی سوالات در این مصاحبه را مناسب ارزیابی کرده و بیشترین سوالات استادان را مختص به پایان‌‌‌‌‌نامه و امور پژوهشی می‌‌داند.

به گفته وی، حضور استادان شناخته شده در این رشته از دیگر مزایای حضور در این مصاحبه برای داوطلبان رشته مدیریت دولتی است تا شاید شروع تازه‌‌ای برای گسترش امور تحقیقاتی و پژوهشی را بتواند برای هر دو طرف ایجاد کند.

سهیلا شادمان، فوق‌‌‌‌‌لیسانس برنامه‌‌‌‌‌ریزی آموزشی واحد بوشهر، از داوطلبان رشته مدیریت برنامه‌‌‌‌ریزی درسی است که سطح کیفی سوالات این رشته را تخصصی و با محور امور پژوهشی و تسلط بر پایان‌‌‌‌نامه می‌‌داند.

وی معتقد است، سوالات مصاحبه دکتری در دانشگاه آزاد و دولتی در یک سطح قرار داشتند و داوطلبان برای ورود به این رشته در دانشگاه آزاد، بدون تردید باید از سطح سواد بالایی برخوردار باشند.

سمیه باقرشاهی فوق‌‌‌‌لیسانس رشته تکنولوژی آموزشی تهران‌‌جنوب که از داوطلبان شرکت‌‌‌‌‌‌‌کننده در رشته مدیریت برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی درسی است سوالات مصاحبه را با سطح کیفی بالا می‌‌‌داند که قطعا داوطلب باید احاطه کامل به مباحث تخصصی رشته و پایان‌‌‌‌نامه ارشد خود داشته باشد.

وی معتقد است، سطح کیفی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و دولتی در شرایط یکسانی قرار دارد و سنجش و بررسی داوطلبان در مصاحبه این دانشگاه، علی‌‌‌‌‌‌‌‌‌رغم داشتن ظرفیت بیشتر نسبت به دانشگاه‌‌‌های دولتی، دربردارنده سوالات فنی و تخصصی بوده که نیازمند دانش بالا برای پاسخگویی است.

به گفته وی، استادان مطرح و شناخته شده این رشته همچون استاد نوریان که ازچهره‌‌های مطرح در رشته مدیریت برنامه‌‌‌ریزی درسی است هم در این مصاحبه حضور داشت که این امر نشان‌دهنده نزدیکی سطح کیفی مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و دولتی است.

سهیلا معلمی فوق‌‌لیسانس رشته زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگلیسی واحد علوم و تحقیقات از داوطلبان شرکت‌‌‌کننده در رشته آموزش زبان انگلیسی، سطح کیفی سوالات مصاحبه را مناسب می‌‌‌‌‌‌داند و معتقد است موفقیت در این مصاحبه، نیازمند تسلط کامل به پایان‌‌‌‌نامه و زبان انگلیسی است چون مصاحبه دکتری در این رشته به زبان انگلیسی برگزار می‌‌‌شود.

سیدامیر پیامی فوق‌‌‌لیسانس رشته کارآفرینی واحد تهران مرکزی، حضور استادان مطرح در رشته‌‌‌‌‌‌‌های مختلف را یک اتفاق مناسب می‌‌داند که می‌تواند عاملی برای توسعه امور پژوهشی و برقراری ارتباط دانشجویان با این استادان شده و حتی به تناسب حضور داوطلبان شرکت‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌ای که در صنایع مختلف فعالیت دارند، دروازه ورودی برای ایجاد ارتباط مستحکم میان دانشگاه و صنعت فراهم شود.

گفتنی‌ست، ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع دکترای تخصصی سال جاری، 10 هزار و 276 نفر است. در آزمون دکتری سال 98، 149 هزار و 502 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند، از این تعداد 55 هزار و 89 نفر در 2 هزار و 309 رشته محل و 287 رشته گرایش در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کردند. 163 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مقطع دکتری تخصصی هستند، 32 هزار و 198 نفر از میان افراد مجاز به انتخاب رشته، به مصاحبه دعوت شده‌اند.

بیش از 30 هزار دانشجو از صبح شنبه 22 تیرماه، به مدت 3 هفته با حضور در واحد علوم و تحقیقات، سوابق پژوهشی و مصاحبه علمی خود را ارائه کردند تا طی ثبت در برگه‌های مخصوص و در نظر گرفتن امتیازات آزمون کتبی و سازمان سنجش، نمره کلی ارائه‌ شده داوطلب مشخص شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022779

وب گردی

وب گردی