شرکت‌های دانش‌بنیان باید برمبنای علمی رشد کنند نه با رانت و  پول دولتی

 مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با اشاره به این‌که‌شرکت‌های دانش‌بنیان باید خودساخته و برمبنای علمی رشد کرده باشند نه بر مبنای رانت یا تزریق پول دولتی، گفت: ایده‌های تکراری مختوم به شکست هستند.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: پرچمی که توسط معاونت علمی و فناوری علم شده است در راستای تبلور و توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه است در همین زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ راه‌اندازی شدند.

وی تصریح کرد: ماهیت وجودی معاونت علمی و فناوری بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان شکل‌گرفته است. همچنین نیروی انسانی که از دل دانشگاه کارآفرین و ماهر فارغ التحصیل شود و به‌نوعی خلاق و نوآور باشد؛ به‌طور یقین می‌تواند در چرخه توسعه صنعت کمک کند. بنابراین اگر این خلاقیت و نوآوری در کنار صنعت قرار گیرد؛ همین امر مهم و کلیدی می‌تواند رافع نیازهای صنعت باشد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، تأکید کرد: خوشبختانه زمانی که تحریم بودیم این تحریک با کمک نیروی انسانی خلاق تبدیل به فرصت شد. بنابراین هرزمانی این تحریم‌های ظالمانه به ما فشار آورده از طرف نیروی انسانی ما به سمت نوآوری و خلاقیت و زایش ایده‌های نو و بالاخره به سمت رفع نیازها پیش رفته است تا جایی که به توانایی ملی و داخلی کشور منجر شده است.

وی افزود: امیدواریم پس از رفع تحریم‌های ظالمانه نیز نگاه به داشته‌های خودمان همچنان ادامه پیدا کند. اگر به نیروی انسانی خلاق این توجه را داشته باشیم کشور روبه‌پیشرفت خواهد بود. همچنین اگر دوباره در دوران ترسالی و نواقص و ناتمام نگاه به سمت بیرون داشته باشیم به‌طور یقین مشکلات وارداتی گریبان گیر کشور خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان گلایه داشتند که بعد از مدتی به دلیل نبود حمایت اساسی از سوی معاونت علمی و فناوری رهاشده و مجبور به تعطیلی کارخانه‌های خود شدند، برای اینکه شاهد بسته شدن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور نباشیم معاونت چه برنامه ای دارد؟ گفت: معاونت علمی و فناوری به این موضوع کاملاً اعتقاد دارد که همه موارد باید در یک بستر طبیعی رشد کند. به‌عنوان مثالی درختی که کاشته می‌شود نیاز به رسیدن دارد تا شکوفا شود. بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان نیز همین‌طور هستند.

کرمی گفت: ما باید مثل جنگل طبیعی اکوسیستم طبیعی داشته باشیم. زمانی که در یک جنگل درختی از بین می‌رود، پشت سر آن درخت‌های دیگر از بین می‌رود و برای به‌دست آوردن فضا و نور و هوا باهم می‌جنگند. بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان باید شرکت‌هایی باشند که خودساخته و برمبنای علمی رشد کرده باشندنه بر مبنای رانت یا تزریق پول دولتی.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی موفق هستند که از ابتدا مسیر خود رابه‌درستی طی کرده باشند. دولت برای حمایت از نهال‌های تازه‌رسته تسهیلاتی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. بنابراین شکل‌گیری صندوق نوآوری و شکوفایی در این همین راستا بوده است. بنابراین حمایت‌های ما مقطعی است این شرکت‌ها روی پای خودشان بایستند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقتصاد دانش‌بنیان و فضای دانش‌بنیان طوری است که شرکت‌های خلاق و نوآورها باقی می‌مانند. آنهایی که تکراری باشند مختوم به شکست هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022864

وب گردی

وب گردی