توقیف نفتکش ایرانی نقض برجام است/ روی حرف اروپا حساب باز نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست وزرای امور خارجه کمیسیون مشترک برجام با آماده شدن مقدمات خاص خود برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، پیرامون رفت و آمدهای دیپلماتیک هفته های اخیر به‌خصوص سفر ظریف به نیویورک و کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا اظهار داشت: ما نقطه های عطفی را در این سفرها شاهد بودیم، سفر های آقای ظریف بسیار پربار و سودمند بود و به اهداف تعیین شده در آن کشورها دست پیدا کردیم.

وی گفت: سفر نخست وزیر عراق و وزیر خارجه عمان به تهران که در چارچوب مناسبات دوجانبه انجام شد، تسهیل‌گر دیگر تحرکات دیپلماتیک بود. هر زمان اراده کنیم می توانیم با آن کشورها این سفرها را داشته باشیم.

موسوی تصریح کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام یکی دیگر از اتفاقات مهم هفته های اخیر ما بود که نتایج خوبی را هم در برداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تلاش های دیپلماتیک برای حفظ برجام که برای همه طرف های باقیمانده در برجام مهم است تداوم دارد. این گفتگوها بصورت دوجانبه یا در قالب نشست های کمیسیون مشترک برگزار می شود.

وی افزود: نشست کمیسیون مشترک برجام به درخواست ما و طرف های اروپایی تشکیل شد. طرف های اروپایی کمی معترض به کاهش تعهدات ما بودند و ما نیز به کم کاری آنها معترض بودیم.

موسوی گفت: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق را هم در کمیسیون مطرح کردیم. توافق خاصی صورت نگرفت ولی نشست رو به جلویی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: موضوع اینستکس هم در نشست اخیر مطرح شد ولی اگر این تلاش‌ها به نتیجه مد نظر ایران نیانجامد قطعا ایران گام سوم را هم برخواهد داشت.

وی افزود: نشست وزرای امور خارجه کمیسیون مشترک برجام با آماده شدن مقدمات خاص خود برگزار خواهد شد.

موسوی در خصوص نامه ظریف به رهبرانقلاب در انتقاد از پخش سریالی در تلویزیون اظهار داشت: این خبر را تایید می‌کنم، چنین نامه ای از سوی ظریف به رهبری انقلاب نوشته شد. صدا و سیما از جمله دستگاه هایی است که زیر نظر ایشان است و اگر گلایه ای باشد باید خدمت ایشان برده می‌شد.

وی گفت: شاهد بودید که آنچه در این سریال از وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه نشان داده شد، چهره ای منفعل، بی عمل و واداده بود. اگر چنین چیزی هست، خب مناسب نیست ایران به عنوان کشوری مقتدر در منطقه از چنین وزیر و وزارت خارجه ادعایی آنها برخوردار باشد بنابراین احساس می‌کنیم این به مصلحت نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گقت: وزارت خارجه باید زبان گویای چنین ملتی با چنین تاریخی باشد. رهبری هم در پاسخ به آقای ظریف فرمودند «مطلقا راضی نیستم که به شما اهانتی صورت بگیرد.»

موسوی در خصوص دستورکار گفتگوهای انجام شده طرف ایرانی و عمانی افزود: ان چیزی که در خبرها آمد همان چیزی بود که در جریان ملاقات طرفین ایرانی و عمانی مطرح شده است. اینکه ایشان به صرف میانجی‌گری آمده باشد را تایید نمی‌کنم ولی در خصوص مجموعه ای از این مسائل منطقه‌ای بحث و گفتگو شد.

وی در خصوص نشست اخیر کمیسون مشترک برجام گفت: نشست سازنده ای بود و گفتگوهای انجام شده صریح و قاطع صورت گرفت. هیئت ایرانی در آن جلسه بی عملی اروپا و اقدامات فشل آنها را مطرح کرد و آنها هم از اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی خود ابراز نارضایتی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم اقدامات اروپایی‌ها تا پایان مهلت شصت روزه دوم عملیاتی باشد، چرا که ما چندان نمی‌توانیم نسبت به تعهدات شفاهی و بیانیه‌های سیاسی که اعلام می‌کنند حساب کنیم. ایران منتظر نتایج اقدامات عملیاتی اروپا است.

موسوی افزود: اروپایی‌ها در حرف زدن کم نمی‌آورند. این دفعه احساس کردیم کمی جدی‌تر شدند ولی خب روی حرف آنها حسابی نمی‌کنیم و تنها اقدامات عملیاتی آنها را مد نظر داریم. انتظارات و توقعات ما در قالب برجام کاملا برای طرف‌های اروپایی مشخص است.

وی در خصوص ملاقات ظریف در نیویورک با برخی از افراد آمریکایی خاطرنشان کرد: هر زمان آقای ظریف به نیویورک سفر می‌کند به درخواست طرف‌های آمریکایی که می‌تواند رسانه های آن کشور یا نمایندگان کنگره باشند، ملاقات هایی را دارند و عمدتا در آن ملاقات ها مواضع جمهوری اسلامی ایران را به صراحت برای افراد ذی نفوذ و تاثیرگذار تشریح می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هیچ ملاقاتی با افراد رسمی دولتی صورت نمی‌گیرد و ملاقات های انجام شده با نمایندگان افکار عمومی است. شاهد هستید که وزیر خارجه و اعضای هیئت نمایندگی ما را محدود کردند و این یعنی بیم آن دارند که صدای ما بهتر در آنجا شنیده شود.

موسوی در خصوص آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق گفت: موضوع نفتکش ها یکی از موضوعات مطرح شده در کمیسیون نشست مشترک برجام بود. تلقی ما از این رفتار آنها نقض برجام است و البته آنها هم استدلال خود را داشتند.

وی افزود: این موضوع برای ما غیرقابل قبول است که کشوری اروپایی به دستور آمریکا، نفت ما را توقیف کند. این اقدام را ما نقض برجام می‌دانیم.

موسوی ادامه داد: ایران ۱۵۰۰ مایل ساحل در خلیج فارس دارد و امنیت آن منطقه برعهده ایران است. ما معتقدیم اگر قرار است امنیت این منطقه تضمین و تامین شود هیچ راهی جز همکاری کشورهای منطقه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران با عمان در خصوص تامین امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز همکاری دارد، گفت: ریشه همه این تنش ها در منطقه، به نیروهای فرامنطقه ای برمی‌گردد که موجبات بی ثباتی و ناامنی منطقه را فراهم آورده اند.

ظریف در سف به سنگا پیگیر وضعیت شیخ زکزاکی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت سلامت شیخ زکزاکی و اقدامات وزارت امور خارجه اطهار داشت: وزارت امور خارجه با جدیت پیگیر این موضوع است.

وی گفت: آقای زکزاکی شخصیت علمی، فرهنگی و جایگاه خاصی دارد. متاسفانه اطلاع داریم که وضعیت وی و خانواده شان خوب نیست.
وزارت امور خارجه همه تلاش های دیپلماتیک و رایزنی های خود را در این خصوص به کار گرفته است.

موسوی افزود: اگر وزارت خارجه اعلام نمی‌کند چه اقداماتی انجام می دهد، به این دلیل است که به دنبال کار تبلیغاتی نیست و نمی‌خواهد کارهای انجام شده لطمه ای به پیگیری ها و وضعیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه بزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در سفری هم که اخیرا آقای ظریف به سنگال داشت، این موضوع را از طریق دیپلماتیک پیگیری کردیم، در مجامع بین المللی که آقای ظریف حضور دارند این موضوع را دنبال می‌کنیم، در اینجا هم اداره کل آفریقا وزارت امور خارجه با جدیت و همه توان خود پیگیر وضعیت شیخ زکزاکی است.

وی تصریح کرد: امروز هم شنیدم که قرار است دادگاهی برای شیخ زکزاکی تشکیل شود و امیدوارم نتیجه هر چه می شود به نفع وی و مسلمان باشد.

محدودیت‌ها برای دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک غیرانسانی و عجیب است

موسوی در خصوص اقدامات و رفتارهای اخیر فرانسه در قبال ایران اظهار داشت: تا کنون دو مرتبه دستیار دیپلماتیک آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به تهران آمده ولی طرح‌های آنها جدید و چندان قابل قبول برای ما نبود، اما از آنجا که ما معتقدیم نباید پنجره‌های دیپلماتیک بسته شود راه حل‌های آنها را بررسی کردیم و ما پاسخ رئیس‌جمهور ایران را از سوی آقای عراقچی که عازم فرانسه شد ارسال کردیم. باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی گفت: از آنجا که ایران به دنبال تنش و درگیری نیست به پیشنهادات مطرح شده واکنش مثبت داشته و آماده است شنوای طرح های کشورهای مختلف برای خارج شدن از وضعیت فعلی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات ایران در قبال اعمال محدودیت های آمریکا برای دیپلمات های ایران در نیویورک افزود: بلافاصله پس از تصمیم آمریکا در اعمال محدودیت های عحیب آنها برای هیات دیپلماتیک ایران و شخص آقای ظریف، نمایندگی ایران در سازمان ملل طی یادداشتی اعتراض خود را اعلام کرد، پیگیری هایی از طریق دبیر کل سازمان ملل متحد انجام شد و اقدامات حقوقی دیگری را هم انجام دادیم.

وی ادامه داد: این اقدام آمریکا علیه دیپلمات های ما غیر انسانی است، به طور مثال اگر فرزند یکی از دیپلمات ها مریض شود آنها باید اجازه بگیرند که می توانند بیمارستان بروند یا نه و اینکه برای مدرسه رفتن فرزندان خود باید اجازه بگیرند. بنابراین این محدودیت ها خنده دار و عجیب است.

استقبال از آمادگی عربستان برای مذاکره با ایران

موسوی در خصوص اظهار نظر اخیر نماینده عربستان در سازمان ملل اظهار داشت: این رفتار را گام مثبتی تلقی می‌کنیم. ما از هر تلاشی که در راستای نزدیکی کشورهای جهان اسلام صورت بگیرد استقبال می‌کنیم، چرا که دشمنان مشترکی داریم. باید کشورهای مسلمان اختلافات خود را کنار بگذارند تا مورد سواستفاده کشورهای ثالث قرار نگیرند و نتیجه آن می تواند به سود همه منطقه باشد.

وی گفت: ما این رفتار عربستان را سیگنال مثبت تلقی می‌کنیم و واکنش ما به هر سیگنال مثبتی، مثبت خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تغییر رویکرد امارات در منطقه تصریح کرد: این موضوع را گامی مثبت ارزیابی می‌کنیم و می‌تواند به ثبات و امنیت منطقه و کاهش تنش های منطقه ای از جمله در یمن منجر شود. ما این گام ها را با دقت رصد می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم در این مسیر کمک خواهیم کرد.

موسوی در خصوص سفر یکی از مقامات ارشد حزب حاکم چین به تهران گفت: این سفر در چارچوب مناسبات و رایزنی های دوجانبه ایران هم با دولت و هم با حزب کمونیست چین انجام شده است.

موسوی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به آلمان برای پیوستن به یک ائتلاف بین‌المللی نظامی در خلیج فارس چیست عنوان کرد: توصیه نمی‌کنیم کشورهای فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند، ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارد و براساس توهم است.

وی گفت: ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌داند. برای آمدن کشورهای فرامنطقه‌ای برای تامین امنیت تنگه هرمز راضی نیستیم، زیرا این منطقه امنیت دارد.

سخنگوی امور خارجه درخصوص اظهار نگرانی دولتمردان آمریکایی برای از بین رفتن برجام گفت: آمریکا دلش برای برجام نمی‌سوزد. آنها خواستار تنش بودند. تعجب ما از اروپا این است که آنچه دیدند را جدی نگرفتند و همچنان حرف می‌زنند. ما بارها اعلام کردیم که یک توافق چندجانبه را نمی‌توان یکجانبه و یکطرفه عمل کرد.

گام سوم کاهش تعهدات از گام اول و دوم محکم تر است

موسوی افزود: اقدامات ایران برای کاهش تعهدات جدی است و اگر این روال ادامه داشته باشد، گام سوم که از گام اول و دوم محکم‌تر است، برخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در نیویورک برای پذیرش دائمی پروتکل الحاقی در ازای رفع تحریم‌ها در حالی که واشنگتن محورهای ۱۲ گانه برای گفت‌وگو با ایران مشخص کرده و از لزوم غنی‌سازی صفر در ایران سخن می‌گوید، اظهار داشت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند چهره‌ای اهل تعامل و گفتگو از خودشان به نمایش بگذارند و اینگونه وانمود می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران اهل جنجال و فرار از گفت‌وگو است.

موسوی با بیان اینکه ما همیشه اعلام کرده‌ایم که زمانی گفت‌وگو امکان‌پذیر است که دستورکار مشخصی داشته ‌باشد و نتایج ملموس و عملی در پی داشته ‌باشد، تصریح کرد: یکی از شروط گفت‌وگو این است که طرفین به نتایج و دستاوردهای گفت‌وگو پایبند باشند. تاکنون چنین سیگنالی از سوی دولت فعلی آمریکا دریافت نشده‌ است و حرف‌هایی که زده می‌شود در حد تبلیغات خیلی سطح پایین است.

وی در توضیح جزئیات پیشنهاد ظریف ابراز داشت: در برجام ماده‌ای وجود دارد که پس از اجرای برجام تا سال ۲۰۲۳ جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهداتش پروتکل الحاقی را به مجلس شورای اسلامی می‌برد و به صورت قانونی دائمی تصویب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: همزمان با این اقدام جمهوری اسلامی ایران، آمریکا موظف بود که طرحی را به کنگره ارائه دهد و کلیه تحریم‌های غیرقانونی خود علیه ایران را از طریق کنگره لغو کند.

موسوی افزود: وزیر امور خارجه پیشنهاد داد که اگر واقعا واشنگتن دنبال گفت‌وگو است، می‌توان روی این محور گفت‌وگو کرد که به جای سال ۲۰۲۳ این اقدامات در سال ۲۰۱۹ انجام شود. این یک اقدام قابل دسترس است. اما همانگونه که پیش‌بینی می‌شد این طرح با مخالف دولت آمریکا مواجه شد، ما هم از ابتدا می‌دانستیم که آنها اصولا دنبال گفت‌وگو و توافقی که منجر به نتیجه درست باشد، نیستند.

پیشنهاد خود برای گفتگو با آمریکا را روی میز گذاشتیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش پروتکل الحاقی جزو محورهای گفت‌وگوی ایران با اروپایی‌ها هم است؟ بیان کرد: اگر آنها دنبال گفت‌وگو هستند، این موضوع از سوی ایران ارائه شده و آنها می‌توانند بر آن کار کنند و نشان دهند که اهل گفت وگو و تعامل هستند. ما به دنبال گفت‌وگو هستیم و پیشنهاد خود را هم روی میز گذاشته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حکم دادگاه انگلیسی درباره عدم پرداخت سود بابت عدم پرداخت خریدهای نظامی ایران از چهل سال قبل تصریح کرد: این یک پرونده قضایی است. دولت بریتانیا در پرداخت اصل و سود این بدهی بابت بدعهدی بیش از چهل سال ایران بدهکار است. تا آنجا که من می‌دانم که نگفته‌اند سود نمی‌دهیم بلکه گفته‌اند از یک تاریخ به بعد سود نمی‌دهیم که قابل قبول نیست.

موسوی در خصوص ادعای سنگاپور در توقیف یک کشتی حامل سوخت ایران بیان کرد: منتظر گزارش‌های رسمی از سوی سفارت ایران در چین هستیم. محموله به مقصد چین بوده و باید دید، اصل موضوع چیست. اگر این ادعا صحت داشته باشد، قابل تاسف است که برخی از کشورها به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند و گردن به قلدری ایالات متحده می‌نهند.

وی در خصوص اینکه تخریب‌ها علیه ظریف میتواند بر مذاکرات ما با طرف های خارجی اثر گذار باشد، گفت: ایران یک کل واحد است. ما چندان خط‌کشی‌هایی را که با هدف اختلاف‌افکنی ایجاد می‌شود، قبول نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: لازم به یادآوری است که ما در شرایط جنگ روانی، علاوه بر تروریسم اقتصادی قرار داریم. دشمنان می‌خواهند از روزنه اختلاف‌افکنی علیه ما استفاده کنند.

وی افزود: آقای ظریف علیرغم برخی بی‌مهری که عمدتا به دلیل ناآگاهی هم است، به کار خود ادامه می‌دهند. همه اقدامات هم بر اساس دستورالعمل است. افرادی هم که بی‌مهری می‌کنند اگر بدانند آقای ظریف چگونه از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند، دیگر این کار را نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توقف صدور ویزا از سوی پرتغال اظهار داشت: یکسری مشکلات پرسنلی داشتند که مجبور شدند صدور وزیرا را متوقف کنند. حتی اگر یک نفر ایرانی هم تقاضای این کار را داشته باشد، باید شرایط برای وی فراهم شود. گفته شده که مشکلات در حال برطرف شدن است و صدور ویزا از سر می‌گیرند.

پیگیری های دیپلماتیک برای آزادی سربازان ربوده شده در مرز پاکستان در حال انجام است

موسوی در خصوص آخرین وضعیت سربازان ربوده شده ایران در مرز پاکستان تصریح کرد: اکثرا آزاد شده‌اند و دو، سه نفر باقی مانده‌اند. پیگیری های دیپلماتیک در حال انجام است و دولت پاکستان نیز در حال پیگیری این موضوع است.

وی ادامه داد: امیدواریم این دو، سه نفر باقی مانده هرچه زودتر به کشور بازگردند. این تلاش‌ها هم از سوی وزارت امور خارجه و هم از سوی نهادهای نظامی و مرزبانی به شدت در حال پیگیری است.

موسوی در خصوص عدم سوخت‌رسانی برزیل به دو کشتی ایرانی و حکم دادگاه این کشور در الزام به دادن سوخت به آنها خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند غذا و دارو جزو تحریم‌ها نیست. اگر اینها تحریم نیست پس چرا دو کشتی ایرانی که حامل غلات بودند از ترس تحریم، به آنها سوخت داده نشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اینها تروریسم اقتصادی است. وقتی اجازه ندهید یک شرکت به کشتی حامل غلات از ترس تروریسم اقتصادی سوخت ندهد، پس چیست؟‌ غذا و دارو در کاغذ جزو تحریم نیست ولی کشورها از ترس تحریم به ایران غذا و دارو نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: کار قوه قضاییه برزیل یک اقدام مسئولانه و خوبی بود و نشان داد قوه قضاییه مستقل می‌تواند از منافع اقتصادی کشور و شرکت‌های خود دفاع کند و اجازه ندهد قوانین سرزمینی برخی از کشورها را بر شرکت‌هایشان اعمال کنند. لازم است برخی کشورها و قوه قضائیه‌های آنها یاد بگیرند و اجازه این کارها را ندهند.

ظریف در سفر به آمریکای لاتین مسئله سوخت رسانی به یکی از کشورها را پذیرفته است

موسوی با اشاره به پیگیری‌های وزارت امور خارجه در این خصوص ابراز داشت: این مسئله از طریق مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری بود. در سفر ظریف به آمریکای لاتین مسئله سوخت‌رسانی به یکی از کشورها مطرح شد که بلافاصله پذیرفته شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سازمان بنادر و وزارت امور خارجه درباره احتمال تکرار این اقدامات تدابیری اندیشیده است و در صورت تکرار چه از طریق خود ما و چه از طریق کشورهای دیگر، سوخت‌رسانی خواهیم کرد.

پیگیری ها برای آزادی اسدالله اسدی، فنی، حقوقی و دیپلماتیک است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در اروپا گفت: این پرونده دارای پیچیدگی‌ها فنی است و پیگیری‌ها ما هم فنی، حقوقی و دیپلماتیک است. وکلای وی به شدت در حال کار روی این پرونده هستند و امیدواریم آقای اسدی هرچه زودتر از این وضعیت خارج شود.

موسوی در پاسخ به ادعایی مبنی بر ارسال نامه ظریف به برخی از مراجع و نهادها برای اخذ مجوز برای مذاکره با آمریکا گفت: این ادعا و شنیده قابل تایید نیست و به احتمال بسیار زیاد قابل رد شدن است. آقای ظریف دیدگاه‌های خود را به صراحت و شفافیت مطرح کرده‌ و به عنوان دیده‌بان ایران در صحنه جهانی، خود را مکلف می‌داند مشاهدات خود را به اطلاع مقامات کشور برساند.

وی گفت: ولی اینکه آن نامه نوشته شده باشد، من نمی‌دانم ولی معقتدم وی دیدگاه‌های خود را به صراحت و شفافیت بیان می‌کند.

ظریف هفته آینده نشست خبری خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هفته آینده به مناسبت روز خبرنگار، برای اولین مرتبه، آقای ظریف نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی خواهد داشت.

موسوی در خصوص درخواست وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر سفر به ایران و گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی اظهار داشت: این اقدام، اقدامی تهاجمی نسبت به گفت‌وگوهای ظریف با رسانه‌های آمریکایی است. ما این اقدام را منفعلانه و بدون صداقت می‌دانیم که آنها در راستای جنگ روانی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: قبلا درخواست‌هایی برای گفت‌وگو مطرح شده بود ولی آنها همه را رد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان با بیان اینکه وزیر خارجه آمریکا نسبت به سفرهای ظریف معترض است، خاطرنشان کرد: سفرهای ظریف، سفری دوجانبه به آمریکا نیست، بلکه برای حضور در نشست‌های بین‌المللی به نیویورک و مقر سازمان ملل سفر میکند. آمریکا براساس توافق مقرر، موظف به پذیرش وزیر امور خارجه است.

کد خبر: 1022890

وب گردی

وب گردی