عربستان برای پر کردن خلأ امارات در یمن، القاعده را به خدمت گرفت

منابع یمنی گفتند، به دنبال عقب‌نشینی امارات از بخش‌هایی از یمن، عربستان سعودی تشکیلاتی مرکب از بیست و پنج هزار شبه‌نظامی از جمله عناصر القاعده را در ساحل و جنوب یمن تاسیس کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عربستان سعودی در تلاش است تا شبه‌نظامیان وفادار به ائتلاف در یمن را بازسازی کند و از طریق تأسیس پادگان‌های جذب نیرو که به طور خاص در جنوب واقعند، بنیه تشکیلات شبه نظامی خود را با عناصر اضافی تقویت کند.

این اتفاقات نشان می‌دهد که ریاض در تلاش برای تغییر معادلات میدانی پیش از هر گونه مذاکراتی است که مقامات سعودی آن را قریب الوقوع می‌بینند، آن هم در شرایطی که امارات از بخش‌هایی از یمن، عقب‌نشینی کرده است.

روزنامه الاخبار گزارش داد: به محض اینکه امارات از کاهش حضور نظامی خود در ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان علیه یمن خبر داد و بخشی از نیروهای مستقر خود در یمن را خارج و بقیه را بازآرایی کرد، عربستان سعودی مرحله جدیدی از سربازگیری را کلید زد یعنی همان رویکرد متحد خود را در پرورش شبه نظامیان، بخصوص در استان‌های جنوبی به بهانه پر کردن خلأ امارات در پیش گرفت.

به موازات رسیدن نیروهای سعودی و دیگر نیروهای طرفدار ژنرال «علی محسن الاحمر»، معاون رئیس جمهور مستعفی یمن به استان حضرموت و به طور مشخص صحرای حضرموت پس از آموزش آنها در استان مأرب، الاخبار به نقل از منابع بومی در استان أبین مطلع شد که ریاض اخیرا دستور احیای مجدد کمیته‌های مردمی را داده است که در سال 2012 به ادعای مبارزه با تروریسم از تشکیل آن در أبین حمایت کرده بود. بخصوص که به گفته این منابع «صالح المشجری»، شیخ سلفی موفق به بسیج بیش از پانزده هزار نیروی تازه کار در آنجا با پشتیبانی عربستان سعودی شده است.

المشجری در ماه گذشته پادگان الاماجد را در شهر لودر استان ابین تأسیس کرد و چهار هزار جوان این شهر را به خدمت گرفته است. متعاقب آن در اوایل ماه جاری نیز یک اردوگاه سربازگیری جدید دیگر را هم در منطقه المنیاسه واقع در بین شهرهای مویه و لودر در مرکز استان ابین افتتاح کرد و یازده هزار جوان شهر دثینه و الوضیع را که اصل و نسب عبد ربه منصور هادی به آنجا بازمی‌گردد در این اردوگاه بسیج کرد.

منابع الاخبار گفتند، عملیات سربازگیری بدون هماهنگی با وزارت دفاع دولت منصور هادی و به دستور مستقیم رهبری عربستان انجام شده است این منابع درباره دستور مربوط به احیای کمیته‌های مردمی که بین سال‌های 2012 تا 2015 فعال بودند نیز گفت: فرمانده این کمیته‌ها سرتیپ «عبداللطیف السید» است که در حال حاضر فرماندهی شبه نظامیان کمربند امنیتی را که طرفدار امارات هستند در ابین برعهده دارد، بر خلاف آنچه در ساحل غربی جریان دارد و امارات بیشتر فرماندهان خود را از آنجا خارج کرده و فقط در آنجا حضور نمادین دارد.

در این راستا ریاض به گزینه تشکیل مجدد تشکیلات شه نظامی موسوم به کمیته‌های مردمی متوسل شده که قرار است با 25 هزار سرباز کار خود را آغاز کند.

در اولین اعتراض به این نقشه‌های سعودی، جنبش جوانان انقلابی أبین، یکی از جنبش‌های محلی مخالف ائتلاف عربی درباره خطر رویکرد اخیر عربستان سعودی که به دنبال بهره برداری از شرایط دشوار معیشتی و اقتصادی اهالی استان است و از بدتر شدن خدمات عمومی و نرخ بالای فقر و بیکاری رنج می‌برد، هشدار داد.

این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرده است: موج جدید سربازگیری عربستان برای کشاندن جوانان أبین به هولوکاست جبهه‌های شمال و ساحل غربی است. المشجری ده‌ها عضو القاعده را که از استان البیضاء در مرکز یمن آمده بودند به پادگان خود دعوت کرده و به برخی از آنها پست‌های کلیدی در المنیاسه داده است که این امر خطر ایجاد بسیج طائفه‌ای به رهبری مبلغان سلفی در داخل پادگان‌های سربازگیری تحت حمایت عربستان سعودی را پدید آورده است.

در همین راستا فرماندهی ائتلاف سعودی دستور داده است گردان الکواسر که شمار نیروهای آن به چهار سرباز می‌رسد و بیشترشان از اهالی استان های جنوبی یمن هستند از نجران در مرز جنوب یمن به ابین منتقل شدند. قرار است دو هزار سرباز دیگر هم از مناطق مرزی بین ابین و شبوه در جنوب یمن به این گردان ملحق شوند.

کد خبر: 1022896

وب گردی

وب گردی