لزوم آگاهی‌بخشی به دانشجویان درباره خشونت‌های کلامی

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) گفت: استادان باید به دانشجویان آگاهی دهند تا در صورتی که مورد آزار، خشونت یا سوء‌استفاده قرار گرفتند، مناسب‌ترین واکنش را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انواع خشونت حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز رخ می‌‌دهد، زنان و دختران آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند که مورد خشونت کلامی و عاطفی قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد خشونت فیزیکی را زیان‌بار و آسیب‌زننده می‌دانند. در حالی که خشونت روانی نسبت به سایر خشونت‌ها آثار مخرب‌تری را از خود به جای خواهد گذاشت.

لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت در آذر ۱۳۹۶ به مرحله نهایی ارائه به مجلس رسیده‌ که بخشی از آن به وقوع خشونت کلامی اختصاص یافته است. این خشونت کلامی ممکن است در دانشگاه‌ها نیز رخ دهد. خبرنگار ایسکانیوز در نظر دارد با استادان دانشگاه‌های مختلف در زمینه چرایی خشونت کلامی که در دانشگاه‌ها رخ‌ می‌دهد، گفت‌و‌گو کند.

معصومه ذبیحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه خشونت ابعاد گسترده و آثار جبران‌ناپذیری دارد، اظهار کرد: افراد به اشتباه گمان می‌کنند واژه خشونت فقط شامل موارد جسمی می‌شود؛ در حالی که آسیب‌های روحی در اثر خشونت کلامی و عاطفی وسیع‌تر است و مشکلات بیشتری را برای افراد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه آثار منفی خشونت و آزار کلامی در دانشگاه‌ها از دید مسئولان مغفول مانده است، گفت: دانشجویان دختر گاهی در دانشگاه‌ مورد خشونت قرار می‌گیرند، برخی از استادان برای نمره قبولی دانشجویان را مورد آزار کلامی قرار می‌دهند که تبعات و آثار آن از خشونت جسمی نیز زیان‌بارتر است.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ادامه داد: بیشتر دانشجویان دختر که مورد خشونت قرار می‌گیرند، به‌دلیل حفظ آبروی خود این اتفاق را مطرح نکرده و از شکایت صرف نظر می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد اعتمادسازی در کلاس‌های درس بین استادان خانم و دانشجویان دختر بیان کرد: من زمانی در کلاس‌های درس، فضای گفت‌و‌گو را برای دانشجویان فراهم می‌کنم، دانشجویان دختر مثال‌هایی از خشونت در سطح دانشگاه‌ها بیان می‌کنند که در صورت پیگیری با تکرار آزارها جلوگیری می‌شود.

ذبیحی، آگاهی‌بخشی را راهکار کاهش خشونت در دانشگاه‌ها دانست و گفت: استادان باید به دانشجویان آگاهی دهند تا اگر دانشجو در شرایط و زمان آزار، خشونت و سوء‌استفاده قرار گرفت، بداند مناسب‌ترین واکنش چیست یا در صورتی که دانشجو مورد خشونت یا تجاوز کلامی- عاطفی قرار گرفت، باید آگاهی داشته باشد که از چه راه‌هایی می‌تواند برای شکایت از فرد خاطی اقدام کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دختران از محیط تک جنسی مدارس به فضای دانشگاه وارد می‌شوند، طبیعی است که تجربه و دید مناسبی نداشته باشند تا فرد مقابل را از سوء‌استفاده بازدارند. استادان با برگزاری کارگاه‌های گفت‌وگو محور باید تجارب موجود در این حوزه را به دانشجویان انتقال دهند.

وی با بیان اینکه موافق تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیستم، گفت: مسئولان دانشگاهی برای کاهش آزار دانشجویان دختر باید کلاس درس‌های عمومی که عمدتاً پرجمعیت هستند را به صورت جداگانه برگزار کنند و در صورت امکان استاد خانم برای دانشجویان دختر و استاد آقا برای دانشجویان پسر مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) درباره ایجاد سرفصل‌های آموزشی به صورت دروس عمومی برای کاهش ایجاد خشونت در دانشگاه‌ و جامعه تصریح کرد: در حال حاضر درس «دانش خانواده» در قالب درس دو واحدی در تمامی دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود؛ اما در واقعیت به دلیل بازدهی کم باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: استادانی که درس دانش خانواده را تدریس می‌کنند باید در امور روانشناسی و خانواده متخصص باشند تا بدانند چه مطالبی را در چه قالبی برای دانشجویان عنوان کنند. همچنین فضای کلاس درس «دانش خانواده» نباید از سمت استاد یکسویه باشد؛ بلکه باید گفت‌و‌گو محور بوده تا دانشجویان به راحتی نظرات و تجربیات خود را آزادانه با سایر دانشجویان در میان بگذارند.

ذبیحی خاطرنشان کرد: تدریس سرفصل‌های آموزشی مسائل مرتبط با خشونت عاطفی یا جنسی در مدارس حساسیت بیشتری دارد. دانش آموزان در مقطع دبستان یا راهنمایی به صورت پیش فرض به سمت امور جنسی پیش می‌روند، معلم وظیفه دارد در این مقاطع حساس منبع آگاهی بخش و نه تحریک کننده امور جنسی در دانش آموزان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022911

وب گردی

وب گردی