دانشگاه‌ها با تجهیزات تولید داخلی کمبود امکانات خود را جبران کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: آموزش عالی باید از وضعیت کنونی خارج شود تا کیفیت دانشگاه‌ها ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز٬ کمبود امکانات دانشگاهی یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود دانشگاه‌ها در روند انجام پژوهش های علمی دچار مشکل شوند. همچنین دانشگاه‌های موجود در کشور برای افزایش کارآمدی خود باید به سمت تخصص گرایی بروند. تخصص گرایی در کنار تمرکز بر روی ماموریت گرایی دانشگاه‌ها باعث می‌شود کارآمدی جامعه علمی بالا رفته و کیفیت آموزش نیز بالا رود.

لطف‌الله خواجه پور عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راه‌های تامین امکانات برای دانشگاه‌های کشور گفت: بودجه دولت اصلی‌ترین منبع برای رفع کمبود در تجهیزات دانشگاه‌های کشور است همچنین ارتباط دانشگاه با صنعت به عنوان دومین راه برای تامین امکانات جامعه علمی شناخته می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق قراردادهایی که با نهادهای صنعتی می‌بندند، تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت‌های دولت از دانشگاه‌ها برای افزایش انجام پژوهش در کشور بسیار ضروری است اظهار‌کرد: نرخ تجهیزات دانشگاهی که از خارج وارد می شوند با نوسان ارزش دلار گران شده که این اتفاق تاثیرات مستقیمی بر عملکرد مراکز علمی دارد. دانشگاه‌ها در شرایط تحریم برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود به حمایت های دولت نیاز دارند.

خواجه پور در ادامه به راه دیگری برای تامین تجهیزات دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند تجهیزات خود را از تولیدات داخلی تامین کنند و پژوهش‌های دانشگاهی با استفاده از تولیدات داخلی انجام شود. همچنین مراکز علمی باید نیازهای خود را اعلام و سازمان‌ها و نهادهای توانمند تجهیزات مورد نیاز آن‌ها را تامین کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران به ضرورت ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه جامع آمایش علمی کشور بر اهمیت ماموریت‌گرا شدن ددانشگا‌ها تاکید دارد اما در برخی مواقع فشارهای خارجی از عملیاتی شدن این برنامه جلوگیری می‌کنند. فشارهای خارجی در برخی موارد مسیر دانشگاه را تغییر می‌دهند و از حیطه اختیارات وزارت علوم خارج است.

وی با بیان اینکه تراکم دانشگاه‌ها یکی از مشکلات اساسی جامعه علمی است اظهار کرد: تلاش‌هایی برای تجمیع دانشگاه‌ها صورت گرفته اما به نتیجه نرسیده است. دانشگاه‌ها باید توسعه یابند اما تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران به ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: رشد و توسعه دانشگاه ماموریت گرا در نتیجه به سمت اشتغالزایی برای دانشجویان منجر شده و مراکز علمی باید در زمینه تخصصی خود پیشرفت کنند.

خواجه پور به برنامه جامع آمایش علمی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه‌ای مهم برای تحول جامعه علمی کشور وجود دارد اما برای تحقق آن نیاز به عزمی ملی است. آموزش عالی باید از وضعیت کنونی خارج شود تا کیفیت دانشگاه‌ها ارتقا یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وجود مراکز پژوهشی در کنار دانشگاه‌ها باعث ارتقای آموزش علمی کشور می شود اظهارکرد: مراکز پژوهشی کارکرد دانشگاه‌ها را بالا برده و تخصص گرا بودن جامعه علمی را تقویت می‌کنند. دانشگاه‌ها وظیفه دارند تا به سمت انجام پژوهش در حوزه‌های تخصصی بروند اما فشارهای خارجی مانع از انجام چنین فعالیت‌هایی می‌شود.

به گفته خواجه پور دانشگاه‌ها با انجام پژوهش‌های تخصصی رشد می‌کنند همچنین افت کیفیت پژوهش و توجه به کمیت بر روی سطح علمی دانشگاه تاثیرگذار خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اظهار کرد: دانشگاه‌های ماموریت محور باید فعالیت‌های تخصصی خود را انجام دهند. بودجه پژوهشی زمانی از مسیر خود خارج می‌شود که در دانشگاه رشته‌های غیر ضروری تدریس شود و اصلاح برنامه‌های مدون علمی کیفیت و کمیت را در دانشگاه‌ها بالا می‌برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022983

وب گردی

وب گردی