تعیین نمره مساوی آزمون کتبی و مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد برای دانشجویان یک فرصت است

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: سطح کیفی سوالات مصاحبه دکتری آزاد و سراسری یکسان بوده و بسیاری از استادان مطرحی که به عنوان تیم مصاحبه‌‌‌‌کننده حضور دارند از افراد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام و شناخته شده‌‌‌ در رشته‌‌‌های تخصصی خود هستند.

زهره زرشناس استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سطح کیفی برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد گفت: با توجه به اینکه سال‌‌‌‌‌هاست جزو استادان مصاحبه‌‌‌‌‌‌کننده در مقطع دکتری دانشگاه آزاد هستم، سطح کیفی سوالات در این دانشگاه را با دانشگاه‌‌‌‌‌های مطرح کشور، یکسان دیدم. بسیاری از استادان مطرحی که به عنوان تیم مصاحبه‌‌‌‌کننده حضور دارند از افراد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام و شناخته شده‌‌‌ای در رشته‌‌‌های تخصصی خود هستند که در دانشگاه آزاد هم تدریس دارند.

وی درباره نقش دانشگاه آزاد در حمایت از پژوهشگران و نخبگان افزود: بدون تردید، تلاش و هدفمندی دانشجویان، نقش موثری در گسترش و توسعه امور پژوهشی دارد. طی سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در دانشگاه آزاد تدریس داشتم، دانشجویان پژوهشگری را دیدم که با حمایت‌‌‌‌‌‌‌‌های این دانشگاه، تبدیل به نخبگان پژوهشی کشور شدند. تربیت چنین سرمایه‌‌‌‌‌هایی در دانشگاه آزاد، نشان‌‌‌‌دهنده اهمیت و توجه این دانشگاه به توسعه امور پژوهشی است.

این استاد فرهنگ و زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باستانی دانشگاه تهران در ادامه درباره اثرات تعیین نمره مساوی برای آزمون کتبی و مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد تاکید کرد: بدون تردید، اختصاص نمره مساوی با آزمون کتبی به مصاحبه دکتری آزاد، فرصت بیشتری را برای دانشجویانی فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که شاید در زمینه تست‌‌‌‌‌‌‌زنی قوی نباشند؛ اما از سطح سواد و معلومات مناسبی در رشته تخصصی خود برخوردار باشند.

زرشناس درباره سوالات مصاحبه دکتری در رشته فرهنگ و زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باستانی خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته فرهنگ و زبان‌‌‌‌‌های باستانی باید به نحوه جستجو و پژوهش از سایت‌‌‌‌‌های پژوهشی دنیا احاطه داشته و حداقل به دو زبان زنده دنیا تسلط داشته باشند. سوالات ما به هر دو زبان انگلیسی و دیگر زبان انتخابی داوطلبان خواهد بود. بیشترین نمره برای قبولی در مصاحبه دکتری این رشته، مختص به درس‌‌‌های تخصصی و مباحث پایان‌‌‌‌نامه است.

گفتنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست، زهره زرشناس (متولد ۱۳۳۰ در تهران) زبان‌شناس، ایران‌شناس و باستان‌شناس ایرانی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سردبیر نشریه زبان‌شناخت است. او در سال ۱۳۵۷، دورهٔ کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۶۵ دورهٔ دکتری رشتهٔ فرهنگ و زبان‌های باستانی را در دانشگاه تهران به پایان برد.

زرشناس از سال ۱۳۵۷ عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان ایران و پس از انقلاب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده‌است. او تاکنون راهنمایی بیش از ۱۰۰ پایان‌نامهٔ تحصیلات تکمیلی را بر عهده داشته‌ است. زرشناس با تألیف بیش از ۸۰ مقاله در مجلات علمی ایرانی و خارجی و تألیف ۱۰ کتاب، در سال ۱۳۸۰ موفق به کسب درجهٔ استادی شد. او عضو انجمن ایران‌شناسان اروپا (SIE)، انجمن زبان‌شناسی ایران و انجمن ایران‌شناسی ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023000

وب گردی

وب گردی