صادرات سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند واحد بویین‌زهرا به کشورهای عربی

مدیر مرکز رشد بوئین‌زهرا توسعه و شناسایی بازارهای هدف را از برنامه‌های مهم این مرکز عنوان کرد و گفت: هدف صادراتی سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند بیشتر کشورهای عربی است به‌طوری‌که مکاتبه‌ای با شهرداری مسقط عمان در این زمینه داشتیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یکی از پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل دانشگاه آزاد اسلامی حضور فعال شرکت‌های فناوری در مراکز رشد است. به‌طوری‌که این شرکت‌ها با ایده پردازی و طراحی و ساخت محصولات دانش‌بنیان، رونق تولید شعار سال را رقم خواهند زد.

مهدی محرم پور مدیر مرکز رشد بوئین‌زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از شروع به‌کار خط تولید اولین سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند خبر داد و گفت: محصول نهایی سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند با نام تجاری «واتر سوآب» توسط واحد فناور آرتاخه مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین‌زهرا وارد بازار داخلی و خارجی خواهد شد.

وی کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف آب، کاهش بیش از ۵۰درصدی مصرف کود شیمیایی، کاهش بیش از ۷۰ درصدی مصرف برق، کاهش هزینه‌های کارگری، عدم نیاز به فیلتراسیون پرهزینه، قابلیت افزایش عمق و مکان بدون تعویض، قابلیت استفاده در سیستم‌های های تحت‌فشار و ثقلی، قابلیت مانیتورینگ و خطایابی کل شبکه آبیاری اعم از لوله‌های ورودی و خروجی هرکدام از دستگاه‌های تأسیسات اصلی، دارای فیلتر نانو ذرات ریشه گریز جهت جلوگیری از ورود ریشه را از قابلیت‌های این سیستم عنوان کرد.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین‌زهرا، کاهش استفاده از کودهای شیمیایی،‌ کاهش رشد علف‌های هرز، کاهش شور شدن خاک، افزایش عمر درختان بدون نیاز به تعویض سیستم،‌ نصب آسان و قیمت مقرون‌به‌صرفه سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند از دیگر ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود.

محرم پور تأکید کرد: این سیستم به ۲ روش مکانیکی و اتومکانیک کار می‌کند.

وی با اشاره به تولید و معرفی اولین سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند در کشور از طرف این واحد فناور، گفت: سیستم آبیاری زیرسطحی هوشمند نسبت به روش‌های غرقابی بیش از ۷۰ درصد و نسبت به روش‌های تحت‌فشار و قطره‌ای ۳۵ درصد کاهش مصرف آب را دربرداد. مانیتورینگ و خطایابی تجهیزات زیرسطحی از ویژگی‌های انحصاری این محصول دانش‌بنیان به‌حساب می‌آید.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین‌زهرا، با اشاره به این‌که هم‌اکنون حدود ۲ میلیون هکتار باغ در کشور داریم، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد باغات کشور زیر ۵ هکتار است و موتورخانه برای سیستم‌های آبیاری نوین استفاده نمی‌کنند به عبارتی می‌توان گفت؛ بیش از ۷۰ درصد باغات ایران به‌صورت غرقابی آبیاری می‌شوند. اگر این ۷۰ درصد با این سیستم جدید آبیاری شود چیزی حدود ۱٫۴ میلیون هکتار خواهد بود.

وی ادامه داد: کاهش مصرف آب بیش از ۷۰ درصد نسبت به غرقابی است؛ یعنی یک هکتار به ۳ هکتار تبدیل می‌شود. همچنین هزینه اجرای آن بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه است. بنابراین اگر این هزینه را ضربدر اعداد موردنظر کنیم با این مقدار هزینه می‌توان برای یک تا دو میلیون نفر شغل ایجاد کرد.

محرم پور با تأکید به راین که این محصول در پارک مرکز رشد بویین‌زهرا ساخته‌شده است، افزود: همچنین با حمایت ریاست جمهوری و تخصیص ۲۰۰ میلیون تومان بودجه این اختراع در آمریکا ثبت پتنت و در داخل کشور نیز به ثبت رسیده است. هم‌اکنون در مرحله تولید و آماده قالب صنعتی است.

وی افزود: این دستگاه طی دو سه هفته آینده برای تولید صنعتی افتتاح خواهد شد. همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی و باغات کشاورزی سیستم تست‌شده است تا جایی که درخواست‌های زیادی برای استفاده از این سیستم شده است.

وی تأکید کرد: برای باغ میوه هکتاری بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه لازم است. سرمایه اولیه حدود ۱٫۲ میلیارد تومان بوده است. گفتنی است این محصول در آستانه دانش‌بنیان شدن است.‌

محرم پور توسعه این سیستم و تولید و صادرات و شناسایی بازارهای هدف را از برنامه‌های اصلی این شرکت عنوان کرد و گفت: عمدتاً هدف صادراتی این محصول بیشتر کشورهای عربی است به‌طوری‌که مکاتبه‌ای با شهرداری مسقط عمان در این زمینه داشتیم.

وی تأکید کرد: محصول تولیدی ما طی یکی‌،دو ماه آینده وارد بازار داخلی به‌ویژه کشور ترکیه خواهد شد. میزان تولید متناسب با میزان تقاضاست و مرحله تولیدی آن‌یکی دوهفته آینده آغاز خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی اولیه امسال ۴۰۰ هزار دستگاه را تولید و به فروش خواهیم رساند.

به گزارش ایسکانیوز، با ورود شرکت‌های فناور در مراکز رشد جای امیدواری برای توسعه اقتصادی وجود دارد. همچنین با ورود تکنولوژی در عرصه کشاورزی در آینده نه چندان دور شاهد کاهش مصرف آب و رشد اشتغال‌زایی در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023025

وب گردی

وب گردی