افزایش سهمیه رشته‌های علوم پزشکی باید توأم با ترمیم زیرساخت‌ها باشد

چهار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کردند: افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی زمانی باعث افزایش کیفیت آموزش پزشکی ‌می‌شود که توأم با اصلاح و تریم ساختارها و زیرساخت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور(عضو دفتر تحکیم وحدت) در اعتراض به افزایش سهمیه رشته‌های پزشکی بیانیه منتشر کردند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: چندی است که موضوعات حیطه آموزش علوم پزشکی به غلط و با فشار برخی مراکز قدرت و ثروت و رسانه تبدیل به موضوع دست اول برای برخی از مردم و علاقه‌مندان به این حوزه شده است. گاهی در رسانه ملی و توسط افرادی غیر کارشناس شاهد تخریب و حمله به پزشکان هستیم و گاهی در مجلس توسط عده‌ای نماینده که گویی نماینده خانواده خود هستند تا ملت.

چهار دفتر انجمن اسلامی در این نامه عنوان کردند: در روز‌های اخیر نیز شاهد ارائه طرحی ۲ فوریتی از سوی نمایندگان مجلس جهت افزایش ۲ برابری سهمیه رشته‌های علوم پزشکی و موجی از نگرانی‌ها در جامعه دانشگاهی بوده‌ایم. در شرایطی که این تعداد دانشجویان نیز از نبود امکانات لازم برای آموزش خود گله دارند که تعداد اساتید و تخت‌های بیمارستانی و محل‌های آموزش خود گواه این امر است، ما دانشجویان انجمن‌های اسلامی اعلام می‌داریم تا زمانی که زیرساخت‌ها و امکانات لازم اعم از تعداد استادان، بیمارستان‌ها، لوازم پزشکی پایه‌ای و اساسی جهت آموزش فراهم نباشد این افزایش سهمیه امری غیر منطقی نابخردانه است و آموزش پزشکی و در درجه بالاتر سلامت جامعه را فدای کمیت آن کرده‌ایم.

در بخشی دیگری از این بیانیه آمده است: در حقیقت افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی در صورتی توأم با افزایش کیفیت آموزش پزشکی می‌شود که چندین سال اقدام به ایجاد، اصلاح و ترمیم ساختار‌ها و زیر ساخت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شود مانند ساخت بیمارستان‌های آموزشی متناسب، ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی، جذب کارمندان و هیئت علمی بدین منظور و غیره که در شرایط تحریمی فعلی و کوچک کردن دولت معقول به نظر نمی‌رسد. این در حالی است که با امکانات کنونی دانشگاه‌ها که نصف تعداد کنونی دانشجویان را هم پوشش نمی‌دهد چگونه میتوان بدون اصلاح، ترمیم و گسترش آن، ۲ برابر ظرفیت کنونی را پوشش داد؟ گویی بازی با افکار عمومی، دانشجویان و سلامت جامعه است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: همچنین شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی که وظیفه تعیین تخصصی ظرفیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور را دارد در سال ۹۶ ظرفیت‌های مورد نیاز کشور را با توجه به شرایط موجود تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده است. آقایان آن موقع و در زمان تصویب این ظرفیت‌ها کجا بوده‌اند؟ شاید هنوز فرزندانشان به سن کنکور نرسیده است.

در بخش پایانی این بیانیه آورده شده است: هدف از این اظهارات و هجمه‌ها چه کسب رأی برای انتخابات آتی مجلس باشد، چه جواز حضور بخش خصوصی و غیرانتفاعی در این عرصه و چه قدرت گرفتن مافیای کنکور، تجهیزات پزشکی و غیره نکته اساسی و مهم، جان انسان‌ها و سلامت جامعه است که نبایستی قربانی بازی‌های قدرت و ثروت در جامعه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023031

وب گردی

وب گردی