دریافت گواهی اعتبار اختراع "میز مونتاز و تست ماهواره با گشتاور و دقت بالا" توسط پژوهشگاه فضایی ایران

گواهی اعتبار اختراع پژوهشگران پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان با عنوان "میز مونتاز و تست ماهواره با گشتاور و دقت بالا" به مالکیت پژوهشگاه فضایی ایران از سوی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران صادر شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سعید اصغری ورزنه، سرپرست پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان با توضیح اینکه نوع عملکرد ماهواره‌ها، دقت در ساخت، مونتاژ و حمل ماهواره امری قطعی و بدیهی است، اظهار داشت که در راستای نیاز به تجهیز حمل کننده ماهواره در کشور، پژوهشگران پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان در راستای تامین این نیاز زیرساختی اقدام کردند و در نهایت موفق به کسب گواهی ثبت اختراع شدند.

وی افزود، این اختراع برای نگهداری سامانه‌ها در موقعیت‌های مختلف، نصب سنسور یا مونتاژ (دمونتاژ) روی سامانه در راستای آماده‌سازی انجام تست در آزمایشگاه، بررسی هم‌راستایی در سامانه‌های فضایی و جابجایی از محل تست تا محل‌های استقرار در ساعات غیر تست و بالعکس، طر احی و ساخته شده است.

اصغری خاطرنشان ساخت، میز مونتاژ و تست ماهواره برای بهره برداری در اتاق تمیز دارای دو درجه آزادی دورانی با دقت 0.1 درجه است. یکی از درجات آزادی میز حرکت دورانی تیلت(Tilt) در محدوده صفر تا ۹۰ درجه برای قرار دادن ماهواره در موقعیت‌های زاویه‌ای گوناگون، از حالت موازی با سطح زمین تا حالت عمود بر سطح زمین است. سرعت دورانی تیلت حداکثر ۵ دور بر دقیقه است. درجه آزادی دیگر میز، حرکت دورانی رول( Roll) برای چرخش ماهواره حول محور عمودی خود برای سهولت عملیات مونتاژ در نظر گرفته شده است. این حرکت بصورت ۳۶۰ درجه پیوسته بوده و سرعت دورانی رول حداکثر ۲۴ دور بر دقیقه است.

وی افزود، ظرفیت میز در حالت نامی ۶۰۰ کیلوگرم است که قابلیت افزایش به مقادیر بالاتر با توجه به هندسه محموله امکان پذیر است. این تجهیز قابلیت جابجایی در محدوده اتاق تمیز و تثبیت آن در مکان دلخواه را دارد. این دستگاه دارای اتصال به سیستم ارتینگ و حفاظ مناسب به منظور ایمنی کاربران و نیز قابلیت قفل هر یک از درجات آزادی ترولی حتی در صورت قطعی برق میباشد.

لازم به ذکر است که با توجه به طراحی صورت گرفته، این میز توانایی تحمل گشتاوری معادل ۹۰۰۰ نیوتن متر(محموله ۶۰۰ کیلوگرم با ارتفاع مرکز جرم ۱۰۰۰ میلی متر) را دارد که با دقت زاویه‌ای ذکر شده برای میز معادل 0.1 درجه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023105

وب گردی

وب گردی