نبود فرصت شغلی؛ مهم ترین معضل کشور/ بودجه ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها به پژوهشگاه‌ها اختصاص داده شود

رئیس دانشگاه ایلام گفت: نبود فرصت شغلی مشکل اصلی ایران محسوب می‌شود؛ حتی اگر آموزش عالی فارغ‌التحصیلانی با سطح علمی مناسب به جامعه تحویل دهد، بازهم نمی‌توان برای همه آن‌ها آینده شغلی خوبی تضمین کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ فرصت شغلی مهم‌ترین دغدغه فارغ‌التحصیلان دانشگاه است که باید راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفت. دانشگاه‌ها باید در این عرصه نقش‌آفرینی بیشتری داشته و به ارتقای جامعه علمی کشور نیز کمک کنند.

محمد علی‌اکبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کمبود امکانات در دانشگاه‌ها گفت: به دلیل کمبود اعتبارات دانشگاهی، بخش زیادی از این اعتبارات به حقوق و دستمزد کارکنان دانشگاه تخصیص داده می‌شود، به همین منظور در حوزه تامین تجهیزات علمی مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه به حق مردم برای تحصیل اشاره کرد و گفت: قانون اساسی متعهد شده است تا بستر آموزشی برای تمامی افراد جامعه فراهم کند؛ اما شاهد آن هستیم ورودی‌های دانشگاه در برخی موارد بیشتر از ظرفیت‌های موجود است.

به گفته رئیس دانشگاه ایلام، زیر نظام‌های متنوعی در آموزش عالی وجود دارد؛ اما محدودیت در فرصت‌های شغلی از جمله مشکلات این نظام‌ها محسوب نمی‌شود.

علی‌اکبری با انتقاد از نبود شغل کافی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه اظهار کرد: آموزش عالی فارغ‌التحصیلان زیادی دارد؛ اما برای همه آن‌ها فرصت شغلی تعریف نشده است.

رئیس دانشگاه ایلام به ضرورت وجود فرصت شغلی در کشور تأکید کرد و گفت: فرصت شغلی مشکل اصلی ایران محسوب می‌شود؛ حتی اگر آموزش عالی فارغ‌التحصیلانی با سطح علمی مناسب به جامعه تحویل دهد، بازهم نمی‌توان برای همه آن‌ها آینده شغلی خوبی تضمین کرد. فارغ‌التحصیلان برتر آموزش عالی نیز با مشکلاتی درحوزه اشتغال و آینده‌کاری مواجه هستند.

به گفته وی، در ایران امکان تحصیل بالاست؛ اما امکان اشتغال محدود شده است؛ در همین راستا باید روش‌هایی برای تضمین آینده‌کاری دانشجویان در نظر گرفته شود.

علی اکبری درباره نحوه به کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: بهترین‌های آموزش عالی باید در دستگاه‌های کشور استخدام شوند که با این اقدام، اوضاع خوبی برای جامعه علمی کشور ایجاد خواهد شد. با این روش، افراد ضعیف جا می‌مانند و حق کسی هم ضایع نخواهد شد.

رئیس دانشگاه ایلام، نبود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در کنار مشکلات اجتماعی را از جمله مشکلات موجود در عرصه فرصت‌های شغلی برشمرد.

وی بر لزوم وجود پژوهشگاه‌ها در کنار دانشگاه‌های کشور تأکید کرد و گفت: مراکز علمی باید در کنار دانشگاه‌ها وجود داشته باشند تا با فعالیت‌های خود راه‌کارهای مناسبی برای مشکلات مهم کشور ارائه دهند. بودجه دانشگاه‌هایی که ظرفیت‌هایشان پر نمی‌شود صرف پژوهشگاه‌های کشور شود.

علی‌اکبری بر ضرورت ماموریت‌گرا شدن دانشگا‌ه‌ها تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید به سمت تخصصی بودن و ماموریت‌گرایی بروند و عرصه توسعه خود را مشخص کنند. به طور مثال در دانشگاه ایلام به این نتیجه رسیده‌ایم که فعالیت در تمامی عرصه‌های علمی نیازمند توانایی بالایی است به همین دلیل تمام اقدامات خود را در رشته‌‌های مرتبط با نفت و گاز متمرکز کرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023121

وب گردی

وب گردی