سیاست بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی باید مبتنی بر الهام‌‌‌‌بخشی علمی باشد

معاون بین‌‌‌‌‌‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت های ما در حوزه علم، باید برای کشورهای دیگر الگو بوده و سیاست بین المللی دانشگاه آزاد باید مبتنی بر الهام بخشی از طریق فعالیت های علمی و آکادمیک باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا شیخ عطار معاون بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، در اولین نشست هم اندیشی و آشنایی با راهبردها، رویکردها، اولویت ها و سیاست های دانشگاه، ویژه روسا و سرپرستان جدید الانتصاب، اظهار کرد: سابقه ارتباطات خارجی دانشگاه آزاد اسلامی، جذب دانشجوی خارجی نبود بلکه با هدف درآمدزایی بوده است.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز از چهار واحد خارجی دانشگاه آزاد اسلامی، هیج گونه حسابرسی نشده است و ضابطه ای در خصوص دانشجویان خارجی، استادان آن ها و نحوه فعالیت آن ها وجود ندارد.

شیخ عطار ادامه داد: تیم جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی، بر اساس تفکرات خود، استراتژی خاصی برای فعالیت های بین المللی تعریف کردند؛ تنها جایی از دانشگاه آزاد اسلامی که برای فعالیت های خود راهبرد خاصی دارد، معاونت بین الملل است.

معاون بین الملل دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی حاکمیتی بوده و غیر انتفاعی نیست؛ دانشگاه های ایران نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند اما مبتنی بر تفکرات امام خمینی(ره) و اسلام نبودند. لذا مسئولان تصمیم گرفتند که دانشگاه آزاد اسلامی را در جهت آرمان های انقلاب و امام تاسیس کنند.

وی اذعان داشت: باید منویات مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه روابط بین الملل این دانشگاه پیاده شود؛ ما باید ۳ محور اصلی را در روابط خارجی در نگاه رهبری بررسی کنیم که اولین آن لزوم الهام بخشی است.

شیخ عطار با اشاره به منظومه فکری مقام معظم رهبری در روابط بین الملل گفت: فعالیت های ما در حوزه علم، باید برای کشورهای دیگر الهام بخش باشد؛ متاسفانه امروز عملکرد دولت در روابط خارجی مبتنی بر الهام بخشی نیست. سیاست بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی باید مبتنی بر الهام بخشی از طریق فعالیت های علمی و آکادمیک باشد.

وی درباره تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم تمدن سازی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید نقش خود را در راستای تمدن سازی اسلامی، به خوبی ایفا کند.

معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لابی سازی در روابط خارجی اضافه کرد: سیاست خارجی امروز صرفا با مذاکرات دو رئیس جمهور شکل نمی گیرد بلکه قبل از آن باید لابی کرد تا بتوانیم تاثیرگذار باشیم.

شیخ عطار یادآور شد: سیاست های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی باید مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری شکل بگیرد؛ در این راستا شیوه نامه ای را ابلاغ کردیم که شهریه دانشجوی ایرانی و غیر ایرانی به صورت یکسان باشد چرا که نباید به دانشجویان به عنوان یک قلک نگاه کنیم. ما پیشتاز این تفکر در میان کل دانشگاه های ایران خواهیم بود.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار دانشجوی خارجی در واحدهای دانشگاه آزاد تحصیل می کنند؛ این موضوع باعث عصبانیت دانشگاه های دولتی شد و به همین دلیل بخشنامه ای را صادر کردند که هر دانشگاهی که بخواهد دانشجوی خارجی جذب کند، باید از وزارت علوم اجازه بگیرد. این موضوع برای ما جای تعجب داشت.

معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: طی جلسه مشترک وزیر علوم و معاونین آن با هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند سال ۹۷، مشکل جذب دانشجویان خارجی حل شد و قرار شد که مجوزهای لازم را در این راستا بدهند.

شیخ عطار در پایان تاکید کرد: در حال حاضر از لبنان، عراق، آذربایجان، سوریه، عمان، افغانستان و چند کشور دیگر پذیرش دانشجو داریم؛ اما متاسفانه برخی از واحدها به دلیل عدم داشتن سایت، برای این کشورها شناخته شده نیستند به همین دلیل نمی توانند جذب دانشجوی خارجی داشته باشند؛ ایجاد خوابگاه برای دانشجویان خارجی، تبلیغات، انعقاد تفاهم نامه های مختلف و محدود نکردن تحصیل در مقطع کارشناسی، از جمله مواردی است که باید برای افزایش جذب دانشجویان خارجی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023131

وب گردی

وب گردی