روسای دانشگاه‌ها برای جلوگیری از انحراف دانشجویان تلاش کنند

امام جمعه موقت تهران گفت:رؤسای دانشگاه که دانشمندان جامعه محسوب می شوند، باید دقت و تامل داشته باشند که موجب انحراف دانشجویان نشوند و آن ها را به سوی خدا و سعادت حرکت دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در اولین نشست هم‌اندیشی و آشنایی با راهبردها، رویکردها، اولویت‌ها و سیاست‌های دانشگاه، ویژه رؤسا و سرپرستان جدید الانتصاب، اظهار کرد: دو گروه در جامعه وجود دارند که اگر صالح باشند، می توانیم در آینده شاهد جامعه ای فرهیخته و مدینه ای فاضله باشیم؛ این دو گروه کارگزاران و دانشمندان هستند.

وی افزود: رؤسای دانشگاه که دانشمندان جامعه محسوب می شوند، باید دقت و تامل داشته باشند که موجب انحراف دانشجویان نشوند و آن ها را به سوی خدا و سعادت حرکت دهند؛ اولین شرط در مدیریت اسلامی، ایمان است و روسای دانشگاهی باید نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند و آن را سر لوحه فعالیت های خود قرار دهند.

صدیقی ادامه داد: مدیران دانشگاهی باید در این مسیر، صبر و استقامت داشته باشند و با نگاهی عاشقانه به تعلیم و تربیت بپردازند؛ زیرا کسی که عاشق باشد، در برابر تمامی سختی ها و کمبود امکانات، صبر پیشه خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امیرالمومنین در آموزه های مدیریتی خود خطاب به مالک اشتر تاکید کردند که ای مالک، باید قلبت را سرشار از محبت مردم کنی؛ لذا مسئولان دانشگاهی باید این محبت را در خود نهادینه کنند و مجموعه دانشگاهی را امانت الهی بدانند و نسبت به برنامه‌ریزی برای آن، از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی اذعان داشت: موضوع ایمان از اولویت مهم مدیریتی است که موجب پیشرفت و کمال خواهد شد؛ انسان باید با محیطی که در آن فعالیت دارد، هم‌خوانی داشته باشد و در صورت نبود این موضوع، هیچ گاه موفقیت حاصل نخواهد شد. مدیری که به زیر دستان خود اهمیت ندهد و خود را از بقیه بالاتر ببیند، مدیر اشرافی خواهد بود که همواره مورد غضب مردم قرار خواهد گرفت؛ در واقع مدیر باید همانند آب جاری، نفسی شفاف و روشن داشته باشد و میان مردم قرار بگیرد.

صدیقی با بیان این که مدیران باید دستگیر زیر دستان خود باشند گفت: حضور معنوی مدیر در تمامی سطوح باید ملموس باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی های یک مدیر علوی تاکید کرد: الگوی یک مدیر علوی و اسلامی، پیامبر خداست؛ یکی از ویژگی های پیامبر خدا این بود که همگی پس از هم نشینی با او، احساس می کردند که پیامبر او را بیشتر از همه دوست دارد. مدیر باید در میان زیر دستان خود احساسی عاطفی ایجاد کنند و برای آن ها کم نگذارد. مدیران دانشگاهی باید این باور را در دانشجویان ایجاد کنند که همواره مورد احترام هستند و از جایگاه رفیعی برخوردارند.

وی یادآور شد: مدیران دانشگاهی باید مشکلات زیر مجموعه را بشناسند و برای حل آن تلاش کنند؛ مدیران باید نسبت به رفع نیازها و کمبودهای مجموعه خود متعصب باشند. همچنین روسای دانشگاهی باید نسبت به دانشجویان مومن و متدین نگاه ویژه ای داشته باشند و ارتباط خوبی با آن ها برقرار کنند و نسبت به همگی گشاده‌روی باشند.

صدیقی با تاکید بر این که روسای دانشگاه ها باید برای پیشرفت نخبگان تلاش کنند گفت: امروز مدیران دانشگاهی وظیفه سنگینی بر دوش دارند و غفلت آنان، موجب نابودی عده کثیری خواهد شد؛ همچنین مدیران باید از خود نمایی و منیت دوری کنند تا خدانما باشند.

امام جمعه موقت تهران در پایان اظهار کرد: اگر مدیران به دنبال پاک کردن جامعه هستند، ابتدا باید خود و خانواده خود را از بدی ها پاک کنند و سپس به اصلاح و پاکسازی جامعه بپردازند؛ مدیران تا از وضعیت درون خانواده خود اطمینان حاصل نکنند، نمی توانند موجب اصلاح جامعه شوند و به همین دلیل باید اصلاح را از خانواده خود آغاز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023165

وب گردی

وب گردی