هدف از برگزاری المپیاد سیاست‌گذاری، فاصله گرفتن دانش‌آموزان از تحلیل‌های عوامانه است

مدیرعامل مؤسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری المپیاد سیاست‌گذاری فاصله گرفتن دانش‌آموزان از تحلیل‌های عوامانه‌ای است که از فضای تاکسی تا محیط دانشگاه به نحوی مشکلات کشور را آنالیز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین المپیاد دانش‌­آموزی سیاست‌گذاری ویژه دانش‌آموزان پسر پایه‌های نهم، دهم و یازدهم با محوریت چالش حل مسائل کلان کشور در دو بازه زمانی سه‌روزه برگزار خواهد شد. دوره نخست از 15 تا 18 مردادماه و دوره دوم از 29 مرداد تا اول شهریورماه 98 برگزار شده و دانش‌آموزان 8 شهریور در رقابت پایانی حاضر می‌شوند. این المپیاد به همت مؤسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف و پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

مصطفی حائری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برگزاری اولین دوره المپیاد سیاست‌گذاری اظهار کرد: قرار است 2 دوره چهار روزه برگزار کنیم که شرکت‌کنندگان از طریق آزمون ورودی انتخاب می‌شوند و سپس در مرحله پایانی به رقابت می‌پردازند. دانش‌آموزان طی کلاس‌هایی در المپیاد سیاست‌گذاری، مطالبی از اقتصاد، تاریخ و مدیریت می‌آموزند.

وی با اشاره به اهمیت کارگاه‌ها در المپیاد سیاست‌گذاری گفت: اصل موضوع برای ما کارگاه‌هاست؛ کارگاه‌های مختلفی در حوزه مسکن، آموزش و پرورش، ساخت خودرو و غیره داریم و متخصصانی که در فضای سیاست‌گذاری این حوزه‌ها فعالیت کرده‌اند بین دانش آموزان حاضر می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف تصریح کرد: دانش‌آموزان به گروه‌های چهار نفره تقسیم می‌شوند و در مرحله اول انتظار ما این است که متخصصان بتوانند صورت مسئله را به شکل دقیق تشریح کنند تا بچه‌ها از صحبت‌های عوامانه فاصله بگیرند. یکی از اهداف مهم ما فاصله گرفتن دانش‌آموزان از تحلیل‌های عوامانه‌ای است که در فضای تاکسی تا محیط دانشگاه به نحوی مشکلات کشور را آنالیز می‌کنند.

حائری خاطرنشان کرد: هدف ما این است که دانش‌آموزان از دیالوگ‌هایی مانند «کار خودشان است»، فراتر بروند و بتوانند مسائل را تحلیل کنند. به طور مثال می‌خواهیم دانش‌آموز متوجه شود منشأ اصلی تورم و دلایل اقتصادی آن چیست و بتواند روی علل مشکلات تمرکز کنند.

وی در مورد این‌که نحوه گزینش دانش‌آموزان به چه صورت است، تأکید کرد: هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام دانش‌آموزان پایه‌های نهم تا یازدهم امکان ثبت‌نام دارند؛ اما قبولی در آزمون دو مرحله‌ای برای ما ملاک است. آزمون به شکل اینترنتی برگزار می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند از منزل در آن شرکت کنند. بخشی از سؤالات، سنجش تفکر نقادانه بر مبنای آزمون بین‌المللی واتسون-گلیزر بوده و بخش دیگر سؤالات طراحی شده راجع به سرشماری در کشور است و بچه‌ها باید پاسخ تحلیلی دهند.

مدیرعامل مؤسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف در ادامه گفت: حدود 100 نفر برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کرده‌اند که در نهایت 32 نفر برای تقسیم در هشت گروه چهار نفری پذیرش خواهند شد. دوره اول حالتی آزمایشی دارد و به همین دلیل اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام نداده‌ایم. انتظار داریم دانش‌آموزان بعد از برگزاری دوره به ایده و راه‌حل برسند. در رقابت پایانی، هر گروه یکی از موضوعات مطرح شده را انتخاب کرده و باید راهکاری ارائه دهد که مورد ارزیابی داوران قرار می‌گیرد و نمره بچه‌ها مشخص می‌شود.

حائری در پایان تصریح کرد: پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف و دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای برگزاری دوره ما را همراهی و حمایت می‌کنند. البته برنامه داریم ارتباط با بچه‌ها را حفظ کرده و دوره‌هایی را در طول سال برای آنها برگزار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023206

وب گردی

وب گردی