درصد مهاجرت نخبگان ایران در کمترین حالت چند سال اخیر است/ اختلاف نظر نهادها درباره آمار خروج نخبگان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در زمینه مهاجرت نخبگان از نظر تعریف و محتوا فهم مشترکی نداریم، همچنین آمار و ارقام مشخصی در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهاجرت نخبگان همواره مورد توجه مسئولان آموزش عالی بوده و برای جلوگیری از این معضل، راهکارهای بسیاری مطرح شده است. از جمله چالش‌های اصلی این حوزه، می‌توان به نبود آمار حقیقی میزان خروج دانشجویان از کشور اشاره کرد.

مجید سرسنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به نبود پژوهش جامع و کامل در زمینه مهاجرت نخبگان اظهار کرد: در زمینه پژوهش آماری دقیق در حوزه مهاجرت نخبگان با مشکلاتی مواجه هستیم. دانشگاه تهران به موضوع مهاجرت دانشجویان و استادان ورود کرده است. این موضوع باید به صورت علمی پیش رود و کارگاه‌ها و همایش‌هایی با حضور متخصصان در حوزه مهاجرت نخبگان برگزار شود.

وی ادامه داد: شماره بعدی مجله برگ فرهنگ دانشگاه تهران به موضوع درخواست برای مهاجرت دانشجویان به دانشگاه‌های خارجی پرداخته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: به نظر می‌رسد آن‌طور که باید به موضوع مهاجرت نخبگان و استادان پرداخته نشده است. در این زمینه 2 دیدگاه مطرح می‌شود،‌ برخی از افراد با مهاجرت نخبگان به خارج از کشور مخالف‌ هستند و آن را پدیده‌ای مضموم قلمداد می‌کنند؛ از سوی دیگر برخی با دید مثبت به این موضوع می‌نگرند.

وی اضافه کرد: حتی در آمار خروج نخبگان بین سازمان‌ها و نهادها اتحاد نظر وجود ندارد، جالب آنجاست در حال حاضر تصور می‌کنند از لحاظ مهاجرت نخبگان در بدترین شرایط قرار گرفته‌ایم. این در حالی است میزان مهاجرت نخبگان در کمترین حالت ممکن بوده است به‌طوری که در 10 سال اخیر به پایین‌ترین درصد میزان خروج نخبگان رسیده‌ایم.

سرسنگی بیان کرد: در زمینه مهاجرت نخبگان از نظر تعریف و محتوا فهم مشترکی نداریم همچنین آمار و ارقام مشخصی در این حوزه وجود ندارد. دانشگاه تهران به این موضوع ورود کرده است. تمامی معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید نسبت به این موضوع که از جمله مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود، عکس‌العمل نشان دهند.

وی تصریح کرد: شبکه مهاجرت خاورمیانه (مطالعاتی-سیاستی) در فضای مجازی و سایت رصدخانه مهاجرت ایران نسبت به موضوع مهاجرت نخبگان ورود کرده و اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: برای انجام پژوهش در حوزه مهاجرت نخبگان و رفع این معضل،‌ باید ابعاد این موضوع براساس واقعیت پیش رود؛ یعنی مشخص شود چه تعداد دانشجو برای مهاجرت به خارج از کشور سفر می‌کنند؟ علت این سفر چیست؟ چه حرف‌های ناگفته‌ای دارند؟ تمامی این داده‌ها باید از پیش تعیین شود تا پژوهش جامع و دقیقی در این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023219

وب گردی

وب گردی