بازداشت سارقان متعرض به گردشگر آلمانی /کلاهبردار 12 میلیاردی اروپایی دستگیر شد

سخنگوی نیروی انتظامی از بازداشت متعرضان به دوچرخه سوار آلمانی در کمتر از 12 ساعت خبر داد و گفت: کلاهبردار اروپایی که در شرق کشور در پوشش دامپروری از هموطنان اخاذی می کرد، دستگیر شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سردار احمد نوریان سخنگوی نیروی انتظامی در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه به توفیقات نیروی انتظامی در بحث اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: پلیس امنیت اقتصادی ظرف 4 ماه گذشته با تعامل و همکاری مراجع قضایی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی نقش قابل توجهی در پیشگیری و مقابله با مفاسد و جرایم اقتصادی داشته است.

وی گفت: در حوزه قاچاق و کشفیات مواد اولیه طی ۴ ماهی که از عمر این پلیس گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵۸ درصد افزایش کشف داشته‌ایم با تمرکز بر مبارزه با این بخش سازمان یافته و شبکه های قاچاق ؛ به طور مثال در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به اهمیت امکانات در سلامت جامعه و بخش زیادی از ارز کشور که صرف دارو و مداوای بیماران می‌شود در چهار ماه ۸۹ میلیون قلم دارو کشف و تشکیل پرونده شد و متهمان نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

سخنگوی ناجا تصریح کرد: مقابله با پولشویی، سایت‌های قمار و شرط بندی در فضای مجازی که باعث اخلال در بازار ارز خودرو سکه و طلا را میشود با همکاری پلیس فتا در جهت شناسایی و برخورد اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

وی گفت:پلیس فتا از ابتدای سال تاکنون با رصد پیش‌دستانه ۶۸۸ سایت حدود ۳۴۴ پرونده قضایی بر علیه مجرمین و گردانندگان این سایت‌ها تشکیل داده است که تاکنون مبلغ ۸ میلیارد تومان آن توقیف شده است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی تصریح کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این پلیس جلوگیری از فرار مالیاتی از طریق شناسایی متخلفان کلان مالیاتی یعنی متخلفان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است؛ همچنین برخورد با زمین خواری که در این راستا بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی دولتی و منابع ملی توقیف و به بیت‌المال بازگشت داده شد.

سردار نوریان گفت: کمک به بانک مرکزی در راستای کنترل بازار به صورت هدفمند یا کار اطلاعاتی در خصوص برخورد با افرادی که در بحث خرید و فروش غیرقانونی ارز فعالیت دارند از اقدامات موثر پلیس امنیت اقتصادی بوده است که کنترل کننده هم بوده است.

وی به اقدامات دیگر پلیس امنیت اقتصادی در حوزه برخورد با سوخت قاچاق پرداخت و افزود: کشف بیش از ۳۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق که بیشتر آن مربوط به شرق کشور استان‌های ساحلی و جنوب کشور بوده است از دیگر توفیقات این پلیس است.

وی گفت: با اجرای طرح مبارزه با احتکار اقلام و کالاهای اساسی از جمله گندم آرد شکر و برنج مقدار قابل توجهی از این اموال کشف و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح شد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی به حوزه دام پرداخت و گفت: در حوزه مبارزه با قاچاق دام در حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ رأس دام قاچاق کشف و ضبط شد. این مقدار کشفیات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش کشف را نشان می‌دهد.

سردار نوریان به پرونده کلاهبرداری یکی از اتباع اروپایی در شرق کشور در پوشش شرکتی در حوزه دامپروری و کشاورزی پرداخت و گفت: این فرد ۱۲ میلیارد تومان از هموطنان کلاهبرداری کرد که پلیس امنیت اقتصادی وارد و فرد کلاهبردار را بازداشت کرد.

وی گفت: بعد از تحقیقات مشخص شد که این فرد با یک کلاهبردار بین‌المللی نیز همراهی داشته که تحت تعقیب پلیس اینترپل بوده‌اند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی به تعرض به یک گردشگر آلمانی در نشتارود اشاره و اعلام کرد: متاسفانه چند سارق به این فرد تعرض کرده بودند که ظرف کمتر از ۱۲ ساعت ۶ متهم شناسایی و اموال مسروقه به گردشگر عودت داده شد.

وی گفت: این پرونده در سیر مراحل قضایی است.

سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد:ما اجازه نمی‌دهیم افرادی آگاهانه و غیر آگاهانه امنیت گردشگران را به خطر انداخته و ایران را ناامن جلوه دهند.

وی تصریح کرد: اخیرا با هماهنگی‌های صورت گرفته پلیس در مبادی رسمی ورود و خروج کالا مستقر شده و علاوه بر همکاری با دولت در حوزه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی و ایجاد امنیت اجتماعی با عضویت در ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور مسئولین کارگروه رصد و پایش اقتصادی را به عهده دارد و با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه نسبت به رصد تخصصی این حوزه اقدام می‌کند.

سردار نوریان به محورهای رصد تخصصی پرداخت و اعلام کرد: موضوع تحریم پیامدها و راهکارها؛ موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای داخلی؛ موضع‌گیری مقامات و مسولان رسمی خارجی؛ عملیات روانی جریان‌های ضدانقلاب و معاند و ایجاد شایعات و اختلاف‌ افکنی در فضای مجازی توسط شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌‌ای و رسانه‌های اجتماعی و همچنین موضوع گرانی و تاثیر بر معیشت مردم از جمله این محورها است.

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: در طول این مدت اخبار تحلیل‌ها و یافته‌های کارگروه به طور مستمر در اختیار دبیرخانه ستاد قرار می‌گیرد تا اقدامات تخصصی و پیشگیرانه و مقابله‌ای توسط کارگروه‌ها و دستگاه‌های مرتبط اندیشیده شود.

وی از زحمات وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور تشکر کرد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در ادامه صحبت‌های خود با اصحاب رسانه امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی را از اصلی‌ترین ابعاد امنیت ملی برشمرد و تصریح کرد: امروز دشمن درصدد است به واسطه تحریم و فشارهای تحمیل شده و از طریق جنگ اقتصادی هجمه رسانه‌ای و عملیات روانی مردم و نظام را وادار به پذیرش خواسته‌های نامشروع و ظالمانه خود کند و در چنین شرایطی متاسفانه عده‌ای فرصت طلب به طمع افتاده و در زمین دشمن بازی می‌کنند.

وی افزود: نیروی انتظامی عزم خود را جزم کرده و در کنار سایر دستگاه‌ها مبارزه بی‌امان و شبانه‌روزی خود را تا قطع دست مفسدان و رانت‌خواران اقتصادی و سالم‌سازی فضای اقتصادی کشور تا آ‌رم شدن آرامش و ثبات بر بازار ادامه خواهد داد.

سردار نوریان به حجم کشفیات در تهران بزرگ،‌ البرز و استان‌های همجوار پرداخت و از فرماندهان و پلیس‌های تخصصی این استان‌ها تقدیر و تشکر کرد.

سخنگوی نیروی انتظامی درخصوص تبلیغات فروش کالاهای قاچاق در فضای مجازی اظهار داشت: مرکز رصد فضای مجازی در پلیس‌های تخصصی تشکیل شده تا بتوانند نسبت به رصد فضای مجازی اقدام کنند؛ در این راستا تبلیغات قاچاق کالاها در فضای مجازی رصد شده و با هماهنگی را مراجع قضایی برخورد می‌شود.

وی گفت: رصد فضای مجازی به صورت مستمر انجام می‌شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی هدف از تشکیل پلیس امنیت اقتصادی را پیش‌بینی،‌ پیشگیری و مقابله با جرائم اقتصادی دانست و گفت: در راستای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در سال رونق تولید و با توجه به رهنمودهای ایشان مبنی بر تامین امنیت و بنا بر اقتضاعات جامعه و شرایط جنگ اقتصادی و پیچیده شدن سازمان جرم و مجرمین اقتصادی با تدبیر فرمانده نیروی انتظامی پلیس امنیت اقتصادی از تاریخ 17 فروردین 98 شروع به کار کرد.

وی گفت: بخشی از کارآگاهان زبده و مجرب پلیس در پلیس امنیت اقتصادی جرائمی همچون قاچاق کالا و ارز، جرائم پولی و بانکی، جرائم حوزه بورس، جرائم مالیاتی، جرائم پولشویی، تسهیلات غیرمجاز بانکی و همچنین زمین‌خواری را در اولویت رسیدگی قرار می‌دهند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1023225

وب گردی

وب گردی