استادان دانشگاه پیشنهاد خارجی دارند، بروند!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت از بی‌انگیزگی و پیشنهادهای بهتر کشورهای منطقه درست نیست، اگر پیشنهادهای خوبی دارند، بروند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعیین سقف حقوق برای استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی باعث اعتراض عده قابل توجهی از این قشر شده است. تعدادی از استادان دانشگاه در گفت‌وگو با ایسکانیوز، نتیجه اجرای قانون مصوب مجلس را بی‌انگیزگی اعضای هیئت علمی عنوان کردند و از طرفی درباره پیشنهادهای چند هزار دلاری کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس سخن گفتند.

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پیشنهادهای وسوسه‌انگیز کشورهای منطقه به استادان ایرانی ادامه داد: باید تأثیر متقابل قانون را ارزیابی کرد. من هم می‌دانم بی‌انگیزگی در استادان دانشگاه به وجود می‌آید؛ اما استادان جزو اقشار روشنفکر جامعه هستند و قطعاً وضعیت کشور را به خوبی درک می‌کنند، بنابراین تعیین سقف حقوق نباید منجر به بی‌انگیزگی آنها شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال تجدید نظر در قانون مذکور تصریح کرد: استادان گوش به زنگ باشند و در صورت بهتر شدن وضعیت، موضوع را پیگیری کنند تا سقف حقوقی برداشته شود. احتمال تجدید نظر وجود دارد؛ چون ممکن است صحبت‌ها و لابی‌ها مؤثر واقع شود.

خانلری درباره نظر منتقدانی که نتیجه برداشتن سقف حقوقی برای استادان دانشگاه و اعضای هیئت علمی را نیز ایجاد حس تبعیض و ناعدالتی بین دیگر اقشار جامعه قلمداد می‌کنند، گفت: این موضوع هم وجود دارد و بهتر است استادان دانشگاه دلایل دیگری را مطرح کنند، به طور مثال خواهان تعیین سقف حقوق برای تمام مشاغل شوند و حتی وضعیت خود را به عنوان یک الگو و راهکار مناسب پیشنهاد دهند.

وی با انتقاد از مطرح‌‌کردن پیشنهاد پرداخت دستمزدهای نجومی در خارج از کشور توسط استادان خاطرنشان کرد: صحبت از بی‌انگیزگی و پیشنهادهای بهتر کشورهای منطقه درست نیست، اگر پیشنهادهای خوبی دارند، بروند! نباید بر سر ملت، منت گذاشت. در نهایت هر فرد برای خود تصمیم می‌گیرد؛ اما نمی‌توان مدعی شد چون استادان در کشورهای خارجی دستمزد زیادی دریافت می‌کنند، پس باید وضعیت حقوقی استادان ایرانی هم مانند آنها باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما دچار جنگ اقتصادی هستیم و تبعات این جنگ به مراتب طاقت‌فرساتر و کُشنده‌تر از جنگ نظامی است. استادان دانشگاه باید وضعیت کشور را درک کنند و البته در عمل، حرکتی برای تبیین اقتصاد مقاومتی انجام دهند. همان‌طور که گفتم نباید به پیشنهادهای کشورهای خارجی اشاره کرد. اگر وضعیت اقتصادی بد است، باید تمام اقشار جامعه چه دولتی و چه خصوصی وارد عمل شوند.

خانلری در پایان تأکید کرد: باید درخواست اعمال سقف حقوقی برای اقشار مختلف داشت تا همه در شرایط اقتصاد مقاومتی قرار بگیرند. بزرگترین شاخص اقتصاد مقاومتی، نبود احساس تبعیض است. زمانی اقتصاد مقاومتی، موفق عمل خواهد کرد که حس تبعیض وجود نداشته باشد. احساس تبعیض بسیار بدتر از خود تبعیض است و اگر همه در شرایط ایده‌آلی زندگی نکنند، مشکلی پیش نخواهد آمد. مشکلات وقتی پیش می‌آیند که عده‌ای در وضعیت ریاضتی قرار می‌گیرند و برخی دیگر از رفاه کامل برخوردار می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، واکنش کارن خانلری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به اعتراض استادان دانشگاه به نوعی تداعی‌کننده ضرب‌المثل «راه باز و جاده دراز» است؛ بدون این‌که راه حلی ارائه دهد و اعضای هیئت علمی را به ماندن ترغیب کند. علاوه بر تعداد کثیری از استادان، رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران؛ برخی از نمایندگان مجلس نیز معتقدند تعیین سقف حقوق از انگیزه استادان می‌کاهد و در نتیجه آموزش عالی و دانشجویان آسیب می‌بینند.

دغدغه معیشتی برای هر فردی در هر جایگاهی اهمیت دارد و استادان دانشگاه نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ چرا که هر فردی می‌خواهد حداکثر رفاه ممکن را برای خود و خانواده‌اش تأمین کند و هنگامی که کشورهای دیگر پیشنهادهایی جذاب ارائه داده و برای سال‌ها زحمت و تحقیق آنها ارزش قائل می‌شوند، چگونه باید انتظار بی‌توجهی و حفظ انگیزه برای آموزش و پژوهش را داشت؟

پیشنهاد کارشناسان این است که نمایندگان ملت لایحه‌ای را برای تجدید نظر در تبصره جنجالی، تصویب کنند تا استادان دانشگاه و اعضای هیئت علمی به عنوان تربیت‌کننده نسل‌های آینده از قانون اعمال سقف حقوقی مستثنی شده و نیروهایی تحصیل‌کرده و ماهر برای کمک به پیشرفت کشور در شرایط تحریم از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023229

وب گردی

وب گردی