مدیریت اقتصاد کشور به مردم واگذار شود/ ضرورت ورود تشکل های دانشجویی به رانت و فسادهای دولتی

قائم مقام روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اقتصادی که دولت مدیریت می کند آلوده به فساد است و تا زمانی که مدیریت اقتصاد به مردم واگذار نشود، شاهد فساد و رانت خواری در جامعه خواهیم بود.

محمدرضا شهرکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در صدر اسلام و بعد از رحلت حضرت محمد(ص) برخی افراد بدعت‌های ناپسندی را رواج دادند و نامی که برایش گذاشتند "بدعت حسنه"بود، تصریح کرد: بدعت حسنه شبیه رانت و فساد امروزی است. وقتی در مورد رانت و فساد صحبت می‌کنیم باید به نقطه مقابلش یعنی عدالت و مبارزه با فساد هم نگاهی انداخته‌ شود.

وی اضافه کرد: قوه قضائیه در یک برهه زمانی فقط تهیه لوایح و کارهایی که در حد حرف باقی می‌ماند را انجام می‌داد اما پس از ریاست حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضاییه و تجربه ایشان، این قوه به سرعت وارد فاز عملیاتی شد و با اصلاح ساختارها از لحاظ عملکردی نمره قابل قبول‌تری به خود اختصاص داد.

قائم مقام روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به دخالت دولت‌ها در امور قوه قضائیه بیان کرد: دولت‌های پیشین در سال‌های گذشته روبه‌روی قوه قضائیه قرار می‌گرفتند و عملاً در کار قوه قضاییه دخالت‌هایی می‌شد که زمینه‌ساز تضعیف این قوه مهم بود. در نتیجه مبارزه با فساد و رانت با ملاحظات بسیاری انجام می‌شد.

وی به اصل چهل و چهارم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون نظام اقتصادی، جمهوری اسلامی بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار است. اما سوالاتی درباره این اصل مطرح است؛ تا چه اندازه اقتصاد دولتی درست است و معنی دارد؟ تا چه میزان اقتصاد خصوصی برایمان معنی دارد؟ تا زمانی که اقتصاد به مردم واگذار نشود، اقتصادمان لنگ می‌زند چرا که در اقتصادی که دولت مدیریت می‌کند فساد وجود دارد. چرا یک رفتگر یا یک کارمند یا هر فرد دیگری سرمایه گذار اقتصاد خودش نباشد؟

شهرکی درباره مثالی از وجود فساد و رانت عنوان کرد: شرکت‌های خودروسازی ایران‌ خودرو و سایپا دولتی هستند. در گذشته شورای رقابت وجود داشت تا قیمت گذاری را انجام دهد اما ناگهان دولت، شورای رقابت را از صحنه قیمت گذاری حذف کرد و ملاک را ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین کرد، بازاری که با عدم عرضه خودروسازها چند برابر خودروها را گران کرد و ۵ درصد زیر قیمت بازار در اینجا یعنی سود برای شرکت های خودروسازی که دولتی بودند. یعنی به طور مستقیم خودروسازها با این کار در فساد نقش دارند.

به گفته این فعال دانشجویی، شرکت‌های خودرو ساز‌ی دولتی هستند پس کاملاً عیان است که دولت در این ماجرا نقش تعیین کننده دارد. تا زمانیکه اقتصاد به مردم واگذار نشود باید شاهد رانت و این نوع فسادها بود.

شهرکی با انتقاد از برخورد برخی از مسئولان با فعالان دانشجویی که در حوزه مبارزه با فساد فعالیت می‌کنند، گفت: تشکل های دانشجویی با حمایت از یکدیگر و هم‌افزایی در حوزه مبارزه با فساد ورود پیدا کرده‌اند اما گاهی با دانشجویان انقلابی و مطالبه‌گر از سوی برخی مسئولان برخوردهایی می‌شود که با ذات مطالبه‌گر دانشجویی همخوانی ندارد.

قائم مقام روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: محدود کردن فضای دانشجویان انقلابی برای مطالبه‌گری و مبارزه با رانت و فساد یعنی یکی از صف‌ها در مقابل این بدعت‌های ناپسند را از بین بردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علی سنبلی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند درباره روند خصوصی‌ سازی نادرست و واگذاری ماشین سازی اعتراضاتی را داشتند که متأسفانه منجر به شکایت از وی و مورد تعقیب قانونی قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023239

وب گردی

وب گردی