نوجوانان از کودکان محتاط ترند

والدین و شاید همه مردم معتقدند که نوجوانان همیشه به واسطه سن خاص و تحریک پذیری بسیار در این سنین، دست به رفتارهای پرخطری می زنند که اغلب قابل کنترل یا جبران نیستند.این در حالی است که تحقیقات جدید نشان داده نوجوانان در بیشتر موارد از کودکان ترسوتر بوده و بیشتر احتیاط می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به رغم این عقیده همگانی که نوجوانان همیشه به خاطر تحریک پذیری دست به رفتارهای پرخطر می زنند، تحقیقات جدید در دانشگاه « پنسیلوانیا» نشان داده است که نوجوانان ریسک پذیرتر از کودکان نیستند و در بیشتر موارد حتی از کودکان هم ترسوتر بوده و بیشتر احتیاط می کنند.

در واقع هنگامی که نوجوانان در معرض تصمیم گیری و انتخاب بین دو موقعیت ریسکی قرار می گیرند، ترجیح می دهند تا گزینه بی خطر و امن تر را انتخاب کنند؛ در حالی که اکثر بچه ها معمولا به دنبال گزینه های هیجان انگیزتر می روند.

برخی از تئوری های علوم اعصاب نشان می دهند که نوجوانان بیشتر احتمال دارد خود را در معرض خطرات قرار دهند. این مطالعه جدید ، بر اساس متاآنالیز قبلی مطالعات آزمایشگاهی که با دقت کنترل شده ، انجام گرفته و نشان می دهد که به رغم کلیشه ها، مغز و طرز فکر نوجوان خارج از کنترل نیست.

محققان می گویند که بین رفتارهای پرخطر در سال های اولیه نوجوانانی (11 تا 13 سال) و سال های میانی نوجوانان (14 تا 19 ساله) تفاوت های مشخصی وجود دارد ، یافته ای که پیامدهای آن می تواند تاثیرات مهمی در سیاست گذاری ها در قبال نوجوانان داشته باشد.

فرصت هایی برای خطر کردن

نوجوانان در سال های اولیه خود نسبت به نوجوانان در سال های میانی خطرات آزمایشگاهی بیشتررا تجربه خواهند کرد. نتایج به دست آمده در محیط آزمایشگاهی چندان با اتفاقات در دنیای واقعی مغایرت ندارد زیرا با تغییر کردن محیط هایی که نوجوانان در سنین بالاتر به آنها وارد می شوند میزان ریسک و خطرپذیری آنها نیز تغییر خواهد کرد. به همین دلیل در ظاهر چنین به نظر می رسد که نوجوانان بزرگتر در دنیای واقعی در معرض خطرهای بیشتری هستند.

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان از افراد با سنین مختلف پرسیدند که آیا برای به دست آوردن پول بیشتر (یا جوایز دیگر) ریسک می کنند یا ترجیح می دهند با اطمینان بیشتر، درآمد و بازپرداخت کمتری داشته باشند.

در این آزمایش بزرگسالان تمایل داشتند تا ریسک کمتری را در قبال کارهای خود پذیرا باشند، اما نوجوانان در بسیاری ار موارد ریسک کمتری نسبت به کودکان در قبول خطرات و چالش ها دارند. در همین رابطه محققان معتقدند که در چنین مواردی این سوال مطرح می شود که چرا خطرات و بحران ها در دنیای واقعی در دوران نوجوانی افزایش می یابد.

در جستجوی تجربه

یکی دیگر از توضیحات احتمالی برای یافته های واگرا در دنیای واقعی این است که درست است که به دلیل شرایط بسته و کنترل شده در آزمایشگاه ها می توان همیشه خطرات را اندازه گیری و مشخص کرد ، اما در دنیای واقعی معمولا اندازه گیری مقیاس و میزان دقیق ریسک و خطر امکان پذیر نیست .

این توضیحات معمولا متناسب با تئوری دیگری است که می گوید پذیرش خطرات بیشتر در دوران نوجوانی منعکس کننده عدم تجربه همراه با میل به امتحان چیزهای جدید است.

این تئوری که «مدل حکمت طول عمر» نام دارد، نشان می دهد که بخش اعظم ریسک پذیری نوجوانان در واقع یک بخش عادی از پیشرفت است که در آن نوجوانان به دنبال کسب تجربه لازم برای فرض کردن نقش ها و رفتارهای بزرگسالان هستند.

اگرچه این تحقیق نشان داد که نوجوانان بیشتر از کودکان در کارها و تصمیمات خود احتیاط می کنند ، با این وجود، حتی اگر خطرات از سوی والدین و بزرگترها برای آنها بیان و روشن شده باشند، باز هم احتمالاً بیش از بزرگسالان در معرض خطر هستند.

محققان می گویند این تحقیق نشان می دهد که هنگام انجام سیاست گذاری و برنامه ریزی هایی در مورد رفتارهای ناسالم جوانان و نوجوانان در اجتماع، مانند استعمال دخانیات و یا رفتاری که به دیگران آسیب می رساند از جمله سرقت، الزامی است تا سن اقشار مختلف مردم که این سیاست ها باید در قبال آنها اجرایی شود، مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023265

وب گردی

وب گردی