سرنخ آلزایمر در سیستم دفع زباله های مغز پیدا شد

تحقیقات جدید نشان می دهد گروه خاصی از عروق لنفاوی نقش محوری در کمک به مغز جهت دفع زباله های خود دارند. همچنین  زوال این رگ ها از طریق پیری می تواند عامل بیماری های عصبی مثل آلزایمر باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان تا چند سال پیش نمی دانستند که مغز دارای رگ های لنفاوی است که در دفع مایعات اضافی و مواد زائد به آن کمک می کند.

آنها متوجه شدند که مغز از رگ های لنفاوی برای تخلیه زباله در مایع مغزی نخاعی (CSF) استفاده می کند با این حال، مکانیسم های اساسی و مسیرهای حمل و نقل تخلیه زباله از CSF نامشخص است.

در مطالعه جدید، محققان مؤسسه علمی و فناوری پیشرفته کره (KAIST) و مرکز تحقیقات عروقی، گروهی از عروق لنفاوی واقع در قسمت‌های پایه جمجمه را بررسی کردند.

در این مطالعه نحوه استفاده از اسکن‌های MRI مخصوص برای ردیابی CSF از طریق رگ های لنفاوی موجود در جوندگان شرح داده شده است.

نقشه برداری از سیستم زهکشی مغز
این تیم دریافت که رگ های(meningeal lymphatic (mLVs اصلی ترین مسیرهایی هستند که از طریق آن CSF از مغز تخلیه می شود. محققان نشان دادند که mLV های اساسی نقاط مهم برای برداشتن میکرومولکول‌های CSF هستند و اینکه mLV و زهکشی CSF با افزایش سن مختل می شوند.

این مطالعه با کمک به نقشه برداری از سیستم لنفاوی مغز به درمان‌های جدیدی کمک می کند که توانایی مغز در دفع زباله را تقویت می کند.

سیستم لنفاوی مجموعه ای از عروق است که در کنار رگ های خونی سیستم گردش خون قرار دارد. سیستم لنفاوی حامل لنف است، که یک مایع بی رنگ و حاوی مواد زاید و سلولهای ایمنی است. غدد لنفاوی لنف را فیلتر کرده و آن را به جریان خون باز می گرداند.

با پیشرفت تکنیک های تصویربرداری، دانشمندان درمورد نقش اساسی که سیستم لنفاوی در سلامتی و بیماری ایفا می کند، بینش تازه ای کسب کردند.

به عنوان مثال در سیستم ایمنی، دانشمندان یاد می گیرند که سیستم لنفاوی نه تنها حمل و نقل سلولهای ایمن را تنظیم می کند بلکه سلولهای خاص خود و خصوصیات جسمی آن نیز بر شرایط محلی بافتها تأثیر می گذارد.

mLV های پایه، مسیر اصلی زهکشی هستند
مطالعات قبلی نشان داده بودند که mLV های پشتی در مناطق فوقانی جمجمه احتمالاً مسیرهای اصلی پاکسازی هستند. اما این مطالعه هیچ مکانیسم اصلی زهکشی در آن مناطق را پیدا نکرد. مطالعه اخیر تأیید کرده است که mLV های پایه اصلی مسیر خروج برای تخلیه CSF از مغز هستند.

«جی هون آن» از دانشکده علوم پزشکی و مهندسی پزشکی KAIST اعلام کرد که به عنوان یک خروج پنهان برای CSF ما متوجه mLV هایی شدیم که توسط ساختارهای پیچیده در پایه جمجمه به دام افتاده بودند.

این تیم از تکنیک هایی برای تهیه یک مطالعه دقیق درباره mLV های پایه استفاده کرده است. به عنوان مثال برای تجسم mLV ها از یک میکروسکوپ فلورسانس برای ردیابی مسیر لنفاوی در موش های مهندسی ژنتیکی استفاده کردند.

بررسی های دقیق جمجمه حیوانات نشان داد که mLV های پایه شامل کلیه ویژگی های لازم برای جذب و زهکشی CSF است.

یکی از خصوصیات وجود شاخه ها (شعبه ها) برآمدگی انگشتی است. این کار عروق لنفاوی است. ویژگی دیگر آن وجود دریچه هایی است که تنها به مایعات اجازه جاری شدن در یک جهت را می دهد.

بررسی در گروهی دیگر از آزمایشات روی موش ها نشان داد که CSF غالبا از طریق پایه mLVs تخلیه می شود.

به علاوه، مشخص شد که ساختار mLVs و دریچه هایشان می توانند با افزایش سن رو به زوال روند و متعاقبا مانع زهکشی CSF می شود. آن ها این را زمانی که mLV را در موش های سه ماهه و 2 ساله مقایسه می کردند، متوجه شدند.

برخی درمان های جدید بیماره آلزایمر، پروتئین های سمی را نشانه گرفتند. به طوری که این مطالعه می تواند به پیشرفت درمان هایی کمک کند که با تهیه نقشه مسیرهای زهکشی، به دنبال کاهش پروتئین سمی جمع شده توسط سیستم دفع زباله مغز هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023266

وب گردی

وب گردی