پیاده سازی علوم با نگاه الهی زمینه ساز اسلامی شدن دانشگاه است/ تدوین سند راهبردی در 15 دانشگاه کشور

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: برای اسلامی شدن دانشگاه ها علوم دنیا را کنار نمی گذاریم اما این علوم را با نگاه دینی و نگاه الهی پیاده می کنیم. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در اولین نشست هم اندیشی و آشنایی با راهبردها، رویکردها، اولویت ها و سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی، ویژه روسا و سرپرستان جدید الانتصاب اظهار کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه در سال ۹۲ وارد اسناد بالادستی شد تا راهبردی مناسب برای آموزش عالی کشور باشد.

وی افزود: از جمله اقداماتی که در چند سال گذشته در دانشگاه ها مرسوم شده، تدوین اسناد راهبردی در عرصه های مختلف است؛ تا سال گذشته، ۱۵ دانشگاه موفق به تدوین سند راهبردی شده اند.

شاطری ادامه داد: این اسناد، اسناد بالادستی است که مبانی، اصول حرکت، شیوه های دست یابی به اهداف و هدف گذاری باید مبتنی بر آن ها باشد. مسئولان دانشگاه باید با به کارگیری این اسناد راهبردی، برای حوزه های مختلف هدف گذاری داشته باشند.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه هیات امنای وزارت علوم، هیات امنای دانشگاه ها مسئول تعیین بودجه و سیاست گذاری های دانشگاه هستند؛ روسای دانشگاه باید بر اساس سند راهبردی تدوین شده، از هیات امنا بودجه دریافت کنند و برنامه های خود را آغاز کنند.

وی گفت: کار علم این است که حقایق موجود در عالم را شناسایی کند و بر اساس آن، قانون گذاری کند؛ برای اسلامی شدن دانشگاه ها علوم دنیا را کنار نمی گذاریم اما این علوم را با نگاه دینی و نگاه الهی پیاده می کنیم.

شاطری با بیان این که ۴۰ ساله اول انقلاب دوران شعارهای انقلاب بود خاطر نشان کرد: تعامل علمی حوزه و دانشگاه در گام دوم انقلاب اسلامی یک ضرورت است که موجب پیشرفت و توسعه علم در جامعه خواهد شد.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها اذعان داشت: جنس دانشجویان و رشته های مختلف باید براساس نیازهای جامعه و تخصص افراد باشد؛ سند آمایش در همین راستا قرار دارد و اگر مبنای دانشگاه این سند باشد، باید مشخص شود که آیا اولویت و یا تکلیفی بر دوش عضو هیات علمی قرار دارد یا خیر. وظیفه دانشگاه در جامعه اسلامی فقط تعلیم نیست بلکه تعلیم و تربیت است.

وی یادآور شد: سند اسلامی شدن دانشگاه ها، رشد و برداشت مترقی دانشگاهیان و حوزویان بوده است.

شاطری با اشاره سیر تحول دانشگاه ها تاکید کرد: ابتدا دانشگاه های سنتی و آموزش محور بودند و پس از آن دانشگاه های نسل دوم ظهور کردند؛ اما امروز نیازمند دانشگاه های نسل سوم هستیم که از آن به عنوان دانشگاه کارآفرین و نیاز محور یاد می شود.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ماموریت اصلی دانشگاه های کار آفرین را آموزش و تحقیقات دانست و گفت: سرمایه گذاری، وابستگی متقابل، استقلال، دومنظوره و انعطاف پذیری از جمله ویژگی های دانشگاه کارآفرین است. کاربردی سازی دانشگاه می تواند موجب درآمدزایی شود اما ثروت آفرینی هدف اصلی نیست بلکه علم باید بر مبنای ریل اصلی خود حرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023348

وب گردی

وب گردی