«فلاش بک» به هنر زیبای ایرانی با تکیه بر ظرفیت‌های دانشگاه فرشچیان/ از پایان‌نامه اثر‌محور تا آزمون دو مرحله‌ای برای پذیرش دانشجو

دانشگاه استاد فرشچیان از مهرماه سال جاری در سه رشته دانشجو می پذیرد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است مهرماه سال جاری 60 هنرآموز در این دانشگاه پذیرش شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهرماه سال گذشته دانشگاه استاد فرشچیان به همت دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد تا با پذیرش دانشجویان علاقه‌مند به هنرهای سنتی و ملی نظام استاد-شاگردی احیا شود.

دانشگاه استاد فرشچیان با این هدف راه‌اندازی شد تا با ارج نهادن به رشته های هنر، تحولی در این حوزه ایجاد کنند؛ چرا که بسیاری از دانشگاه‌ها از ظرفیت هنری کشور استفاده نمی کنند و به صورت سطحی از کنار هنرهای سنتی عبور می کنند.

یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه فرشچیان تربیت استادکار بوده و نگاه درآمدی به دانشجو وجود ندارد؛ چرا که قرار است دانشجویانی در این دانشگاه پذیرش شوند که استعداد زیادی در هنر داشته باشند.

دانشگاه فرشچیان سرانجام پس از گذشت چند ماه قرار است در سه رشته نگارگری، صنایع چوب سفال و سرامیک کار خود را شروع خواهد کرد. پس از ورود رشته های دانشگاه فرشچیان در دفترچه کنکور دانشویان تا 12 مرداد ماه مهلت دارند انتخاب رشته کنند.

با توجه به برنامه‌ای که دانشگاه فرشچیان دارد قرار است تنها 60 دانشجو برای ثبت نام پذیرش شوند که در این گزارش به نحوه جذب دانشجویان و اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرشچیان پرداخته خواهد شد.

15 عضو هیئت علمی در دانشگاه استاد فرشچیان

دانشگاه استاد فرشچیان درحال حاضر 11 عضو هیئت علمی درجه یک برای کلاس های عملی و 4 عضو هیئت علمی برای دروس تئوری دارد و قرار است این دانشگاه با 15 عضو هیئت علمی کار خود را از مهر 98 آغاز کند.

محمد باقر آقامیری، بهمن آزموده، محسن کاوه، مجید مهرگان و استاد امیرخانی از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه استاد فرشچیان هستند.

در ادامه فعالیت های دانشگاه استاد فرشچیان و ایجاد رشته های جدید تعداد اعضای هیئت علمی هم افزایش خواهد یافت. هنرمندان مطرح و استادانی که در یک رشته هنری از لحاظ عملی به درجه استادی رسیده باشند برای جذب در هیئت علمی دانشگاه فرشچیان در اولویت هستند.

آزمون طراحی از داوطلبان کنکور/ نفرات با استعداد در کنکور شناسایی می‌شوند

دانشجویان علاقمند به رشته هنرهای سنتی برای حضور در دانشگاه استاد فرشچیان باید دو مرحله را پشت سربگذارند. مرحله ابتدایی شرکت در کنکور و کسب نمره قبولی در آزمون بوده و مرحله دوم دانشجویان باید در آزمون طراحی خود دانشگاه شرکت کنند و در صورتی که طراحی دانشجو مورد قبول داوران قرارگیرد فرد در دانشگاه جذب می شود.

هدف مسئولان این است که دانشجویانی را پذیرش کنند که استعداد بالایی در هنر داشته باشند تا با توجه به ظرفیت محدودی که دارند نفرات برتر را آموزش دهند.

پس از آموزش دانشجویان با استعداد، این نفرات در آینده به استادان تراز اول هنر تبدیل خواهند شد و رسالت اصلی دانشگاه فرشچیان تربیت استاد‌کار است.

راه‌اندازی مرکز آفرینش خلق آثار هنری در ساختمان 16 آذر

قرار است به زودی ساختمان 16 آذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به دانشگاه استاد فرشچیان واگذار شود که این دانشگاه فضای بیشتری برای خلق آثار هنری و نمایش آنها داشته باشد.

برهمین اساس پس از واگذاری ساختمان مرکز آفرینش خلق آثار هنری دانشگاه فرشچیان راه اندازی می شود و در این ساختمان چند غرفه به استادان داده می شود تا آنها آثارشان را به نمایش بگذارند.

قرار است تا این ساختمان همانند نقش جهان، مرمت و بازسازی شود تا به یک مجتمع هنری تبدیل شود.

پایان‌نامه‌های دانشگاه فرشچیان اثر‌محور است/ دانشجویان باید اثر هنری خلق کنند

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در دانشگاه استاد فرشچیان رقم خواهد خورد حذف پایان نامه های آماده شده است و دانشجویانی که قصد دارند مدرک تحصیلی از این دانشگاه دریافت کنند باید در پایان نامه خودشان یک اثر هنری خلق کنند.

یارزاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: پایان نامه های دانشگاه استاد فرشچیان اثر‌محور است و دانشجویان در دانشگاه یک اثر خلق خواهند کرد و به همین خاطر فضایی در ساختمان در نظر گرفتیم تا این آثار همانند تابلو روی دیوار قرار بگیرد.

وی افزود: پس از تحویل پایان نامه ها نمایشگاهی برگزار می شود و این آثار هنری به معرض نمایش در خواهد آمد.

توصیه دکتر ولایتی برای ایجاد رشته های معماری سنتی

مسئولان داشنگاه استاد فرشچیان برای جذب دانشجو 20 رشته را پیش بینی کرده اند و درحال تنظیم سرفصل رشته ها هستند و با تهیه این نظام نامه دانشگاه در رشته های بیشتری دانشجو جذب خواهد کرد.

از طرفی دکتر ولایتی توصیه کرده که رشته های هنری مثل معماری سنتی که در دانشگاه های ایرانی وجود ندارد به لیست رشته های دانشگاه استاد فرشچیان اضافه شود.

معماری سنتی ارتباط با گذشته را حفظ می کند و این ارتباط با گذشته منجر به بکارگیری ساخت و سازها و سبک های سنتی در دیگر طراحی ها می شود. بکارگیری سبک ها و عناصر معماری سنتی، سبب می شوند ساکنین ساختمان ها، احساس آرامش و ثبات را بدون انحراف از سنت ها و میراث گذشته، تجربه کنند.

برنامه دانشگاه فرشچیان برای نخبگان هنر

یکی از رسالت های دانشگاه استاد فرشچیان جذب نخبگان و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان است. استادان هنر با شناسایی نفرات برتر و نخبگان کسانی که توان مالی برای پرداخت شهریه ندارند بورسیه خواهند شد.

یکی دیگر از شرایط ویژه دانشگاه استاد فرشچیان امتیازدهی به دانشجویان برای استفاده از صندوق رفاه دانشگاه آزاد اسلامی است و کسانی که مشکلات مالی داشته و مورد تایید دانشگاه استاد فرشچیان باشند از وام شهریه استفاده خواهند کرد.

هدف این دانشگاه درآمدزایی نیست و در مرحله اول احیای هنرهای سنتی ایرانی در برنامه های آتی این دانشگاه قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، احیای هنرهای سنتی ایرانی، احیای نظام استاد شاگردی، جذب نخبگان و بورسیه تحصیلی، حق امضا هنرمندان و کارآفرینی، رسالت دانشگاه فرشچیان بوده و این اهداف اصلی برای تاسیس دانشگاه در نظز گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023362

وب گردی

وب گردی