لزوم بهره‌گیری از استعدادهای جوان و خلاق در حوزه فرهنگی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر لزوم بهره‌گیری از استعدادهای جوان و خلاق در حوزه فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مناطق ۲ و ۴ کشور با حضور غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران، معاونان و مدیران ستادی دانشگاه در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد.

غلامرضا غفاری در این نشست با تاکید بر رونق در حوزه آموزش و پژوهش گفت: اگر امروز ما رونق را در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی می‌خواهیم، باید توجه داشته باشیم بخش مهمی از این رونق به حوزه فرهنگی برمی‌گردد. فلسفه تشکیل چنین نشست‌هایی، تعامل فکری در باب مسائل و موضوعاتی است که دانشگاه‌ها آن را تجربه کرده و در پیش رو دارند، این تعاملات باید با نگاه منطقه‌ای به این مسائل بوده و لازم است بر چنین مسائلی تامل بیشتری داشت.
وی افزود: در حال حاضر همه اذعان داریم که حوزه فرهنگ، حوزه بسیار مهمی است. اگر نهاد دانشگاه را در نظر بگیریم، موردی را نمی‌توانید پیدا کنید که فرهنگی نباشد. این‌ها موضوعاتی هستند که عرصه فرهنگی بنابر ذات خود با آن مواجه و با آن زنده است. حوزه فرهنگ حوزه پرموضوع و پرمساله‌ای است، زیرا بخش مهمی از حیات اجتماعی هر نهادی را درگیر خود می‌سازد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر پویایی و سرزندگی حوره فرهنگی گفت: این حوزه به دلیل زنده‌بودنش به گونه‌ای نیست که بتوان پایانی برای آن متصور شد و ما نمی‌توانیم بگوییم مسایل تمام شده است، حوزه فرهنگی و اجتماعی به دلیل ماهیت سرزندگی و پویایی آن، در گرو سر برآوردن موضوعات و مسایل تازه است. یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگی این است که این رویش‌های تازه و پویایی را حفظ کند. ما باید از استعدادهای جوان و خلاق بهره ببریم تا موضوعات متنوع‌تر و مخاطبان جدیدی نیز پیدا کنیم، زیرا اگر ما مجموعه متنوع‌تری داشته باشیم، طبعاً فشارها کمتر خواهد بود و هزینه‌ها نیز کمتر می‌شود.
غفاری در ادامه به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: در آغاز سال تحصیلی، سه مساله را باید در نظر داشته باشیم. در حوزه فرهنگی، مسائل و موضوعات تمام‌شدنی نیستند و مسائل گوناگونی سر بر می‌آوردند و عرصه‌ها و حوزه‌های دیگر را نیز به کار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین بحث‌ها، مساله حجاب و عفاف است که یک نگاه و اهتمام جدی را می‌طلبد. ما در این حوزه دو بحث داریم. بحثی که عینیت دارد، رعایت پوشش در چهارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌ها است و بخش دوم که بخش مهم‌تری است، بحث باورپذیری است که نسبت به این موضوع باید وجود داشته باشد اگر ما در بخش دوم بتوانیم نگاهی که وجود دارد را درونی کنیم، قطعاً مسائل کمتری خواهیم داشت. بحث حجاب، بحث دیرینه‌ایست که شامل حوزه فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و امنیتی است. این موضوع نمادی است که مستعد ایجاد انسجام و سازگاری بوده و در عین‌حال می‌تواند زمینه تقابل را ایجاد کند و تمام تلاش مجموعه‌ها باید این باشد که کار به تقابل نرسد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: در این سال، تلاطم و فعالیت‌های بیشتری هم از داخل و هم از بیرون دانشگاه داریم و باید در این زمینه نشست‌هایی داشته باشیم و از مشورت‌ها بهره ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023406

وب گردی

وب گردی