تولید فرومون‌های جلب کننده آفات در یک شرکت دانش بنیان

صادرات فرومون‌های جلب کننده آفات که توسط محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز تولید شده، به کشورهای منطقه آغاز شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رسول رمضانی مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز از تولید ۹ فرومون‌های جلب کننده آفات در این شرکت خبر داد و گفت: با وجود تحریم های ظالمانه، بازاریابی و فروش این محصولات به کشورهای منطقه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه هر گونه گیاهی یک نوع فرومون آفت مخصوص به خود را دارد، گفت: در این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری البرز موفق شدیم مجوز ۹ نوع فرومون جنسی برای مقابله با آفات در گیاهان را تولید و مجوزهای مربوطه را از سازمان اصلاح نباتات کشور اخذ نماییم. همچنین باید اعلام کنم قیمت این محصولات نصف محصولات مشابه خارجی و در بعضی مواقع یک سوم مشابه خارجی است و از لحاظ کیفیت از نوع خارجی آن بالاتر است.

رمضانی خاطرنشان کرد: نخستین محموله تولیدی این شرکت به کشور افغانستان صادر شده و بازاریابی فروش آن در سایر کشورهای منطقه در شرایط عقد قرار داد و فروش قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وقتی آفت‌ها وارد تنه درختان می‌شوند دیگر امکان مقابله با این آفت‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست، گفت: تنها راه در این زمینه استفاده از فرومون‌های جنسی جلب‌کننده حشرات است که در هر هکتار به اندازه ۱۵ تا ۱۶ تله کار گذاشته می‌شود و با عمر مفید حداقل یک ماه می‌توان به مبارزه آفت‌ها رفت.

رمضانی با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید فرومون‌های جلب کننده حشرات فعالیت می‌کند و این فعالیت برای اولین بار در کشور است گفت: فرومون‌ها موادی هستند که به میزان بسیار ناچیز از حشرات به منظور جفت یابی و یا تجمع و سایر اهداف دیگر ترشح می‌شوند و افراد همان جامعه را مورد تاثیر قرار می‌دهند.

وی این طرح را مناسب برای درختان گردو عنوان کرد و با اشاره به اینکه برای درختان دیگر از جمله سیب و … نیز کاربرد آن دنبال می‌شود، افزود: مدت‌هاست که در کشورهای پیشرفته از این مواد که به شکل مصنوعی در آزمایشگاه‌ها سنتز و جهت کنترل آفات کشاورزی استفاده می‌شود.

رمضانی به دستاوردهای دیگر این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت اولین تولید کننده فرومون‌ها به صورت تجاری در کشور است و محصولات آن جهت پیش‌آگاهی، شکار انبوه و اخلال در جفت‌گیری استفاده می گردد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشاورزی که روزبه روز برجسته‌تر می‌گردد و بیماری‌های ناشی از استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی انتظار می‌رود توجه و فروش فرومون‌ها به صورت تجاری در ایران و جهان گسترش بیشتری یابد.

رمضانی گفت: هدف ما از پذیرش در پارک علم و فناوری البرز انجام فعالیت‌های پژوهشی، تجاری‌سازی، اختراع، بهره‌مندی از مزایای قانونی پارک، استفاده از نام و برند پارک علم و فناوری البرز و جهاددانشگاهی، دریافت خدمات و مشاوره‌های تخصصی و عمومی و استفاده از منابع موجود در پارک است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1023413

وب گردی

وب گردی