نگرانی از احتمال استقرار موشک‌های هسته‌ای جدید آمریکا در آلمان

یک نماینده پارلمان آلمان هشدار داد که فروپاشی پیمان منع توسعه موشک‌های میان‌برد هسته‌ای ممکن است سبب شود تا آمریکا اقدام به استقرار موشک‌های هسته‌ای جدید در خاک آلمان کند.

«آندرج هانکو»، عضو پارلمان آلمان نگرانی خود را از فروپاشی پیمان منع توسعه موشک‌های میان‌برد هسته‌ای میان آمریکا و روسیه ابراز داشت و گفت که این موضوع ممکن است به مسابقه تسلیحاتی و استقرار موشک‌های جدید هسته‌ای آمریکا در خاک آلمان منجر شود.

آمریکا و ناتو پیش‌تر اطمینان داده بودند که پس از فروپاشی این پیمان، اقدام به استقرار موشک‌های هسته‌ای در خاک اروپا نخواهند کرد اما هانکو اشاره کرد که واشنگتن با وجود درخواست برلین، هنوز موشک‌هایی را که در آلمان داشته، بیرون نبرده است.

این نماینده پارلمان آلمان اضافه کرد: «آمریکا هنوز در پایگاه هوایی "بوچل" موشک‌های هسته‌ای دارد. این در حالی است که تلاش طولانی‌مدتی برای رسیدن به توافقی برای خروج آنها صورت گرفته است.»

وی گفت: «نگرانی بزرگی وجود دارد که موشک‌های جدید می‌تواند در آنجا مستقر شود و ما باید به هر بهایی از آن جلوگیری کنیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) با اعلام خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF گفت:«در تاریخ دوم فوریه 2019، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد».

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز جمعه در واکنش به فروپاشی معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF بین آمریکا و روسیه گفت این اتفاق مایه تاسف و نگرانی اعضای ناتو است.

کد خبر: 1023441

وب گردی

وب گردی