دیدار داماد ترامپ با وزیر خارجه عمان و ولی‌عهد ابوظبی در مغرب

یک مقام آمریکایی خبر داد، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ پنجشنبه هفته گذشته در سفر به مغرب، با ولی‌عهد ابوظبی و وزیر خارجه عمان دیدارهای جداگانه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، یک رسانه خبری رژیم صهیونیستی به نقل از مقام آمریکایی خبر داده که داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور این کشور در سفر اخیر به کشور آفریقایی مغرب، با مقام‎های ارشد اماراتی و عمانی دیدار کرده است.

در حالی که تحرکات مقام‌های آمریکایی برای پیش بردن طرح ضد فلسطینی موسوم به «معامله قرن» ادامه دارد، روز جمعه (دیروز) خبر رسید که مسئول اصلی پرونده مذاکرات سازش بین تل‌آویو و فلسطینیان در دولت آمریکا و هیات همراه او در سفری که به مغرب داشتند، با «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی امارات متحده عربی و «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان دیدار کردند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا، «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه ترامپ در مذاکرات سازش، «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و «آوی بوکوویتز» دستیار ترامپ و مشاور کوشنر در قالب هیات آمریکایی، روز پنجشنبه در مغرب با وزیر خارجه عمان و همچنین ولی‌عهد ابوظبی دیدار کردند.

یک مقام دولت «دونالد ترامپ» به روزنامه صهیونیستی جروزالم پست خبر داد، قرار بود هیات آمریکایی با ولی‌عهد ابوظبی در امارات دیدار کند اما در نهایت این دیدار در مغرب انجام شد.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، دیدارهای هیات آمریکایی با ولی‌عهد ابوظبی و وزیر خارجه عمان را «به شدت مفید» خواند و گفت که این دیدارها در ادامه رایزنی‌های واشنگتن درباره «نشست منامه» با موضوع مذاکرات سازش انجام شده است.

هفته گذشته یک مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با جروزالم پست گفته بود که کوشنر برای نهایی کردن «بعد اقتصادی» طرح موسوم به «معامله قرن» به برخی کشورهای عربی از قبیل عربستان سعودی و اردن سفر می‌کند.
هیات آمریکایی به ریاست داماد ترامپ هفته گذشته پیش از سفر به مغرب، در عربستان سعودی با محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور، در فلسطین اشغالی با «بنیامین نتانیاهو»، در اردن با «ملک عبدالله دوم» پادشاه این کشور و در قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار کرده بودند.

رسانه‌های خبری تاکنون به جزئیات بیشتری درباره رایزنی‌های داماد ترامپ، جیسون گرینبلات، برایان هوک و دستیار ترامپ در مغرب با ولی‌عهد ابوظبی و وزیر خارجه عمان اشاره نکرده‌اند.

دیدار وزیر خارجه عمان با هیات آمریکایی در مغرب در حالی صورت گرفته که او هفته گذشته در سفر به تهران با مقام‌های ایرانی شامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران دیدار کرده بود.

یوسف بن علوی پیشتر شایعات مطرح شده درباره اینکه در سفر به ایران حامل پیامی از جانب آمریکا و انگلیس بوده را رد کرد و گفت: «بین ایران و عمان برای سازماندهی عبور و مرور در تنگه‎ها هماهنگی وجود دارد».

وزیر خارجه عمان افزود: «برای اینکه به خطوط کشتیرانی بین‌المللی صدمه وارد نشود، باید بین همه طرف‌ها هماهنگی و ارتباط وجود داشته باشد»

دیدار هیات آمریکایی با وزیر خارجه عمان در مغرب با محوریت «معامله قرن» از یک منظور دیگر هم قابل تامل است.

این مقام ارشد عمانی ۲۴ مهرماه سال گذشته در لهستان با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود و بعدا در اظهاراتی تاکید کرده بود که کشورهای عربی باید برای رفع احساس ناامنی و نگرانی‌ این رژیم تلاش کنند

کد خبر: 1023512

وب گردی

وب گردی